Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj
Har en läckande styrväxel som nu är urplockad ur bilen. Problemet är att jag gjorde som flera andra gjort(Om jag förstått rätt)jag råkade beställa en SMI-styrväxel. Rören på bilen som går till styrväxeln ska gå att använda om man bockar till dom lite tänker jag naivt? Sen är det värmeskölden då. Den kan inte monteras på den nya styrväxeln så frågan är om den behövs?
Ang rörbockningen: Jag har aldrig bockat rör förut så vilket verktyg kan behövas?
Värmeskölden: Kan man köra utan den? Den ska väl skydda från motorvärmen kan jag gissa?

Eller en tanke som slog mig. Är det bättre att kanske köpa nya rör till styrväxeln? Verkar ju finnas färdigbockade rör. Gäller väl bara att köpa rätt rör till denna styrväxel då gissar jag.
Rören brukar vara rätt dyra så om befintliga rör går att använda så gör det
Sedan är det inte säkert du fått en SMI heller. Har du SMI från förr borde samtliga SMI modeller passa men har du ZF finns en uppsjö av dessa?
Vad har du för årsmodell på bilen? Kommer du åt att se OEM nummer på styrväxeln? Kan ju gå att skicka tibax och byta ut mot en som är rätt om du då inte har av denna halvt omöjliga modell att finns som jag hade.
roband915 skrev: mån 31 okt 2022, 04:44 Jag har samma oem-nummer på min gamla som du hade. Den nya som jag fick har man vänt på röranslutningarna så det grövre röret ska vara ovanpå det mindre röret.
Då är det nog nästan ända alternativet att använda gamla rör och bocka om dem om du inte hittar en med samma OEM nummer på skroten.
Fanns ingen i Finland när jag skulle byta men finns nu 1st.
Den är ju dock som jag tidigare nämnt inte den bästa modellen som Volvo lagt i sina bilar
Efter att ha skrivit några ord med användaren S60FIN på detta forum och därmed fått ovärdelig hjälp(Tack så otroligt mycket) så ska jag försöka beskriva min lösning med bilder som följer här nedan. Om min lösning funkar eller om jag helt enkelt bara har för stort självförtroende får tiden visa :) Vi kan summera det hela som att jag hade en ZF-styrväxel på min V70 från 2004. Jag köpte en SMI-styrväxel och fick modifiera den så den passade. Alternativet var att köpa en begagnad ZF eller en svindyr ny ZF som jag ändå inte var säker på om den skulle passa. Varför är en nyare ZF så förbannat mycket dyrare än en SMI?!
Bilagor
Rör.png
Rör.png (1.81 MiB) Visad 1176 gånger
Fäste värmesköld.png
Fäste värmesköld.png (1.37 MiB) Visad 1176 gånger
Anslutningar.png
Anslutningar.png (889.3 KiB) Visad 1176 gånger
Jag ringde en gång utan att någon svarade så jag o mitt självförtroende gick ut i garaget och började skruva. Än så länge ser allt bra ut men och nu ett stort men. När jag skulle montera de yttre styrlederna på däcken så märkte jag att vänster framdäck skulle stå rakt åt h*vete(Svängd åt höger ordentligt). Höger framdäck skulle stå hyffsat men ändå synbart snett. Så jag gjorde väl det förbjudna o började försiktigt ratta lite på styrväxelns axel(Där ratten sen ska sitta). När allt nu är monterat så är ratten upp och ner(bokstavligen). Jag har provkört med bilen upphissad och vridigt både höger o vänster till stopp och det känns väl ok men samtidigt kan jag inte släppa tanken att styrväxeln kanske inte är centrerad. Jag vågar alltså inte ta bilen på en provtur med risk att jag kanske förstör hela styrväxeln. Finns det något sätt att centrera styrväxeln nu? Eller verifiera att den är centrerad?

Det är väl den varianten av navigator d&[…]

Det som förvånar mig är att Timbro[…]

Tråkigt att aviseringarna inte är m[…]

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]