Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min gamla trotjänare, 52 000 mil har börjat läcka olja igen på remsidan av motorn. För ett och halvt år sedan var den på verkstad för liknande problem. Kraftigt, litervis i veckan, läckage som man då sa berodde på "lös plugg bakom kamrem". Tydligen ganska lätt att åtgärda då, eftersom att fakturan "bara" gick lös på tvåtusen på Bilia inkl. felsökning, "åtdragning av plugg", ny olja och test av täthet m.m. Hållit bomtätt sedan dess, till nu för ett par dar sen.
Fick aldrig reda på var pluggen satt och tänkte därför nu fråga här i forumet, om någon vet var denna "plugg" sitter. Verkar ju vara någon gängad plugg eftersom man skrev "åtdragning".
Inget söligt på själva kamremmen, när man lossar och kollar neråt under den kåpan, vid kamdreven. Oljan verkar krypa ut strax ovanför vevaxeln typ och krypa bakåt, lite ovan för drivaxelhöjd . Inget framåt vid filtret. Inget utläck vid oljefällan heller, eller överhuvudtaget framåt åt det hållet. Kommer bara ut olja när motorn är igång, oljetryck alltså. Kan det vara nån blindning av nån borrad oljekanal?
Jag är hyfsat händig, men det börjar bli lite svinigt kallt att ligga utomhus och krypa under bilen, så varje ledtråd som leder till "pluggens" placering är guld värd.
Tacksam för lite ledtrådar alltså.
volvo_s60_2004_topplock_bensin.jpg
volvo_s60_2004_topplock_bensin.jpg (103.8 KiB) Visad 731 gånger
Dem hålen som finns där brukar det sitta pluggar man knackar in. Men det finns en gängad plugg med insexskalle listad också, men jag vet inte riktigt vart den ska sitta. Ska va om det finns något hål som skyms av kamdreven?.
Tack för bilden. Ja, dessa hål döljs tydligen av plastkåpan som sitter innanför dreven, på insidan, mot blocket (och nedre halvan på toppen).
Ska försöka böja ut inre kåpan lite i morron och titta in bakom.
Om oljan kommer därifrån så rinner den ju förstås bakom inre plastkåpan och kommer inte in till remmen och dreven, som var helt rena på min motor.
Om det inte är de hålen, så ska jag leta vidare efter den gängade pluggen med insexskalle som du nämner.
Såg en bild på nåt forum nyss, som var tagen från hjulhuset och in mot vevaxel-remskivan.
I nedre främre hörnet på blocket, till höger om remskivan på den bilden, syntes nåt som såg ut som en plugg med insexnyckel-hål. Men den sitter väldigt långt ner och mot framsidan på motorn, men dock över oljenivån i tråget. Ska kolla den också.
Det rinner för övrigt inget när motorn är avstängd, så läckan är ovanför oljenivån i tråget i alla fall.
Efter lite krypande under bilen så ser jag en plugg med torx-hål precis ovanför drivaxelns stödlager på motorns baksida. Den sitter dock som berget, men det kryper fram olja ”runt hörnet” bredvid den. Kollar lite bilder på Youtube och ser att det mycket riktigt ska sitta en plugg bakom plastkåpor och kuggremmar, precis som verkstan sagt.
Den gick att komma åt uppifrån när man lossar plastkåpan som skyddar kamremmen. Fick lossa balken ovanför motorn för att kunna dra upp kåpan.
Lite klurigt att hitta en 17-hylsa som är så kort att den går att vinkla in bakom remmens spännrulle som nästan sitter i vägen. Det var flera minusgrader när jag mekade, så jag tog aldrig bort pluggen utan drog bara åt den. Vet inte om det sitter nån kopparbricka eller så bakom skallen. Får ta och kolla när det blir lite sommar ute.
Bifogar lite bilder från mekandet. (Två av dem är från internet på ett block och nåt rembyte). De andra är de jag tog genom att lirka in telefonen och ta bilder. (Kameran var enda sättet att se nåt eftersom det är så trångt).
Bilagor
53EA129C-3F65-4353-84B7-63996480DD87.jpeg
53EA129C-3F65-4353-84B7-63996480DD87.jpeg (1.94 MiB) Visad 472 gånger
F1EBAA19-CD77-45BB-B90C-48B5A182DF01.jpeg
F1EBAA19-CD77-45BB-B90C-48B5A182DF01.jpeg (5.28 MiB) Visad 472 gånger
96061274-4BDC-48CD-BCCA-16041B227DFB.jpeg
96061274-4BDC-48CD-BCCA-16041B227DFB.jpeg (3.71 MiB) Visad 472 gånger
F5388150-0DEC-4FB0-A5F1-4C813A5D01E8.png
F5388150-0DEC-4FB0-A5F1-4C813A5D01E8.png (5.15 MiB) Visad 472 gånger
Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]