linnar skrev: ↑fre 23 dec 2022, 03:48
binkie skrev:linnar skrev: ↑tor 22 dec 2022, 17:57
OK!
Jag kör lugnt till efter Jul, sedan får vi se.
Pumpen bak kan alltså pumpa dåligt men ändå pumpa eftersom andra skrivit att deras bilar hackade och när de bytte pumpen gick bilen bra igen. Stannar pumpen går inte bilen alls då?
Ja precis, haft några få T4F där lågtryckspumpen gick men levererade för dåligt vid kraftig belastning. Lågtryckspumpen är behovdstyrd via en styrenhet som kallas PEM så trycket kan vara helt normalt vid tomgång men dippa när pumpen behöver leverera som mest.
Dock så hade alla dessa bilar tänd motorlampa och felkod på för lågt tryck på lågtryckssidan.
Min motorlampa är inte tänd och har inte tänts. När mina spridare gick sönder tändes motorlampan först efter några körningar med ordentliga problem. En av spridarna gav för mycket bensin så när jag hade rätt varv för att det skulle få rätt mängd till behovet släktes motorlampan igen. När jag sänkte varvtalet och det kom för mycket bensin tändes lampan igen.
En annan som postat här om samma fel som min bil skrev att han provocerade bilen att rycka ordentlig och först då tändes motorlampan. Han gjorde så för att få fram felkoder.
Det visar att motorlampan verkar kräva lite mer än ett fel för att tändas. Felet kanske måst upprepas för att tändas men släcks så fort felet är borta.
Jo precis, för vissa koder krävs det att felet visat sig ett antal gånger inom en viss tidsram.
Misständningsfelkoder är typiskt för detta då det är en algoritm i motorstyrningen som detekterar misständningarna via knacksensorerna/sensorn, vissa system kan även ta misständningar från vevaxelgivaren då den upptäcker att motorns varvtal bromsas upp onormalt.
Försök provocera fram en tändning av motorlampan och kontakta Bilia igen så hoppas vi på att de löser det. God Jul!