Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DBS
Hej. Min s60 140hk 2009 går inte upp i temp som den ska. Volvo har konstaterat att termostat behöver bytas men de har inte tid än. (Garantiärende). Är det skadligt för motorn att gå "för kallt"? Efter 1 mils körning går tempnålen upp mellan 1 till 2 markeringar, alltså till hälften av normaltemp. Volvo säger att det inte är farligt, men jag är skeptisk. Kör man flera mil är den nästan uppe i normaltemp. Hur ska jag tänka dessa kalla dagar?
av Tobbe740
Det är inte bra när bilen inte ha4 rätt temp. Har du bra olja och inte varvar är det dock ingen katastrof att köra. Vet någon verklig temp på motorn när nålen börjar röra sig åt höger?
av DBS
Bilen servades på Volvo i höstas och är en automatare. Har tid för byte direkt efter nyår. Ska använda den så lite som möjligt tills den är bytt.
av Rådlös
Ett tpis om man ändå vill veta hur varm motorn är. Köp en IR-termometer. Dom finns på prylvaruhusen och kostar från ett par - tre hundralappar och uppåt. Skall man göra upprepande och jämförande mätningar så använd papper och penna samt mät på samma ställe varje gång. Kanske i närheten av termostaten, men inte efter termostaten på slangen t.ex. Den blir ju inte varm förrän termostaten har öppnat.

En IR-termometer är också användbar nu "på istiden" och energikrisen om man jagar tjuvdrag runt dörrar och fönster. Då får man siffror på var och hur det drar kallt.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]