Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Osgus
Hej,

Vi får vårt första barn snart och letar därför efter en kombi som ska klara av en barnvagn och lite packning. Har kollat bland annat på ca 10 år gamla Volvo v60 och BMW 3-serie. Behöver inte vara en rolig bil, utan fokus är att den ska vara praktisk, säker, bränslesnål och ha låga underhållskostnader. Kommer främst användas för kortare ärenden, helgutflykter och någon längre resa per år.

Vad bör jag tänka på? Hur många mil är "ok" att de har gått innan de börjar krångla? Några typsika fel vi bör veta om? Andra modeller som vi bör kolla på? All hjälp och förslag uppskattas. 80 k är max och betalar gärna mindre än det.
av S60FIN
Skulle ju rekommendera typ en Toyota, Kia eller Hyundai om du vill ha en förmånlig och driftsäker bil som dessutom kostar hälften mindre att införskaffa än en BMW eller Volvo.

Som tidigare nämnts så börjar dom flesta bilar krångla men vad jag sett och varit med om så är det just kring 10år och 150.000km då i princip allt skall börja bytas i bilen och så håller det då på en stund, efter 200.000km så brukar det mesta vara bytt.

Själv ser ja inte speciellt mycket på km eller år längre utan gå mer på modell, skick och historia eftersom dom flesta bilar idag faktiskt är så bra om dom blir skötta så dom går många hundra km utan större bekymmer eller haverier.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Är nog villig att hålla med, en bil som gått mellan 10 och 20k är mer "riskfylld" än en som gått, säg, 25k. Just pga. alla delar som ofta brukar behöva bytas på löpande band efter 10k.
Givetvis finns det saker som går sönder senare, ett spontant exempel är dom första elektriska gasspjällen på volvo, dom brukar i snitt hålla 25k mil, vissa går sönder tidigare och vissa kan hålla längre, men håller dom mer än 30k är det ett under.
Koppling är ju en annan sak... Svårt att sätta mil på det dock då det beror till 99% på hur duktig förarna har varit och hur bilen använts, men skulle jag sätta ett miltal på det skulle jag nog säga att dom håller runt 25k mil i snitt.. Men man kan likagärna ryka en koppling på 1mil om det är så...
av Lövet
Kia Ceed och Peugeot 308 SW skulle jag tittat på. Peugeot har den stora fördelen att den har ett väldigt bra rostskydd.
Hade då kollat efter en Honda Accord tourer, mer praktisk än V60 anser jag. Sen har ju många volvos VOC vilket höjer den aktiva säkerheten rätt bra men hondan slår den på rätt mycket. Men idag har väl apple watch nära på samma funktion, att den larmar 112 vid en kollision? En Toyota Avensis är ju helt gångbar med vad jag vet. Värt att kolla upp vart man servar med, min XC60 är billigare att serva på Bilia än svärmors Toyota Auris på Bilia Toyota eller Mekonomen
av Lövet
Mycket handlar också om exemplaret. Det går inte att köpa första bästa bil eller bestämma sig på förhand i den här prisklassen. Det skiljer enormt mycket beroende på vilket liv bilen har levt.
av S60FIN
Lövet skrev: mån 21 nov 2022, 10:52 Kia Ceed och Peugeot 308 SW skulle jag tittat på. Peugeot har den stora fördelen att den har ett väldigt bra rostskydd.
Har ägt en Kia Ceed diesel -07 och kan inte säga något negativt om bilen, blev mer än tillfällighet att den byttes mot en S60 än någon annan orsak.
av Lövet
S60FIN skrev:Har ägt en Kia Ceed diesel -07 och kan inte säga något negativt om bilen, blev mer än tillfällighet att den byttes mot en S60 än någon annan orsak.
Ibland klagas det lite över hög ljudnivå. Vet inte hur mycket sämre den är än motsvarande konkurrenter. 308SW har jag dock ägt och upplevde den tystare än exempelvis VW Golf i samma prisklass.
Köpte en sprillans ny Kia Ceed Gt-line med diesel snurra 2017, den var väldigt ekonomisk att äga med generösa garantier. Fick lite saker bytte under de 4 åren jag brukade bilen. Men när familjen växte blev det Volvo V70 istället, just med anledningen att få in en dubbelvagn smidigt.
Med Kian var vi relativt nöjda, den var väldigt bränslesnål och ganska pigg för sina 136 dieselhästar. Tyvärr var det ganska hårda säten, det märktes vid längre turer och det var väldigt svårt att prata med varandra från baksäte till framsäte i motorvägs fart pga vägljudet. Annars en trevlig bil.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)