Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
Håller med föregående med tillägget att kolla även rost vid bagageluckans handtag, blir ofta skavd lack där.

Jag har kört 3 olika Volvo dieslar under åren , V70 D5 -03 (förmånsbil) utan partikelfilter, mycket trevlig bil som kördes till c 18000mil, fram till 2005. Nästa blev V50 2.0D -06 som kördes till maj 2021, även den en trevlig bil. Trots uselt rykte hade vi få problem under åren.

2021 köptes en V60 Classic D3 MY 2018, den hade bara gått c 2200mil. Av de 3 bilarna jag kört tycker jag D3an har trevligaste motorn, mullret i D5an saknar man dock lite. D3an skjuter iväg skapligt och går att köra snålt trots den 6 växlade automaten. LIgger sommartid strax under 0,5 l/mil och vintertid 0,52 l/mil med c 75% landsväg (80-90km/h) resten stadskörning. Vid längre landsvägskörning har jag fått ned den till 0,47l/mil som bäst

Den stora skillnaden jft V50 blev mer än halverad skatt (har för mig c 1290kr) och VoC som kan fjärrstarta värmaren. (Nu kommer ju "3G Sunset" snart så VoC kommer sluta fungera om man inte byter till LTE modem, vilket jag inte kommer lägga några pengar på)

Tycker man sitter bra i V60 , är bra tryck och ljud i stereon. Bluetooth gör att man egentligen inte behöver nån inbyggd GPS navigation och trassla med kartuppdateringar. Byta låtar i YT Premium går bra med rattknapparna. Handsfree funktionen är bra. Har Xenon i min bil och tycker faktiskt ljusbilden i V50 Xenon var bättre

En granne har V50 med D2 motorn , koppling var ju en svag punkt runt 2011-2012. Han har bytt den 2 gånger, har inte läst nåt om V60 D2, så de kanske är ok nu?

Jag skulle rata D2 med tanke på problemen med spridare och kostnaden för nya. Har ännu inte läst någon tråd om dåliga spridare för VEA D3 motorerna, faktiskt knappt läst om några motor relaterade problem. Undvik dock AWD då de VEA D3 motorerna har balansaxel som kan börja låta illa.
av kicken
Hej alla, det blev en V60 D5 AWD R-Designe -12 med adaptiv farthållaren och den funkar ner till 0 km/h :-)

Men blev lite rädd ikväll när jag skulle gasa ur den lite, då börjar den plötsligt dra massa, mellan 25-32l/milen! Och luktade lite annorlunda.. stängde av den och sen provkörde jag den igen efter 20 min och då helt normal och normal förbrukning, vad kan ha hänt, nån givaresom fick rycket? :-/

Denna bil tänkte jag serva helt själv, jag har laptop med VIDA så visst borde jag kunna se vad som ska göras varje år?

Oljan i automatlåda behöver väl inte om den växlar fint?
Oljan i diff / AWD nåt som bör bytas ?

Är det Castrol EDGE 0W-30 A5/B5 som gäller eller finns det billigare?
av JcN
kicken skrev: sön 04 dec 2022, 21:23 Hej alla, det blev en V60 D5 AWD R-Designe -12 med adaptiv farthållaren och den funkar ner till 0 km/h :-)

Men blev lite rädd ikväll när jag skulle gasa ur den lite, då börjar den plötsligt dra massa, mellan 25-32l/milen! Och luktade lite annorlunda.. stängde av den och sen provkörde jag den igen efter 20 min och då helt normal och normal förbrukning, vad kan ha hänt, nån givaresom fick rycket? :-/

Denna bil tänkte jag serva helt själv, jag har laptop med VIDA så visst borde jag kunna se vad som ska göras varje år?

Oljan i automatlåda behöver väl inte om den växlar fint?
Oljan i diff / AWD nåt som bör bytas ?

Är det Castrol EDGE 0W-30 A5/B5 som gäller eller finns det billigare?
Vad innebär ”gasa ur den lite?” Inspirerad körning brukar medföra högre förbrukning. Var det momnetanförbrukning eller snittförbrukning dom ökade till 25-30l/mil? Kan det ha varit regenerering av partikelfilter som startade?

Ang detta med oljebyten så blir vi alla saliga i våran egen övertygelse. Med det sagt så anser jag att man bör byta olja i alla system med jämna intervaller. Volvo säger ”filled for life” men man kan ju spekulera i vad de menar. Allt är ”filled for life” fram till det haverererar tänker jag…kan jag köra växellåda/fördelningslåda/haldex/slutväxel i 50000 mil istället för 15000 mil med förebyggande underhåll i form av oljebyten så gör jag det.
Finns det ett system som förlitar sig på att det är en olja som smörjer så servar jag det systemet, även servostyrningen. All olja degraderas och partiklar ackumuleras över tid.

Ta växellådan som exempel. Kör fram till du börjar få problem och sen hoppas på att en spolning och adaption ska lösa det problemet? Ja, bara du som kan svara på om det är rätt väg att gå för dig.

Edit: Din bil är ju också 10 år gammal och jag förmodar du inte längre kan förlita dig på en maskinskadeförsäkring. Havererar tex växellådan kommer du få betala en verkstad att montera en begagnad låda med ny olja. Ingen vet ändå hur lång livslängd den har.

Förebyggande underhåll på saker du redan har är återigen min rekommendation.

// Jonas
av kicken
Tack @jonas

Ja det låter klokt det du säger :-)

Ang att den drog massa diesel.. jag gasade fullt från typ noll till 110 kanske sen åkte jag lungt 4km hemåt.. och när jag körde lungt så låg den på typ 25l/milen och även på tomgång så stog det att den drog massa och det luktade mycket om bilen, kan det vara nån spridare som hängde sig kanske, den har ju gått 22.000 mil så får nog köra lungare i fortsättningen :P
Användarvisningsbild
av SebastianJ
kicken skrev:Tack @jonas

Ja det låter klokt det du säger :-)

Ang att den drog massa diesel.. jag gasade fullt från typ noll till 110 kanske sen åkte jag lungt 4km hemåt.. och när jag körde lungt så låg den på typ 25l/milen och även på tomgång så stog det att den drog massa och det luktade mycket om bilen, kan det vara nån spridare som hängde sig kanske, den har ju gått 22.000 mil så får nog köra lungare i fortsättningen :P
Rengöringen av partikelfilter som gjordes, helt normalt. Och det är nog mer 25 liter per 100 km och inte per mil :-D

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok