Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

KalleJ skrev: lör 05 nov 2022, 13:07 Du behöver inte spola lådan. Häll ut kall olja ifrån tråget, mät och fyll på lika mycket igen.
Mycket man inte behöver göra, men om man ändå är där och pillar så varför inte göra det ordentligt? Allt skit som den nya oljan löser upp hamnar vart då...? Inte i dunken utanför bilen där den hamnar om man spolar ;-) :-)
För att det kräver vida/dice(temperatur) och plan bil om man ska sätta nivån. Du kallar det ordentligt, jag kallar det onödigt komplicerat.
Ordentligt hade de varit om oljebyte i någon form var med på serviceschemat ifrån början.
Onödigt komplicerat (och dyrt) tycker jag personligen det blir när man häller ut gammal olja, i med ny, och all smuts och skit den nya oljan löser upp sätter sig i ventilpaket och lådan med tiden går sämre och sämre. Men man får tycka olika! :-)
Ang att vida/dice krävs: Ja alltså automatlådor är steget mer komplicerade än en gammal m47a eller en m56a. Det krävs lite utrustning för att göra ett ordentligt byte.
Senast redigerad av 1 panth0n, redigerad totalt 0 gånger.
😂 vi säger så. Skiten lär inte komma ut om den sitter fast i botten av tråget med sköljning ändå.
Oljebyte oavsett metod fungerar. Spolar man inte får man byta oftare bara. Samma mängd olja går åt oavsett.

Jag och fler har gjort så själv på Saab utan problem.

@auxiliary 4-5L bör räcka om du tömmer tråget en gång.
Tar du ut mitten av pluggen när oljan är halvvarm* så vet du om nivån är för hög om det rinner ut olja.
*Kör 6-8 minuter på olika växlar.
Att bara tömma tråget är ju en bra bit under halva volymen. Vad är det totalt i lådan egentligen? Jag har för mig det är bortåt 10 liter men är osäker. Det jag VET iaf är att ska man ha ut de mesta av det gamla skiten räcker inte 10 liter på långa vägar ens om man spolar allt i en sekvens. Går ju åt nästan 20 liter.

Jag ser inte hur tömma tåget en gång och fylla på lika mycket gör måttningen särskilt mycket mer exakt jämfört med att spola. Dom flesta som spolar måttar upp mängden man fyller i även om man gör det flera gånger. Nackdelen blir att man som sagt bara får ut kanske en tredjedel av skiten om man bara gör det en gång. Och nästa gång får man bara en tredjedelar av två redjedelar. Och nästa gång bara en tredjedel av två tredjedelars två tredjedelar. När man väl bytt olja 5 gånger om 20 liter har man ju bara fått ut drygt hälften av skiten. :-D

Byt allt på en gång. VIDA används ju bara till för att mäta tempen. Inmätningen sker genom nivåröret.
Ungefär 7L olja totalt +lite till om man har oljekyl.
Ca 3L i tråget skulle jag gissa. Byt två gånger första gången, sen byt 3L varannat år.
Ska inte vara massa skit i växelllådan. Isåfall är det friktionsmaterial ifrån kopplingarna.
Finns filter i lådan för övrigt.

@rosefors, "Inmätning sker med nivåröret" vid rätt temperatur.
😂 Okej varför är det "Bäst"? Med den logiken så hade lådan gått sönder katastrofalt om all olja inte bytts inom säg 100mil.

Det bästa är att byta oljan och se till att den är fräsch med jämna mellanrum. Sen spelar de mindre roll om man spolar hela lådan var 5:e år eller byter lite i taget varje år.

Jag kan också länka coola videos.
https://www.fcpeuro.com/products/volvo- ... -aisin-kit

KalleJ skrev:😂 Okej varför är det "Bäst"? Med den logiken så hade lådan gått sönder katastrofalt om all olja inte bytts inom säg 100mil.

Det bästa är att byta oljan och se till att den är fräsch med jämna mellanrum. Sen spelar de mindre roll om man spolar hela lådan var 5:e år eller byter lite i taget varje år.
Så är det säkert, så har du bytt varje år sedan bilen var ny är du safe!

På den här bilden såg det vä[…]

Är du säker på att det är bak[…]

Verkar ju bara vara jag som har det då. Kan […]

Vad säger ni? Ska jag köra någon […]