Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av rosefors
#1518812
Lucif3r skrev: fre 11 nov 2022, 02:22 Törs nästan lova att crossclimate slits fortare än riktiga sommardäck på sommaren. Så det blir dyrare i längden.
Tror....😂 det gör man i kyrkan.
av rosefors
#1518814
KalleJ skrev: fre 11 nov 2022, 02:26 @Lucif3r, Finns ju billigare åretruntdäck, om man är både lat och snål/fattig. :-D
Då sparar man ju faktiskt pengar med.
https://www.dackleader.se/bildack-jaemf ... []=1252365

Aldrig fattat dedär med vinterfälgar, senaste bilarna jag haft så har fälgarna sett bra ut trots 8-16år gammla fälgar.
Mer kantskrap och bromsdamm på insidan som är problemet.

Alltid intressant när någon argumenterar för att man kan "spara pengar" om man väljer budgetdäck. Ett tips är att gå hela vägen och välja Sailun, Achilles eller Landsail som är tre storlekar för smala så har man ju "sparat riktigt mycket pengar" för att köpa en uppsättning till av samma skit att ha på vintern bara för att, helt ignorera det faktum att det finns ett fenomen som kallas "skiftande väderlek".
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1518826
I optimala fall, där bäst däck efter väderlek eftersträvas, klarar man sig inte ens på två traditionella uppsättningar hjul. Michelins CrossClimate 2 har sina fördelar men också sina primära ändamål och passar av sistnämnd anledning inte heller alla.
av rosefors
#1518856
Recharged skrev:I optimala fall, där bäst däck efter väderlek eftersträvas, klarar man sig inte ens på två traditionella uppsättningar hjul. Michelins CrossClimate 2 har sina fördelar men också sina primära ändamål och passar av sistnämnd anledning inte heller alla.
Precis, passar inte alla men argumentet går both ways. I Sverige, särskilt med dom klimatförändringar vi går igenom är ett dedikerat vinterdäck långt ifrån "optimalt" under en stor del av den tid det råder förbud mot användning av sommardäck. Michelin är själva i sin marknadsföring ganska tydliga med att återge det faktum att det är en av de drivande faktorerna till att försäljningen av alllvädersdäck växer och också varför biltillverkare monterar dom som standard. Dvs att skapa bättre förutsättningar att klara varierande väderlek som kan skifta från dag till dag. Även Volvo monterar Crossclimate original på minst en av sina SUVar.

Bilaga tagen igår på XC40 Demobil hos handlare.
Bilagor
20221110_150859.jpg
20221110_150859.jpg (3.36 MiB) Visad 377 gånger
av rosefors
#1518858
Closeup
Bilagor
Screenshot_20221111-124831_Gallery.jpg
Screenshot_20221111-124831_Gallery.jpg (1.84 MiB) Visad 372 gånger
Screenshot_20221111-124812_Gallery.jpg
Screenshot_20221111-124812_Gallery.jpg (1.63 MiB) Visad 372 gånger
av Lockis
#1518862
@rosefors, Att Volvo monterar sina rechargedäck är inget nytt.
Att vinterdäck inte alltid är optimala är också helt sant. Men ett riktigt vinterdäck är fortfarande bättre när det är vinterväglag än dessa recharge däck. Likaså är ett sommardäck bättre när det är varmt ute.

Det betyder dock inte att dessa recharge däck är att föredra framför riktiga vinterdäck och sommardäck.
Och när det väl är krav på vinterdäck är riktiga vinterdäck bättre.
av rosefors
#1518866
Lockis skrev: fre 11 nov 2022, 13:08 @rosefors, Att Volvo monterar sina rechargedäck är inget nytt.
Att vinterdäck inte alltid är optimala är också helt sant. Men ett riktigt vinterdäck är fortfarande bättre när det är vinterväglag än dessa recharge däck. Likaså är ett sommardäck bättre när det är varmt ute.

Det betyder dock inte att dessa recharge däck är att föredra framför riktiga vinterdäck och sommardäck.
Och när det väl är krav på vinterdäck är riktiga vinterdäck bättre.

Det är helt sant det du säger. Den relevanta frågan är, hur mycket sämre eller bättre är egentligen ett modernt allvädersdäck jämfört med dedikerade vinterdäck och sommardäck. Jag skulle säga att dom tester som finns på CrossClimate2 som exempel inte representeras av dom argument som kommer från däckbranschen överlag. Där låter det som att ett allvädersdäck alltid är en kompromiss och oftast inte så liten kompromiss. Från aktuella tester (bland annat det som länkades ovan och som bara är någon dag gammal) kan man dock utläsa att snöregenskaperna på CrossClimate2 är nästan exceptionellt bra och i linje med dedikerade friktionsdäck.

Det är då relevant att ställa sig frågan om inte däcket har så heltäckande egenskaper att det rent statistiskt är ett mer trafiksäkert däck överlag över vinterhalvåret, iallafall för en del av befolkningen. På sommaren tror jag vi redan kan slå fast att prestandan är fullt tillräcklig. Även vad gäller slitage har CrossClimate2 fått mycket bra respons.

Utan någon vidare djupdykning skulle jag inte bli det minsta förvånad om inte mer än en tvåsiffrig procentandel av svenska befolkningen kört både säkrare och billigare om man helt enkelt hade hållt sig till att enbart köra med CrossClimate2. Besparingen det medför innebär även att det finns utrymme att sko om alla fälgar med nya fräscha däck nån eller ett par millimeter innan laglig gräns, och ändå gått plus.
av Lockis
#1518873
rosefors skrev:kan man dock utläsa att snöregenskaperna på CrossClimate2 är nästan exceptionellt bra och i linje med dedikerade friktionsdäck.
Om du refererar till youtube klippet så fanns det bara ett test som detta däck var bättre och det var "Traction" alla andra ställen sög det. Och det säger han i videon också. Att det inte kan jämföras med ett vanligt vinterdäck.
av rosefors
#1518877
Lockis skrev: fre 11 nov 2022, 14:12
rosefors skrev:kan man dock utläsa att snöregenskaperna på CrossClimate2 är nästan exceptionellt bra och i linje med dedikerade friktionsdäck.
Om du refererar till youtube klippet så fanns det bara ett test som detta däck var bättre och det var "Traction" alla andra ställen sög det. Och det säger han i videon också. Att det inte kan jämföras med ett vanligt vinterdäck.
Näst bäst tid av samtliga friktionsdäck och allvädersdäck kombinerat i snö. Tror inte "sög" är rätt beskrivning.
Bilagor
Screenshot_20221111-141937_Gallery.jpg
Screenshot_20221111-141937_Gallery.jpg (1.07 MiB) Visad 348 gånger
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]