Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är en intressant frågeställning tycker jag.

En sak som skulle vara bra är att få en kurva på är luftmotståendet t.ex. på en XC60 vid olika hastigheter. Luftmotståndet har ju den styggelsen att den ökar med kvadraten på hastigheten. Så man kan undra vad som är bästa hastigheten i hela denna frågeställning med "Ladda" aktiverat. Det går lättast och snabbast ladda ett Litium batteri i början upp till kanske 80% ungefär såvitt jag vet sen går det "trögare" för då skall cellerna balanseras och sånt som tar mer tid.
Sen finns det mer optimal temperatur när laddning går bäst, kallare så går det trögare så att säga och tar längre tid.
Vägens beskaffenhet och lutning påverkar, vinden påverkar. Ja rätt mycket om man tänker efter. Jag läste i Vi Bilägare för ett tag sen deras långtidstest av årets bilar och två elbilar visade hemska avvikelser på körsträcka på vintern jämfört med sommaren, t.ex. VW ID.3 hade +91% högre elförbrukning under testperioden dec-feb jämfört med perioden juni-aug -22. Det är hemska siffror som elbilsägare vare sig man kör laddhybrid eller ren elbil kan ha svårt att ta in.
Temperaturen spelar all elbilskörning ett spratt. Det är nästan otroligt vad körsträckan påverkas när det börjar bli kallare. Det ser jag ju själv med min laddhybrid, när det var några veckor nyligen med vargavinter och riktigt kallt kom jag inte så värst många mil på el, jämfört med sommarhalvåret.

Så här "tror" jag:
På sommarhalvåret kan ev. metoden att köra Volvo laddhybrid med "Ladda" löna sig, och helst med en bil som inte har så högt luftmotstånd (XC60 är hög och nog inte så bra ur den synvinkeln), och så "laddar" man under körning när batteriet är omkring halvtomt eller kanske 1/3 kvar av kapaciteten eller däromkring så man hamnar i bulkladdningsfas och undviker sen runt 80% laddningskapacitet när laddningen börjar gå långsamt. Och helst på så mycket plattmark som möjligt, asfalt. Och bensinpriset är ogynnsamt dyrt. Det blir en del faktorer som kan påverka.
Svårt att göra jämförande tester när det är så många faktorer som kan påverka "lönsamheten".
Min V60 T8 har inte haft tillgång till laddstolpe på ett par veckor. Har dock inte kört så mycket för att riktigt dra några slutsatser ska tilläggas, endast lite tankar om det. Återställde trippmätaren då och har nu en förbrukning på 6,1/100 km. Märker en betydande uppgång i förbrukningen när jag trycker in ”Charge” på samma sätt som jag märker en nedgång när jag nästan använt upp den ackumulerade eldriften i Pure-läget i stads-/start och stop-körning. Lite slumpmässigt har det blivit så att jag haft eldrift kvar vid början av en körning (från föregående körning) och jag har via den kunnat ta mig till närmsta större väg där jag, pga högre hastighet, inte vill köra på eldrift. När jag kört ca 20 km på dessa större vägar (vilket många av mina resor består av) har jag fått runt 10 km eldrift i hybridläget (och 13-14 km i Pure-läget) med ”Charge” aktiverad. På motor- och landsväg har bilen ganska behagliga förbrukningssiffror i bensinläget, inte några 10 liter/100 km, och därför brukar jag numera trycka in ”Hold” istället för ”Charge” om jag ska åka längre, eftersom jag inte känner för att slösa extra bränsle för att få mer eldrift snabbare när jag ändå bara ska köra flertalet mil på motorväg. I branta backar nedför har jag testat att utnyttja ”Charge”, verkade funka fint. Utan laddstolpe känner jag mig ändå nöjd med förbrukningen.
Google-systemet räknar ju ut allt det som ni försöker optimera.
Dvs. var energin används bäst. Det innebär att har jag 9 km i tätort efter 420 km motorvägskörning finns alltid 9 km kvar till eldrift när jag kommer in i tätorten. Förenklat, såklart
perhall,
Ja det kanske är så, det är med Smart energifördelning med Google maps (som Volvo kallar det), man skall jobba så mycket som möjligt? Och ”Ladda” emellanåt under körning (vid längre körningar som trådskaparen ger exempel på, om nu hans tankar är hållbara)? Bara hoppas Google hänger med när man går från Auto till Ladda och sen tillbaka till Auto (Smart Energifördelning kräver ju körläge Hybrid+Auto).
Jag brukar använda Smart energifördelning med Google maps när jag åker till-från jobbet. Funkar bra, är alltid 0 km kvar på el när jag kommer hem och då säger Google-tanten samtidigt ”Välkommen hem”. Har inte misslyckats av Google ännu en enda gång för min del. Detta är nog det bästa och kanske smartaste med Google i min ”Google-bil” laddhybrid tycker jag.
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
perhall skrev: ons 28 dec 2022, 08:46 Jag tror det är svårt att överlista Google-systemet i just denna fråga.
Fast Google slår aldrig på ”Ladda” läget. Den räknar bara ut när den ska gå över på eldrift baserat på din destination för att köra så effektivt som möjligt på det som finns i batteriet.

