Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av drkezo
Hej!

Min digitala instrumentpanel dog mitt under färd. Bilen gick fortsatt bra, automatlådan växlar bekymmersfritt, bilen gick att stänga av, starta och köra. Blinkers osv fungerade, men såklart ingen indikation eller dingande. Det var bara svart. Även hastigheten som visas i stereon frös. Jag åkte vidare till jobbet, lät bilen stå, och efter en timme startade jag den och panelen gick igång, om än nåt litet hackande när den målade upp profilbilen.

Den fick stå inne och gotta sig i värmen medans jag var ute på jobb, och sen gick den hem med panelen igång. Dagen efter slock igen. Jag ryckte batteripolen och testade nolla den vägen, kollade och gnuggade säkringarna... Senare hoppar panelen igång. Det som verkar vara ett genomgående tema innan det börjar funka är att ha varit låst en stund, förmodar det hänger ihop med nån styrning som släcker ner.
Dagen efter, panelen hoppar igång, jag är glad och trycker start och vrooom, motorn startar och panelen dör.

Sen ett par dystra timmar senare tänkte jag mäta laddspänningen, kopplar upp multimetern, trycker på start, bilen säger vroom och allt funkar. Kör nästan en timme, parkerar och den klagar på låg batterispänning. En timmes körning till (laddspänning konstant runt 14.95V) och på med CTEKen över natten. Idag har det inte varit några bekymmer, så nu ska jag testa med att underhållsladda över nätterna. Har även stängt av autostarten av olika förbrukare, som stolsvärme och bakruteslingorna. Det är ju först nu det börjat bli lite småkyligt så ett dåligt batteri visar sig. Jag har inte haft några startbekymmer alls och värmaren har gått utan att klaga. Tyvärr har jag ingen felkodsläsare men det står just nu rätt högt upp på att-köpa-listan.

Så, min fundering är om ett dåligt eller trasigt batteri, antingen stora eller lilla, kan ställa till det på detta viset med att allt funkar men panelen dör? Eller är det nåt stort, dyrt fel som bara väntar på att dyka upp med en fet faktura precis samtidigt som elräkningen dimper ner?

En V60 D4, MY17, automatlåda och enbart framhjulskrafs.

Mvh Simon
av Buckshot
Jag vet inte hur det är i ditt fall men efter att ha läst detta forumet i ett par år så verkar ett dåligt batteri kunna ställa till med ett otal olika problem. Modellen verkar också käka batteri. Jag har investerat i en batteriladdare som startar när jag ansluter den elektriska motorvärmaren.
av drkezo
Mjo, du verkar ha en poäng där, permanentinstallation av laddkablage är på gång... Hursom, batteriet är bekräftat kasst och nytt beställt, sen när det är bytt får vi se om det behövs mer felsökning. Spänningen dyker neråt 8-9 volt vid startögonblicket, mätt med en långsam digitalmultimeter och observerat av morgontrötta ögon. Jag har även fått hem en felkodsläsare, blev en Foxwell NT530. Frugan ifrågasatte varför jag var tvungen att "köpa en miljon grejer och inte bara lämnade den till service" :-/

EDIT: Jag kör lite dagbok här och bokför allt jag kommer fram till. De dagar jag inte kör med dieselvärmaren innan så funkar det utmärkt sålänge jag laddar. Den morgonen jag var våghalsig och körde med dieselvärmaren (med laddaren ikopplad) dog den vid uppstart och sedan tog det ca 1,5-2 mil innan panelen börjar skrika och visa nåt (och larma för SRS så troligtvis då den felkoden sattes), då kunde jag stanna och starta om och sen rullade det på bekymmersfritt.

Om nån är intresserad av felkoderna. U015500 dyker upp i flera moduler (SRS, ECM, och dörrmodulerna DDM och PDM).

ECM:
U015500 Lost communication with Driver
Information Module
(DIM),General fault
information,No sub-type
information
Intermittent Fault

U030141 Software incompatibility with
ECM/PCM,System internal
faults,General checksum fault
Intermittent Fault

SRS:
B00D287 Restraint system fault indicator
1,Bus signal/message
faults,Message missing
Intermittent Fault
av drkezo
Jag förstår att ni suttit som på nålar och väntat på en uppdatering... Jag bytte båda batterierna och har inte stödladdat nåt mer, men har inte heller haft några fler bekymmer.
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]