Håller med föregående med tillägget att kolla även rost vid bagageluckans handtag, blir ofta skavd lack där.
Jag har kört 3 olika Volvo dieslar under åren , V70 D5 -03 (förmånsbil) utan partikelfilter, mycket trevlig bil som kördes till c 18000mil, fram till 2005. Nästa blev V50 2.0D -06 som kördes till maj 2021, även den en trevlig bil. Trots uselt rykte hade vi få problem under åren.
2021 köptes en V60 Classic D3 MY 2018, den hade bara gått c 2200mil. Av de 3 bilarna jag kört tycker jag D3an har trevligaste motorn, mullret i D5an saknar man dock lite. D3an skjuter iväg skapligt och går att köra snålt trots den 6 växlade automaten. LIgger sommartid strax under 0,5 l/mil och vintertid 0,52 l/mil med c 75% landsväg (80-90km/h) resten stadskörning. Vid längre landsvägskörning har jag fått ned den till 0,47l/mil som bäst
Den stora skillnaden jft V50 blev mer än halverad skatt (har för mig c 1290kr) och VoC som kan fjärrstarta värmaren. (Nu kommer ju "3G Sunset" snart så VoC kommer sluta fungera om man inte byter till LTE modem, vilket jag inte kommer lägga några pengar på)
Tycker man sitter bra i V60 , är bra tryck och ljud i stereon. Bluetooth gör att man egentligen inte behöver nån inbyggd GPS navigation och trassla med kartuppdateringar. Byta låtar i YT Premium går bra med rattknapparna. Handsfree funktionen är bra. Har Xenon i min bil och tycker faktiskt ljusbilden i V50 Xenon var bättre
En granne har V50 med D2 motorn , koppling var ju en svag punkt runt 2011-2012. Han har bytt den 2 gånger, har inte läst nåt om V60 D2, så de kanske är ok nu?
Jag skulle rata D2 med tanke på problemen med spridare och kostnaden för nya. Har ännu inte läst någon tråd om dåliga spridare för VEA D3 motorerna, faktiskt knappt läst om några motor relaterade problem. Undvik dock AWD då de VEA D3 motorerna har balansaxel som kan börja låta illa.