Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stranglefoot
Hej!
Har en v70 2.4d -07. Upplever att bilen nu i vinter tar mycket längre tid på sig att nå driftstemp trots fungerande dieselvärmare. Står man med avslagen motor och diesevärmaren på når man nästan driftstemp och den faller när man startar motorn och är inte i topp förrän man har kört landsväg en bra bit. Känns spontant som termostatfel. Min fråga är, vilken termostat ska man egentligen ha? Finns som dyrt komplett hus och lös termostat.
av Oaritchi45
stranglefoot skrev: mån 12 dec 2022, 12:23 Hej!
Har en v70 2.4d -07. Upplever att bilen nu i vinter tar mycket längre tid på sig att nå driftstemp trots fungerande dieselvärmare. Står man med avslagen motor och diesevärmaren på når man nästan driftstemp och den faller när man startar motorn och är inte i topp förrän man har kört landsväg en bra bit. Känns spontant som termostatfel. Min fråga är, vilken termostat ska man egentligen ha? Finns som dyrt komplett hus och lös termostat.
Angående vilken termostat man ska ha. Jag har en likadan bil men av årsmodell 2006. Ställde en liknande fråga i denna tråd: viewtopic.php?f=19&t=168001 utan något svar. Enligt manualen (webbversionen på Volvos hemsida) för V70 2006 så skulle dieselmotorn ha en termostat som öppnar vid 82 °C medan bensinmotorn ska ha en som öppnar vid 90 °C. Problemet var att jag inte kunde hitta någon termostat som öppnade vid 82°C på eftermarknaden.

Är det någon som vet om detta är en specifikation som ändrats under senare år? För jag tycker det är konstigt att jag inte kunde hitta termostater med rätt öppningstemperatur någonstans när jag sökte i olika webbutiker som säljer eftermarknadsdelar. Fick bara fram termostater med 90°C (och av någon anledning även 91°C) trots att jag angav mitt registreringsnummer.
Användarvisningsbild
av lennarte
Oaritchi45 skrev:Fick bara fram termostater med 90°C (och av någon anledning även 91°C) trots att jag angav mitt registreringsnummer
Har inget bra svar på din "ursprungs fråga" men vad det gället eftermarknsdsdelar så internet baserade reservdels sidor brukar visar delar som passar din bil. Inte nödvändigtvis delar med exakt samma specifikationer. Det finns någon annan bilmodell som har specen 91°, men kan då även använda "din" termostat
av v16v
Så här står det på original termostaten från en D5 90 grader.
Bilagor
IMG_20221213_221836.jpg
IMG_20221213_221836.jpg (2.89 MiB) Visad 429 gånger

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]