Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej blir inte klok på min bil (VOLVO s60 2001 170 Hk B 5244 S Bensin ca 36 000mil).
Har ägt den sen 202203, har bytt oljefilter, stift samt luftfilter , kupéfilter. Den dog efter ett batteribyte, först statade den och gick i 3 min och sen dog bilen. Fuel rail var tom på bränsle, när man tryckte in ventilen, kollade om pumpen svarade men det hördes inget, kollade säkring 33 i dörrsidan 15 amp 12 V inga problem. kollade relä på CEM 12 som var bra men bytte ut den försäkerhets skull.
Tog ut baksätet för att mäta pumpen vid nyckel läge 2, som visade 12v i några sekunder. Vid mätningen på kontaktstycket till vänster bränslenivågivare på svart(jord) och blå-röd kabel (bränslepump matning), öppnade då upp till bränslepumpen för att byta ut den mot en begagnad bränslepump, från skroten, som funkade om jag satte 12 v. Behöll allt annat så som tankkablage, höger och vänster bränslenivågivare.
Men bilen startade ej, så mätte från vänster bränslenivågivare kontakt (plus matning blå kabel) till bränslepump kontakt och
fick på summer läge 279K ohm så ska det inte vara vad jag vet? sedan kopplade jorden (svart kabel) 0 k ohm.
Jag mätte sedan bara kablaget och då fick jag 0 K ohm på blå och 0 K ohm på svart sedan mätte jag mellan kontakterna på vänster bränslenivågivare, där märkte jag samma sak som förut så som blå/röd till blå 279K ohm jord 0 k ohm.
Vid närmare inspektion så ser jag att den smält lite, se bild.
Frågan är varför och om något annat kan tagit skada så som CEM (vid en ockulär undersökning så ser jag ej synbara fel på CEM ) eller något annat på bilen. Jag undrar kan det hända för att pumpen fått jobba för hårt? Jag om en dålig genomströmning vid bränslefilter (det som fanns på bilen var rostigt skitigt Volvo originalfilter. Vet ej när det byttes ut senast.
Men när jag satt dit ett nytt så var det ej svårt att ta ner eller direkt skitigt när jag tömde det.
Bilagor
20190202_152651.jpg
20190202_152651.jpg (533.96 KiB) Visad 892 gånger
volvo_s60_sakring.jpg
volvo_s60_sakring.jpg (13.21 KiB) Visad 892 gånger
IMG-1470.jpg
IMG-1470.jpg (1.26 MiB) Visad 892 gånger
IMG-1471.jpg
IMG-1471.jpg (3.75 MiB) Visad 892 gånger
Eftersom CEM styr reläet tar den ju inte skada av att det går mer ström till pumpen. Skulle det vara mycket mer ström så skulle ju säkringen gått. Sedan kan det såklart vara något annat fel på CEM som gör att den inte drar reläet.
Hej där Mrask👍😉Nä du är inte ensam om att haft detta problemet, min S60-02 33000 mil hade exakt samma fel då jag fick ta loss baksätet och kolla på förpumpen med sändarenheten. Var tvungen o skaffa specialverktyg på Amazon a' 300 spänn (1000:- på V-parts) då hammare o stor skruvmejsel bara krökte 'taggarna' på pumpens låsring. Beundrar ditt engagemang att skaffa sändarenheten på skroten, själv beställde jag en sprillans ny från Skruvat för 500:- vilket var hälften av vad tex Vparts tog. Firade sedan med 2 styck snickers bara för att👍😋 Det fanns massa ärgat på själva kontaktstycket, det som går ner i lockets övre del och kolla runt lite på nätet och verkar vara ganska vanligt problem iaf fram tom årgång - 03. Detta fel gav ju ingen felkod så jag körde uteslutningsmetoden vilket var extremt enerverande men efter att slutligen slitit ur baksätet, kom jag fram till att det måste vara dålig kontakt till förpump/sändarenheten, då det räckte att man petade lite på sladdarna varje gång bilen stannade - sen starta rackaren 🚘 på en gång utan o tveka.Nu känner man sej som King of the road återigen😁
Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]