- fre 18 nov 2022, 12:08
#1519882
Fick felkoder till spjällhuset på vår XC90 2.5T 2004, trots att den bara gått 36000mil. Fick Motorprestanda nedsatt, potentiometer 2-fel osv osv osv.
Bytte till ett beg. spjällhus från likadan som gått 17000. Samma Boschnummer och Volvonummer. Felkoderna försvann, men det blev inte helt bra.
Efter bytet så är tomgången orolig men bilen är körbar. Efter ett tag dyker nya felkoder upp som jag läser av med iCarsoft. 261A och 262A "Long-term fuel trim". Bilen går dock helt ok men på tomgång är den "orolig" och "nervös".
Efter ytterligare ett tag dyker även 981A "Engine Control module (ECM). internal fault" upp och "Motorprestanda nedsatt" tänds.
Kan radera koderna, men då stannar bilen. Startar den igen och kan köra på samma sätt igen som ovan men 261A och 262A återkommer.
Era bästa tips och trix? Behöver man köra bilen långt för att lära om all ny data pga nytt spjällhus? Adaptionen görs ju vid varje tändning och jag lät Bilia göra det i Vida också för att vara säker på att det var gjort.
Bytte till ett beg. spjällhus från likadan som gått 17000. Samma Boschnummer och Volvonummer. Felkoderna försvann, men det blev inte helt bra.
Efter bytet så är tomgången orolig men bilen är körbar. Efter ett tag dyker nya felkoder upp som jag läser av med iCarsoft. 261A och 262A "Long-term fuel trim". Bilen går dock helt ok men på tomgång är den "orolig" och "nervös".
Efter ytterligare ett tag dyker även 981A "Engine Control module (ECM). internal fault" upp och "Motorprestanda nedsatt" tänds.
Kan radera koderna, men då stannar bilen. Startar den igen och kan köra på samma sätt igen som ovan men 261A och 262A återkommer.
Era bästa tips och trix? Behöver man köra bilen långt för att lära om all ny data pga nytt spjällhus? Adaptionen görs ju vid varje tändning och jag lät Bilia göra det i Vida också för att vara säker på att det var gjort.