Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare, sambon skall sälja sin bil och verkstaden som fixade till den med service och besiktning fick igenom bilen utan anmärkning förra året, trots en lysande AVS lampa som hävdade att service krävdes. Enligt verkstaden så är detta ett vanligt typfel på dessa bilar och att en bil kan passera bilprovningens nålsöga om den har "rätt" felkod.

Verkstaden är välrenommerad och sysslar med drifting på hög nivå så den har vårt förtroende men nu när vi önskar att sälja nämnda bil så skapar det lite huvudbry då jag kan inte hitta något som bekräftar detta. Stämmer det att bilprovningen släpper igenom s60/v70 från denna generationen sålänge den inte har ett fel på riktigt med abs osv. Vi har haft bilen i snart 2 år och den har haft detta felet konstant i närmare 21 -22 månader, den har varit i trafik sen inköp och lampan för abs service erfodras har lyst i princip konstant, bara när det varit extremt torrt ute så har lampan slocknat av sig själv. 😏

Vet någon vad jag talar om övh?
Mvh
Bilagor
received_463365219272733.jpeg
received_463365219272733.jpeg (171.38 KiB) Visad 1782 gånger
Att antisladd service erfodras är ganska vanligt fel men kan bero på många olika saker. Allt mellan styrvinkelsensor, bromstrycksgivare, gammal bromsvätska, abs ring, abs sensor och fel däcktryck.
Sök här i forumet så hittar du mängder med trådar, årgädrade själv detta meddelande för en tid sedan med att byta bromstrycksgivarna.

Om det går igenom besiktning eller om det ens påverkar abs vågar jag inte svara på eftersom jag inte prövat besikta med felmeddelandet och det ej heller var sådant väglag då att jag behövde pröva abs funktionen.
Min bekantas bil tändes abs varningen dagen före han skulle åka på husvagnssemester till Lappland .det visade att vara spricka på abs ringen .Det var inga möjligheter att byta ringen då ,utan han körde två veckors tid runt Sverige med lysande varningen och bytte ringen efteråt.
I min bil tändes abs varningen först när jag körde 110 km/h på motorvägen .Lägre farter fungerade bilen normalt utan varningar , bromsar fungerade som de skulle. Senare började varningen tändas också på lägre farter och jag bytte ringen .
Men tyvärr har jag heller ingen aning vad besiktningen skulle säga.
Men läser du första posten så står det klart att hans bil gick igenom bes med lysande abs lampa.
Antigen ljuger säljaren eller så har bes gjort fel.
Svenskbilprovning.se skriver såhär: Vad gäller om varningslampan lyser?
Vid kontrollbesiktningen kontrollerar vi varningsanordningen för elektroniska antilåssystem för bromsar (ABS), antisladdsystem (ESP. ESC etc), krockskyddssystem (SRS)/krockkuddar och elektrisk servostyrning (EPS). Samt felindikatorn för motorelektronik på vissa fordon.

Om varningslampan för något av systemen varnar för fel blir fordonet underkänt med krav på efterkontroll.
Jag är så gammal att jag har upplevt tider då genomrostade rishögar blev godkända utan anmärkning om besiktade var bilföretag ,och den som köpte bilen fick körförbud vid nästa besiktning.
Har svårt att tro för att det skulle vara annorlunda idag med privata besiktningsföretags som alla verkar ha ont om företagskunder.
Nu har trådstartaren inte skrivit ut årsmodell på sin bil.

Men jag vill minnas detta:
Tidigare fick inga varningslampor lysa på besiktning.

Men pga att det var så många bilar som hade lysande varningslampor,
så sänkte man kraven något lite på detta, för vissa typer av varningar.
Minns jag rätt så gällde det bilar t.o.m årsmodell 2002.
Nu är det inte heller så att ABS lampan lyser utan det varnar endast för att service erfodras, abs lampan sitter ju på andra sidan instrumentet. Har inte hört om någon som inte fått besiktat bilen för att service lampa lyser för att man skall byta oljan.
Men om dom tar det som att det är abs lampa så är det annan sak.

Är det en äldre diesel så görs ju ingen OBD mätning i samband med besiktningen ens då kan man kanske komma undan med att hänvisa till att bromsvätskan skall bytas om abs fungerar vilket jag dock inte vet om det gör
Bilen är av årsmodell 2005.
Volvosson skrev: tor 24 nov 2022, 10:41 Nu har trådstartaren inte skrivit ut årsmodell på sin bil.

Men jag vill minnas detta:
Tidigare fick inga varningslampor lysa på besiktning.

Men pga att det var så många bilar som hade lysande varningslampor,
så sänkte man kraven något lite på detta, för vissa typer av varningar.
Minns jag rätt så gällde det bilar t.o.m årsmodell 2002.

Tråkigt att aviseringarna inte är m[…]

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]