Lockis skrev: ↑fre 11 nov 2022, 13:08
@rosefors, Att Volvo monterar sina rechargedäck är inget nytt.
Att vinterdäck inte alltid är optimala är också helt sant. Men ett riktigt vinterdäck är fortfarande bättre när det är vinterväglag än dessa recharge däck. Likaså är ett sommardäck bättre när det är varmt ute.
Det betyder dock inte att dessa recharge däck är att föredra framför riktiga vinterdäck och sommardäck.
Och när det väl är krav på vinterdäck är riktiga vinterdäck bättre.
Det är helt sant det du säger. Den relevanta frågan är, hur mycket sämre eller bättre är egentligen ett modernt allvädersdäck jämfört med dedikerade vinterdäck och sommardäck. Jag skulle säga att dom tester som finns på CrossClimate2 som exempel inte representeras av dom argument som kommer från däckbranschen överlag. Där låter det som att ett allvädersdäck alltid är en kompromiss och oftast inte så liten kompromiss. Från aktuella tester (bland annat det som länkades ovan och som bara är någon dag gammal) kan man dock utläsa att snöregenskaperna på CrossClimate2 är nästan exceptionellt bra och i linje med dedikerade friktionsdäck.
Det är då relevant att ställa sig frågan om inte däcket har så heltäckande egenskaper att det rent statistiskt är ett mer trafiksäkert däck överlag över vinterhalvåret, iallafall för en del av befolkningen. På sommaren tror jag vi redan kan slå fast att prestandan är fullt tillräcklig. Även vad gäller slitage har CrossClimate2 fått mycket bra respons.
Utan någon vidare djupdykning skulle jag inte bli det minsta förvånad om inte mer än en tvåsiffrig procentandel av svenska befolkningen kört både säkrare och billigare om man helt enkelt hade hållt sig till att enbart köra med CrossClimate2. Besparingen det medför innebär även att det finns utrymme att sko om alla fälgar med nya fräscha däck nån eller ett par millimeter innan laglig gräns, och ändå gått plus.