Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Terranzin
Hej!

Jag har hittat diverse forumtrådar som handlar om när instrumentpanelen går sönder, folk nämner då att det kan lösas genom besöka vissa verkstäder som löser för ca 2500 kr eller en Volvo verkstad för 10 000 kr, men då pratar man om att själva instrumentpanelen är fel på.

Jag sitter med en V70 T5 -02 och från ingenstans slutade den att lysa och hastighet, varv, olja och tankemätare är helt dött. Jag kan se i vissa ljus att klockan rör sig och även miltalen, men bortsett från detta är instrumentpanelen helt död. (När jag vrider nyckeln ett steg så tänds motorlampan utan problem dock). Så för att säkerställa om instrumentpanelen vart sönder, så tog jag ut befintliga instrumentpanelen och lånade en annan instrumentpanel på en av mina extra bilar (V70N -00) som idag fungerar utan några som helst problem, men när jag väl monterar instrumentpanelen från min V70N som jag vet till 110% fungerar, så blev det samma bekymmer, det känns då som att problemet inte ligger i självaste instrumentpanelen, eftersom den jag använder i V70N fungerar ju fint när jag sedan satte tillbaka den, det sker BARA när jag monterar in den i min V70 T5.

Jag har felsökt och letat kablar för se om jag har problem med jorden, kan inte hitta några speciellt brända eller förstörda kablar alls och all elektronik fungerar runt om fordonet, all funktionalitet är OK och jag har gått genom alla säkringar och dem är alla OK.

Vad kan felet vara? Några tips?

Tack för du tog dig tid och läsa!
Senast redigerad av 1 Terranzin, redigerad totalt 0 gånger.
av Terranzin
Se bild, den lyser när jag drar på tändningen, man kan faktiskt på bild se att klockan syns och miltalen även om det är väldigt svårt att se
IMG_6994.jpg
IMG_6994.jpg (140.17 KiB) Visad 943 gånger
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det är olika versioner på dessa två årsmodeller, så det är inte så konstigt ifall ditt från -00 inte fungerar i din -02a.
Rör sig inte hastighet/varvräknare alls? Eller det bara är det att det är mörkt?
Oavsett så är det inget ovanligt problem med dessa hus, det är vanligt förekommande och det finns massor att läsa kring det på forumet/internet.
Kontrollera ifall det är några säkringar som gått, kontrollera ifall det är mer i bilen som slutat fungera samtidigt.
Jag skulle dock personligen gissa på att det är det vanliga kallödningar i huset, har själv försökt fixa på min ett par gånger men har inte ordentlig utrustning så för min del slutade det med att jag på plockade ur ett hus (samma årsmodell) på en delplock som jag sen monterade och som visade sig fungera bra, alternativet är ju att skicka iväg det för reparation.
Då din är en -02a så måste du ha tag på ett hus från just en -02.
av Terranzin
Hilmer skrev: lör 05 nov 2022, 19:23 Det är olika versioner på dessa två årsmodeller, så det är inte så konstigt ifall ditt från -00 inte fungerar i din -02a.
Rör sig inte hastighet/varvräknare alls? Eller det bara är det att det är mörkt?
Oavsett så är det inget ovanligt problem med dessa hus, det är vanligt förekommande och det finns massor att läsa kring det på forumet/internet.
Kontrollera ifall det är några säkringar som gått, kontrollera ifall det är mer i bilen som slutat fungera samtidigt.
Jag skulle dock personligen gissa på att det är det vanliga kallödningar i huset, har själv försökt fixa på min ett par gånger men har inte ordentlig utrustning så för min del slutade det med att jag på plockade ur ett hus (samma årsmodell) på en delplock som jag sen monterade och som visade sig fungera bra, alternativet är ju att skicka iväg det för reparation.
Då din är en -02a så måste du ha tag på ett hus från just en -02.
Okej, jag visste faktiskt inte det vart så känsligt med just instrumentpanelen, jag utgick bara från att det vart ungefär samma årgång och de är samma "modell". Som du beskriver, jag har läst om det du förklarade i andra forumtrådar, men eftersom jag trodde att instrumentpanelen vart den samma oavsett, men det har jag nu lärt mig inte stämmer.

All utrustning har jag gått genom, elen fungerar överallt och säkringarna har jag kontrollerat båda vänster om ratten men även i motorutrymmet två gånger nu och det är inga fel som visas där. Skall ta en titt om jag hittar någon instrumentpanel från samma årgång som den som sitter i, men när man väl hittar rätt, det behövs ingen speciell inställning utan det skall räcka bara koppla in den?

Allt är mörkt och varv/hastighetsmätaren rör sig inte något, till en början så rörde den sig, men kunde "Låsa" sig men löstes med en omstart men nu är den helt död.

När du säger "Hus" menar du instrumentpanelen specifikt, eller är det något annat som har i lödningen gått sönder? Är inte någon speciellt duktig/kunnig bilmekare :-)

Tack för ditt svar!
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det låter ju onekligen som att huset gett upp, tyvärr!
Ska man leta begagnat så får man ju vara beredd på att det blir lite av ett lotteri att hitta ett som faktiskt fungerar så många lider av just denna åkomma.
Om du hittar ett hus så är det bara att byta rakt av, det behövs inte kodas in eller något annat, dock ska man ju ha tur att hitta ett med snarlik mätarställning.
Användarvisningsbild
av frasse4
Instrumenthus eller mätarhus är rätt benämning. Instrumentplanel är mer synonymt med instrumentbräda, det vill säga hela panelen mellan dörrarna.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Terranzin skrev: lör 05 nov 2022, 19:49 Tack för hjälpen! Är det "Instrumentpanel" som det kallas? Tänker så jag ej förvirrar det!
Kärt barn har många namn, men Dim, instrumenthus, mätarhus, kombiinstrument, kombinationshus, kombinerat instrument osv osv.
Lättast är nog om du har rätt artikelnummer att söka på, mitt hus har t ex art.nr 8637993 (V70 -02), du hittar detta på ovansidan på "huset" så det säkraste är ju att ha detta framme när man söker på nätet, men tänk på att det ska vara till rätt årsmodell.
bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]

Det är ju ett märkligt land, jag tycker […]

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]