En mycket klurig fråga detta. Skulle vara intressant om Volvo kunde komma med några siffror överhuvudtaget.

Hänger ju på väldigt mycket faktorer som ni alla är inne på. Ska prova igen nästa långresa… behöver ju vara samma förutsättningar i de båda körlägena för att få fram så rättvisa siffror som möjligt.

När jag testade hade jag någorlunda bra sträckor. Var efter Värnamo söderut på E4:an. Väldigt raka och plana vägar där. Samt så hade bilen körts 40 mil, så både motor och batteri var varmt och gött och tog nog laddningen bra.

Fortsätt gärna komma med egna erfarenheter. Mycket intressant fråga. Vi kanske kan komma fram till något vettigt.
Enda jag vill veta är om det är lönsamt eller inte och i så fall i vilken hastighet och vilket bensinpris som gör det lönsamt. Stämmer mina siffror enligt mitt test så var det ju i alla fall lönsamt, men vill gärna höra fler tester.
Man behöver väl egentligen inte försöka överlista Google-systemet utan se till vad som passar ens förutsättningar bäst, det kan givetvis ses som mer utmanande i en värld där datorn sägs vara smartast i alla lägen. Men jag kanske har fel i att det fortfarande finns plats för mänsklig interaktion? Förstår jag det rätt om man, genom Google-systemet, fått eldriften smart-fördelad under körningen för att sedan anlända med 0 km eldrift tillgodo efter att ha följt GPS:en till sin slutdestination? Det är ju super de gånger då laddmöjlighet är tillgängligt vid slutdestinationen, i lägen då det saknas är det inte så super.
S65D skrev: ons 28 dec 2022, 16:02 Man behöver väl egentligen inte försöka överlista Google-systemet utan se till vad som passar ens förutsättningar bäst, det kan givetvis ses som mer utmanande i en värld där datorn sägs vara smartast i alla lägen. Men jag kanske har fel i att det fortfarande finns plats för mänsklig interaktion? Förstår jag det rätt om man, genom Google-systemet, fått eldriften smart-fördelad under körningen för att sedan anlända med 0 km eldrift tillgodo efter att ha följt GPS:en till sin slutdestination? Det är ju super de gånger då laddmöjlighet är tillgängligt vid slutdestinationen, i lägen då det saknas är det inte så super.
Precis som du säger är det läget toppen när man har möjlighet att ladda vid sin slutdestination, dessutom i 5-6 timmar då den tyvärr inte tar mer än 3,7 kWh. Men jobbigt när man inte kan ladda på plats och vill ha kvar lite kräm i batteriet. Då måste man välja ”behåll” och man vet ju inte riktigt när den planerat att använda elen så jobbigt att tajma. Vore skönt om man t ex kunde välja ”ha kvar 30% batteri vid ankomst”.

Men känns som lite såna här fiffiga funktioner kommer att kunna adderas längre fram, det jag gillar med Google-bilarna. I äldre bilar fick man det man fick vid köpet och man fick i princip aldrig några nya funktioner.

Exempelvis har jag hört att vänster/höger knapp vid farthållaren ska få någon typ av funktion som det var i Sensus-bilarna. Just nu gör de ju ingen nytta, vore grymt om man kunde byta körläge med dessa knappar.
Helt teroretiskt:
När motorn driver generatorn kan verkningsgraden vara tex 50%, medan verkninsgraden för att driva hjulen är bara 30%. Med en förlust av 10% i elmotorn blir verkningsgraden för laddning av batteri + körning med elmotorn sammanlagt 45%. Dvs. det kan då löna sig att ladda med bensin.
Verkningsgraden på en bensinmotor är ungefär 30% (40% på en diesel).
En elbilsmotor har ungefär 90% verkningsgrad.
Och generatorn har runt 80-85% verkningsgrad.
Att ladda ett batteri ger förluster på 10-15%.
Om vi omvandlar till kWh (energi) och liter (bensin) så ser det ut som följer (mycket förenklat).
Av 1liter bensin får vi ut 9kWh. 30% av detta blir 2,7kWh att, genom generatorn, omvandla till el.
Av 2,7kWh blir 2,16kWh el ut från generatorn. Dessa går då in i batteriet med en förlust på 10%.
Batteriet tillgodoser sig med 1,94kWh som den senare kan skicka vidare till elmotorn.
Elmotorn har ytterligare 10% förlust vilket innebär att av 1liter bensin får vi 1,75kWh vid elmotorn.
Volvon drar i snitt 2,5kWh/mil vilket innebär att det åtgår 1,43 liter bensin för att komma 1mil på el.
Att ovanstående beräkning inte alltid stämmer mot din verklighet beror på att bilen trots allt drivs frammåt samtidigt som du laddar. Du åker i nedförsbackar och ibland hjälper elmotorerna (det finns faktiskt 2) till osv.

Själv kör jag ca 5 000mil per år med min T8 och har hunnit experimentera väldigt mycket under samma förhållanden på samma sträckor.
Det är helt omöjligt att få bilen att gå billigare med egenproducerad el än vad det gör med bara bensin.
Som en liten jämförelse lägsta förbrukningen med urladdat batteri jag lyckats nå är 0,39liter/mil (kördes på motorväg, dock inte i 110)...
V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,felco[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]