Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
BigPapa skrev: ons 28 dec 2022, 12:54 Någon som kan svara på om BLIS, yttertemp i Volvo cars app och avstängning av infällbara backspeglar ingår i detta utrustningspaket?

Tack på förhand!
Om den XC60 MY22 du avser har Google infotainment så går det inte stänga av infällning av backspeglarna vid låsning av bilen (men det går på Volvo-bilar som har Sensus infotainment).
Bilar med Google-infotainemnt har inte visning av yttertemperaturen i Volvo Cars appen, men det har Volvo-bilar med Sensus infotainment.
Så det har med typ av Infotainment i bilen att göra.
BLIS, det tror jag absolut det kan finnas på en Volvo med Momentum Advanced. Men: under 2021 och del av 2022 (och kanske än) har det varit datachipbrist och då plockade Volvo bort en del utrustning bl.a. BLIS på vissa modeller (dock inte 90-serien).
Jag fick min V90 MY22 early tillverkad i juli 2021 mitt under datachipbristens värsta tid men i och med att Volvo valde att 90-serien inte skulle få någon "brist" i utrustningen fick min bil BLIS, CTA (Cross Traffic Alert) osv som man annars kunde blivit av med. Även vissa modeller av laddhybrider fick bränslevärmare fastän de egentligen skulle haft elvärmare, p.g.a. datachipbristen.
Så här ser BLIS ut så kan du kolla på bilen om den har det eller ej:

Bild 1: BLIS inaktiv. Man kan se en svart "bumerang" i övre hörnet med streckade svarta linjer i.
Bild 2. BLIS aktiv. "Bumerangen" lyser röd. När man aktiverar bilen så lyser bumerangen nån sekund i backspegeln (gör det i min V90 Recharge MY22 early i alla fall), så det skall vara lätt att kolla.

Så här beskrivs BLIS (Blind Spot Information) i handboken till XC60 MY22 late (om den har hårdvaran för BLIS är ju inte säkert, det måste man nog inspektera på plats i bilen skulle jag tro):
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... ation/blis

Står förmodligen samma sak för XC60 MY22 early.
Bilagor
BLIS_inaktiv.jpg
BLIS_inaktiv.jpg (3.97 MiB) Visad 1385 gånger
BLIS_aktiv.jpg
BLIS_aktiv.jpg (4.35 MiB) Visad 1385 gånger
Användarvisningsbild
av bem
BigPapa skrev: ons 28 dec 2022, 15:38 Hej
Och stort tack för grymt svar 👌💪
Men vart ser man om man har MY22 eller något annat?
Ta registreringsnumret på bilen, gå sen till Transportstyrelsens hemsida sök Fordonsuppgifter och knappa in reg.nr:
https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/

Där kan du se exakt datum när fordonet är tillverkat, och se Fordonsår (som inte är samma som det Volvo kallar Modellår, Model Year, MY).
Exakt datum när Volvon är tillverkad är bra att veta för att kunna skilja på "early" och "late" av samma modellår. Vet inte riktigt när Volvo Cars börja med early och late för samma modellår men det varierar säkerligen med vilken Volvo-modell det är fråga om.
Vid vilken vecka på året man byter från early till late har jag inte i huvet men t.ex. min bil (V90 Recharge MY22 early) var en av de allra första tillverkade V90 Recharge MY22 early och den blev tillverkad 1 juli -21 i (Torslanda-)fabriken enligt Transportstyrelsen. Men jag fick hämta den hos handlaren först den 21 aug -21.
Bil med visst Modellår t.ex. MY22 kan alltså vara en early eller late beroende på tillverkningsdatum.
Jag är säker på att nån här på forumet kan ge upplysning när man skiftar från early till late vanligtvis (kanske under pandemin och datachipbristen varit lite andra veckor än det vanligen brukar vara, vad vet jag).
Med XC60 MY22 är det två viktiga saker ha i åtanke:
1. Med MY22 early kom Google infotainment. Det är väl sisådär enligt min mening som har kuskat runt med detta system i min V90 MY22 early i 16 månader nu och femtielva mjukvaruuppdateringar. Har du inte nåt emot att sakna massa funktioner i infoainmentsystemet och Volvo Cars appen jämfört med bilar som har Sensus infotainment så skall det nog vara OK, om bilen har senaste 2,5 version av mjukvaran som det är för Googlebilar f.n. som troligen är bäst att ha.
2. För Volvo laddhybriderna (t.ex. XC60 Recharge/Plug-in hybrid) MY22 late kom den bästa grejen: större hybridbatteri på 18,8 kWh (jämfört med 11,6 tidigare) och 145 hk elmotor (jämfört med 87 hk tidigare) samt enpedalskörning. Personligen hade jag lätt valt en XC60 Recharge MY22 late om det är en laddhybrid man är ute efter för att få det större hybridbatteriet osv. Ganska lätt för övrigt se om det är en early eller late MY22 vad gäller laddhybrider: early har elmotor på 65 kW (=87 hk och därmed det mindre hybridbatteriet på 11,6 kWh), se under Tekniska Data, motor miljö, Effekt, max (för elmotor) längst ner på Fordonsuppgiften på Transportstyrelsens hemsida, late har elmotor 107 kW (=143 hk, och därmed det stora hybridbatteriet på 18,8 kWh).
Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]

Tack så mycket för snabba svar! Jag ska[…]

Får ju hoppas han inte gjorde🙄

Tjena! Som rubriken lyder så söker jag[…]