Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnar
TommyP86 skrev:På T4F finns det helt riktigt en i tanken som matar högtryckspumpen på motorn.
Det finns också flera givare i anslutning till dessa. Läs ut felkoder, inte alla genererar tänd motorlampa.
Precis det jag gissade. Tack för det!
av linnar
binkie skrev:Det jag tycker är vanligaste symptomet när högtryckspumpen lägger av på T4F är att bilen knappt går att köra. Backventilen går sönder och pumpen börjar skicka tillbaka tryckstötar med bensin tillbaka på lågtrycksidan. Lågtrycksgivaren larmar då på för högt lågtryck
Låter logiskt!
Pumpen i tanken matar alltså högtryckspumpen. Jag jobbade med bilar förr, trimmade motorer osv. Pumparna på den tiden placerade vi alltid i höjd med botten på tanken på utsidan. De är bra på att trycka men dåliga på att suga. Av samma anledning måste dagens bilar alltså ha en pump i tanken för att mata fram till tryckpumpen. Eftersom tryckpumpen kan suga bensin men dåligt går bilen hjälpligt om pumpen i tanken inte går. Kör man upp för en backe eller segar på växlarna räcker inte det pumpen orkar suga fram, då hackar den till. Låter det som en bra beskrivning?

Man borde höra om pumpen i tanken inte går. Om jag öppnar tanklocket oc lyssnar, hör man om pumpen går då?
av binkie
linnar skrev: ons 21 dec 2022, 23:48 Idag körde jag ca 3 mil lugnt. Den ryckte en gång i en backe och en gång när höjde farten.
Du kan nog tom höra pumpen om du lägger dig på backen bak vid tanken och lyssnar. Men är den död så borde bilen inte starta och motorlampan borde tändas pga felkoder på för lågt bränsletryck.

Tänds motorlampan? Om inte så försök provocera fram rycken så många gånger det går inom en viss tid. Motorstyrningen kräver oftast ett visst antal misständningsr inom en tidsram innan den sätter felkod på tex misständning cyl2.
av linnar
binkie skrev:
linnar skrev: ons 21 dec 2022, 23:48 Idag körde jag ca 3 mil lugnt. Den ryckte en gång i en backe och en gång när höjde farten.
Du kan nog tom höra pumpen om du lägger dig på backen bak vid tanken och lyssnar. Men är den död så borde bilen inte starta och motorlampan borde tändas pga felkoder på för lågt bränsletryck.

Tänds motorlampan? Om inte så försök provocera fram rycken så många gånger det går inom en viss tid. Motorstyrningen kräver oftast ett visst antal misständningsr inom en tidsram innan den sätter felkod på tex misständning cyl2.
OK!
Jag kör lugnt till efter Jul, sedan får vi se.
Pumpen bak kan alltså pumpa dåligt men ändå pumpa eftersom andra skrivit att deras bilar hackade och när de bytte pumpen gick bilen bra igen. Stannar pumpen går inte bilen alls då?
av binkie
linnar skrev: tor 22 dec 2022, 17:57
binkie skrev:

OK!
Pumpen bak kan alltså pumpa dåligt men ändå pumpa eftersom andra skrivit att deras bilar hackade och när de bytte pumpen gick bilen bra igen. Stannar pumpen går inte bilen alls då?
Ja precis, haft några få T4F där lågtryckspumpen gick men levererade för dåligt vid kraftig belastning. Lågtryckspumpen är behovdstyrd via en styrenhet som kallas PEM så trycket kan vara helt normalt vid tomgång men dippa när pumpen behöver leverera som mest.

Dock så hade alla dessa bilar tänd motorlampa och felkod på för lågt tryck på lågtryckssidan.
av linnar
binkie skrev:
binkie skrev:

OK!
Ja precis, haft några få T4F där lågtryckspumpen gick men levererade för dåligt vid kraftig belastning. Lågtryckspumpen är behovdstyrd via en styrenhet som kallas PEM så trycket kan vara helt normalt vid tomgång men dippa när pumpen behöver leverera som mest.

Dock så hade alla dessa bilar tänd motorlampa och felkod på för lågt tryck på lågtryckssidan.
Min motorlampa är inte tänd och har inte tänts. När mina spridare gick sönder tändes motorlampan först efter några körningar med ordentliga problem. En av spridarna gav för mycket bensin så när jag hade rätt varv för att det skulle få rätt mängd till behovet släktes motorlampan igen. När jag sänkte varvtalet och det kom för mycket bensin tändes lampan igen.
En annan som postat här om samma fel som min bil skrev att han provocerade bilen att rycka ordentlig och först då tändes motorlampan. Han gjorde så för att få fram felkoder.
Det visar att motorlampan verkar kräva lite mer än ett fel för att tändas. Felet kanske måst upprepas för att tändas men släcks så fort felet är borta.
av binkie
linnar skrev: fre 23 dec 2022, 03:48
binkie skrev:
OK!

Min motorlampa är inte tänd och har inte tänts. När mina spridare gick sönder tändes motorlampan först efter några körningar med ordentliga problem. En av spridarna gav för mycket bensin så när jag hade rätt varv för att det skulle få rätt mängd till behovet släktes motorlampan igen. När jag sänkte varvtalet och det kom för mycket bensin tändes lampan igen.
En annan som postat här om samma fel som min bil skrev att han provocerade bilen att rycka ordentlig och först då tändes motorlampan. Han gjorde så för att få fram felkoder.
Det visar att motorlampan verkar kräva lite mer än ett fel för att tändas. Felet kanske måst upprepas för att tändas men släcks så fort felet är borta.
Jo precis, för vissa koder krävs det att felet visat sig ett antal gånger inom en viss tidsram.
Misständningsfelkoder är typiskt för detta då det är en algoritm i motorstyrningen som detekterar misständningarna via knacksensorerna/sensorn, vissa system kan även ta misständningar från vevaxelgivaren då den upptäcker att motorns varvtal bromsas upp onormalt.

Försök provocera fram en tändning av motorlampan och kontakta Bilia igen så hoppas vi på att de löser det. God Jul!
av linnar
binkie skrev:
linnar skrev: fre 23 dec 2022, 03:48
binkie skrev:

Jo precis, för vissa koder krävs det att felet visat sig ett antal gånger inom en viss tidsram.
Misständningsfelkoder är typiskt för detta då det är en algoritm i motorstyrningen som detekterar misständningarna via knacksensorerna/sensorn, vissa system kan även ta misständningar från vevaxelgivaren då den upptäcker att motorns varvtal bromsas upp onormalt.

Försök provocera fram en tändning av motorlampan och kontakta Bilia igen så hoppas vi på att de löser det. God Jul!
Jag har beställt tid!
Talade med en mekaniker och han sade att det är väldigt ovanligt att pumpen lägger av. Han sade att han under åren bytt någon enstaka insprutare så inte heller att de går sönder är vanligt.
På min bil verkar båda gått under ett år. Jag har haft extrem otur, tyckte han. Om det är pumpen kostar bytet lite drygt 10.000kr varvid pumpen står för den större delen av kostnaden.
av Volvoold
Hur många bil har din bil gått? Har den servats som den ska innan du köpte den?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]

Här är del 2 också https://youtu.[…]

Problem med värmen på 740

Bytte kylarslangar idag och passade även p&ar[…]

Verkar stämma bra det. Fick just en notis o[…]