- mån 12 dec 2022, 20:37
#1522990
Hej!
Min digitala instrumentpanel dog mitt under färd. Bilen gick fortsatt bra, automatlådan växlar bekymmersfritt, bilen gick att stänga av, starta och köra. Blinkers osv fungerade, men såklart ingen indikation eller dingande. Det var bara svart. Även hastigheten som visas i stereon frös. Jag åkte vidare till jobbet, lät bilen stå, och efter en timme startade jag den och panelen gick igång, om än nåt litet hackande när den målade upp profilbilen.
Den fick stå inne och gotta sig i värmen medans jag var ute på jobb, och sen gick den hem med panelen igång. Dagen efter slock igen. Jag ryckte batteripolen och testade nolla den vägen, kollade och gnuggade säkringarna... Senare hoppar panelen igång. Det som verkar vara ett genomgående tema innan det börjar funka är att ha varit låst en stund, förmodar det hänger ihop med nån styrning som släcker ner.
Dagen efter, panelen hoppar igång, jag är glad och trycker start och vrooom, motorn startar och panelen dör.
Sen ett par dystra timmar senare tänkte jag mäta laddspänningen, kopplar upp multimetern, trycker på start, bilen säger vroom och allt funkar. Kör nästan en timme, parkerar och den klagar på låg batterispänning. En timmes körning till (laddspänning konstant runt 14.95V) och på med CTEKen över natten. Idag har det inte varit några bekymmer, så nu ska jag testa med att underhållsladda över nätterna. Har även stängt av autostarten av olika förbrukare, som stolsvärme och bakruteslingorna. Det är ju först nu det börjat bli lite småkyligt så ett dåligt batteri visar sig. Jag har inte haft några startbekymmer alls och värmaren har gått utan att klaga. Tyvärr har jag ingen felkodsläsare men det står just nu rätt högt upp på att-köpa-listan.
Så, min fundering är om ett dåligt eller trasigt batteri, antingen stora eller lilla, kan ställa till det på detta viset med att allt funkar men panelen dör? Eller är det nåt stort, dyrt fel som bara väntar på att dyka upp med en fet faktura precis samtidigt som elräkningen dimper ner?
En V60 D4, MY17, automatlåda och enbart framhjulskrafs.
Mvh Simon
Min digitala instrumentpanel dog mitt under färd. Bilen gick fortsatt bra, automatlådan växlar bekymmersfritt, bilen gick att stänga av, starta och köra. Blinkers osv fungerade, men såklart ingen indikation eller dingande. Det var bara svart. Även hastigheten som visas i stereon frös. Jag åkte vidare till jobbet, lät bilen stå, och efter en timme startade jag den och panelen gick igång, om än nåt litet hackande när den målade upp profilbilen.
Den fick stå inne och gotta sig i värmen medans jag var ute på jobb, och sen gick den hem med panelen igång. Dagen efter slock igen. Jag ryckte batteripolen och testade nolla den vägen, kollade och gnuggade säkringarna... Senare hoppar panelen igång. Det som verkar vara ett genomgående tema innan det börjar funka är att ha varit låst en stund, förmodar det hänger ihop med nån styrning som släcker ner.
Dagen efter, panelen hoppar igång, jag är glad och trycker start och vrooom, motorn startar och panelen dör.
Sen ett par dystra timmar senare tänkte jag mäta laddspänningen, kopplar upp multimetern, trycker på start, bilen säger vroom och allt funkar. Kör nästan en timme, parkerar och den klagar på låg batterispänning. En timmes körning till (laddspänning konstant runt 14.95V) och på med CTEKen över natten. Idag har det inte varit några bekymmer, så nu ska jag testa med att underhållsladda över nätterna. Har även stängt av autostarten av olika förbrukare, som stolsvärme och bakruteslingorna. Det är ju först nu det börjat bli lite småkyligt så ett dåligt batteri visar sig. Jag har inte haft några startbekymmer alls och värmaren har gått utan att klaga. Tyvärr har jag ingen felkodsläsare men det står just nu rätt högt upp på att-köpa-listan.
Så, min fundering är om ett dåligt eller trasigt batteri, antingen stora eller lilla, kan ställa till det på detta viset med att allt funkar men panelen dör? Eller är det nåt stort, dyrt fel som bara väntar på att dyka upp med en fet faktura precis samtidigt som elräkningen dimper ner?
En V60 D4, MY17, automatlåda och enbart framhjulskrafs.
Mvh Simon
Volvo V60 D4 -17