BigPapa skrev: ↑ons 28 dec 2022, 15:38
Hej
Och stort tack för grymt svar 

Men vart ser man om man har MY22 eller något annat?
Ta registreringsnumret på bilen, gå sen till Transportstyrelsens hemsida sök Fordonsuppgifter och knappa in reg.nr:
https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/
Där kan du se exakt datum när fordonet är
tillverkat, och se Fordonsår (som inte är samma som det Volvo kallar Modellår, Model Year, MY).
Exakt datum när Volvon är tillverkad är bra att veta för att kunna skilja på "
early" och "
late" av samma modellår. Vet inte riktigt när Volvo Cars börja med early och late för samma modellår men det varierar säkerligen med vilken Volvo-modell det är fråga om.
Vid vilken vecka på året man byter från early till late har jag inte i huvet men t.ex. min bil (V90 Recharge MY22 early) var en av de allra första tillverkade V90 Recharge MY22 early och den blev tillverkad 1 juli -21 i (Torslanda-)fabriken enligt Transportstyrelsen. Men jag fick hämta den hos handlaren först den 21 aug -21.
Bil med visst Modellår t.ex. MY22 kan alltså vara en early eller late beroende på tillverkningsdatum.
Jag är säker på att nån här på forumet kan ge upplysning när man skiftar från early till late vanligtvis (kanske under pandemin och datachipbristen varit lite andra veckor än det vanligen brukar vara, vad vet jag).
Med XC60 MY22 är det två viktiga saker ha i åtanke:
1. Med MY22
early kom
Google infotainment. Det är väl sisådär enligt min mening som har kuskat runt med detta system i min V90 MY22 early i 16 månader nu och femtielva mjukvaruuppdateringar. Har du inte nåt emot att sakna massa funktioner i infoainmentsystemet och Volvo Cars appen jämfört med bilar som har Sensus infotainment så skall det nog vara OK, om bilen har senaste 2,5 version av mjukvaran som det är för Googlebilar f.n. som troligen är bäst att ha.
2. För Volvo laddhybriderna (t.ex. XC60 Recharge/Plug-in hybrid) MY22
late kom den bästa grejen: större hybridbatteri på 18,8 kWh (jämfört med 11,6 tidigare) och 145 hk elmotor (jämfört med 87 hk tidigare) samt enpedalskörning. Personligen hade jag lätt valt en XC60 Recharge MY22 late om det är en laddhybrid man är ute efter för att få det större hybridbatteriet osv. Ganska lätt för övrigt se om det är en early eller late MY22 vad gäller laddhybrider: early har elmotor på 65 kW (=87 hk och därmed det mindre hybridbatteriet på 11,6 kWh), se under Tekniska Data, motor miljö, Effekt, max (för elmotor) längst ner på Fordonsuppgiften på Transportstyrelsens hemsida, late har elmotor 107 kW (=143 hk, och därmed det stora hybridbatteriet på 18,8 kWh).
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.