Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wisslan
Hej
Jag vet att frågan varit uppe flera gånger, men jag hittar inget svar som passar in på mitt problem.

VOLVO S80 2,5 T -04 MED 16000 mil.

Jag upplever att styrningen går tungt, men helt fritt från ryck eller ojämnheter i trögheten, det går lika trögt hela tiden, oavsett varvtal eller position i rattutslaget.
Har flushat servot med grön olja, smort undre rattaxelknuten, har inget oljeläckage.

Min slutsats blir att det är antingen pumpen eller styrväxeln som felar..

Hur vanligt är det att pumpen inte funkar fullt ut ?

Hur felsöker man pumpen bäst ?

Någon här som haft en krånglande servopump, vilka symtom gav det ?
Användarvisningsbild
av snartdement
Min servopump strulade så jag bytte den på min S80 -07. Min servo blev digital, fungerade - fungerade inte, hände 1gång när jag körde. Min blev alltså aldrig trögare, utan effekten uteblev helt.
Först bytte jag behållaren och oljan vilket gjorde att allt fungerade.. i typ 3 månader sen återkom problemet.
Symptom:
Ingen servo när jag startade.
Jag märkte att den fungerade oftare när jag överfyllde behållaren >max.
När jag stod still och gasade upp varvtalet så fungerade servo.

Åtgärd:
Byte behållare & olja (Volvo)
Byte servopump & olja (Volvo)

Inga problem med det efter 3 år.

Skickat från min KB2003 via Tapatalk

av Volvosson
Har en V70 - 07. Den är också trögstyrd. (tyvärr).

Pumpen läckte olja. Därför monterades ny pump
och ny olja fylldes på efter sköljning av systemet.
Efter detta finns det förståss inget läckage.

Hade en förhoppning om att denna operation skulle
ge en rejäl bonus - Att bilen skulle bli mer lättstyrd.
Men nej, ny pump och olja gav inte lättare styrning.
av wisslan
Ja där ser man, klurigt problem det här, det lutar åt att det är styrväxeln ändå då... typ det ända man INTE vill ge sig på att byta när man inte har lyft...

Samtidigt kan jag inte avgöra HUR trögt mitt servo är, jämfört med andra S80, jag vet bara att det går obekvämt trögt... man ka ske baa ska leva med det och glädjas åt den lilla workout man får när man ska parkera :-)
av EFI93
Har på min S60 bytt rattaxelknut en gång den hade rostat ihop . Sitter strax utanför torpedväggen. Sedan har jag bytt styrväxel pga. oljeläkage. Det var en hel del skruvning.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Kullagret där rattaxeln går in i styrväxeln uppifrån kan rosta. Där sitter väl någon gummibälg som ska hindra att det stänker vatten på lagret men den verkar inte ge 100% skydd.
Prova droppa lite olja på lagret. Och smörj upp knuten på samma gång .
Sen kan ju kuggstången behöva få lite nytt fett vart 10:e år eller så :-) om man tar loss styrväxeldamasken på vänster sida och lägger på fullt rattutslag åt höger så kommer kuggstången ut så att man kan smöra på något lämpligt MoSO2-fett.
Men var försiktig med att ratta tillbaka med damasken löst hängande, den kommer lätt in i kuggarna och blir söndertuggad.. Been there :-/

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]