Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det var synd att inte verkstan som bytte pump visste om det, också synd att man inte hittade den infon när jag googlade innan bytet. Jag har iaf gjort ett hål i golvet och lyckades pricka kontakten exakt, har skrapat/putsat rent och spänt kontaktytorna. Trots det kan jag nu framkalla felet genom att dra lite i kontakten när bilen går. Har alltså precis konstaterat och bekräftat vad som är fel.
26F2B67E-E09C-4868-B5C0-FD44F44FADEB.jpeg
26F2B67E-E09C-4868-B5C0-FD44F44FADEB.jpeg (17.15 KiB) Visad 1470 gånger
B61E14A8-1729-4839-AAD2-42C9ED525562.jpeg
B61E14A8-1729-4839-AAD2-42C9ED525562.jpeg (25.97 KiB) Visad 1470 gånger
Igår hände det igen, bankade på tanken samtidigt som den försökte starta så gick den igång. Så då var det samma fel iaf förstod jag. Kopplade ur kontakten igen på pumpen idag och mycket riktigt så var det nu bränt i plasten. Ny härva beställd!
Jag läste en annan tråd om problemet men kollade länken hit. I YouTubefilmen poängterar mannen att det är trångt och kablar i närheten m.m. Men ändå använde han en sticksåg.
Om jag skulle göra det här ingreppet skulle jag använda en nibblingstång: https://verktygsboden.se/nibblingstaeng ... PEEALw_wcB
Kanske inte just det exemplet på bilden, det finns många att välja på. När jag sedan skulle stänga igen skulle jag fundera på om det var möjligt att svetsa en fläns på det locket som jag då hade nibblat bort. Så att locket blev några cm bredare och täckte en bredd över hålet. Om det går, jag har naturligtvis inte prövat, så skulle jag sedan borrat ett antal hål i golvplåten och satt blindnitmuttrar där och gjort det möjligt att öppna och stänga luckan för framtida behov. Kanske även klippt till en gummiduk som tätning runt om. Med blindnitmuttrarna kan man ju dra lite extra så det pressar tätt. Blindnitmuttrar är som popnitar men det blir en färdig mutter med gängor i stället. Dom finns i en uppsjö av olika mått och utföranden och monteras med ett popnittångliknande verktyg. I vissa popnittänger går det att bara byta ut insatsen till en för blindnitmuttrar. Finns även en tillsats som man kan sätta på t.ex en batteriborrmaskin, kanske lite lägre varv är att föredra? Men en sådan kostar över 1000 kr. Och då får man nog göra många inspektionsluckor för att det skall vara roligt. Men möjligheten finns.
Hej.

Upplever samma symptom som ni beskriver med era bilar. Har också en V70 2.0 F 2008. Har bytt främre lambdasond, hade en felkod på den. Ingen skillnad efter byte.

Har också felkod B102400, Start Control Unit, General Failure. ECM.

Vissa tillfällen har bilen startat, kört den några km med ryckig gång, sen kan den plötsligt gå helt rent i motor en stund. Nu vill den inte starta alls.

Har någon av er haft samma felkod? Funderar på att felsöka samma fel som ni haft.

Med vänlig hälsning, Pontus

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]