- tis 27 dec 2022, 17:44
#1524654
Det är en intressant frågeställning tycker jag.
En sak som skulle vara bra är att få en kurva på är luftmotståendet t.ex. på en XC60 vid olika hastigheter. Luftmotståndet har ju den styggelsen att den ökar med kvadraten på hastigheten. Så man kan undra vad som är bästa hastigheten i hela denna frågeställning med "Ladda" aktiverat. Det går lättast och snabbast ladda ett Litium batteri i början upp till kanske 80% ungefär såvitt jag vet sen går det "trögare" för då skall cellerna balanseras och sånt som tar mer tid.
Sen finns det mer optimal temperatur när laddning går bäst, kallare så går det trögare så att säga och tar längre tid.
Vägens beskaffenhet och lutning påverkar, vinden påverkar. Ja rätt mycket om man tänker efter. Jag läste i Vi Bilägare för ett tag sen deras långtidstest av årets bilar och två elbilar visade hemska avvikelser på körsträcka på vintern jämfört med sommaren, t.ex. VW ID.3 hade +91% högre elförbrukning under testperioden dec-feb jämfört med perioden juni-aug -22. Det är hemska siffror som elbilsägare vare sig man kör laddhybrid eller ren elbil kan ha svårt att ta in.
Temperaturen spelar all elbilskörning ett spratt. Det är nästan otroligt vad körsträckan påverkas när det börjar bli kallare. Det ser jag ju själv med min laddhybrid, när det var några veckor nyligen med vargavinter och riktigt kallt kom jag inte så värst många mil på el, jämfört med sommarhalvåret.
Så här "tror" jag:
På sommarhalvåret kan ev. metoden att köra Volvo laddhybrid med "Ladda" löna sig, och helst med en bil som inte har så högt luftmotstånd (XC60 är hög och nog inte så bra ur den synvinkeln), och så "laddar" man under körning när batteriet är omkring halvtomt eller kanske 1/3 kvar av kapaciteten eller däromkring så man hamnar i bulkladdningsfas och undviker sen runt 80% laddningskapacitet när laddningen börjar gå långsamt. Och helst på så mycket plattmark som möjligt, asfalt. Och bensinpriset är ogynnsamt dyrt. Det blir en del faktorer som kan påverka.
Svårt att göra jämförande tester när det är så många faktorer som kan påverka "lönsamheten".
En sak som skulle vara bra är att få en kurva på är luftmotståendet t.ex. på en XC60 vid olika hastigheter. Luftmotståndet har ju den styggelsen att den ökar med kvadraten på hastigheten. Så man kan undra vad som är bästa hastigheten i hela denna frågeställning med "Ladda" aktiverat. Det går lättast och snabbast ladda ett Litium batteri i början upp till kanske 80% ungefär såvitt jag vet sen går det "trögare" för då skall cellerna balanseras och sånt som tar mer tid.
Sen finns det mer optimal temperatur när laddning går bäst, kallare så går det trögare så att säga och tar längre tid.
Vägens beskaffenhet och lutning påverkar, vinden påverkar. Ja rätt mycket om man tänker efter. Jag läste i Vi Bilägare för ett tag sen deras långtidstest av årets bilar och två elbilar visade hemska avvikelser på körsträcka på vintern jämfört med sommaren, t.ex. VW ID.3 hade +91% högre elförbrukning under testperioden dec-feb jämfört med perioden juni-aug -22. Det är hemska siffror som elbilsägare vare sig man kör laddhybrid eller ren elbil kan ha svårt att ta in.
Temperaturen spelar all elbilskörning ett spratt. Det är nästan otroligt vad körsträckan påverkas när det börjar bli kallare. Det ser jag ju själv med min laddhybrid, när det var några veckor nyligen med vargavinter och riktigt kallt kom jag inte så värst många mil på el, jämfört med sommarhalvåret.
Så här "tror" jag:
På sommarhalvåret kan ev. metoden att köra Volvo laddhybrid med "Ladda" löna sig, och helst med en bil som inte har så högt luftmotstånd (XC60 är hög och nog inte så bra ur den synvinkeln), och så "laddar" man under körning när batteriet är omkring halvtomt eller kanske 1/3 kvar av kapaciteten eller däromkring så man hamnar i bulkladdningsfas och undviker sen runt 80% laddningskapacitet när laddningen börjar gå långsamt. Och helst på så mycket plattmark som möjligt, asfalt. Och bensinpriset är ogynnsamt dyrt. Det blir en del faktorer som kan påverka.
Svårt att göra jämförande tester när det är så många faktorer som kan påverka "lönsamheten".
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.