Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TompaA
#1517714
Hej!

Köpte begagnad V70 ett tag sen som gått ca 27000 mil. Hissade upp den och såg att det var ett generöst oljeläckage under motorn och på ”baksidan” av oljetråget en bit upp. Då jag är nybörjare gällande meck och vad som kan vara rimliga orsaker till detta läckage frågar jag detta forum om tips/hjälp. Tänkte spontant oljetrågspackningen som var slut men verkar vara något lite högre upp i motorn som läcker.

Någon som har varit med om liknande och har en gissning/vet problemet? Jag har rengjort allt men ännu inte kollat igen vad läckan kan vara. Bifogar ett par bilder i tråden så ni kan se situationen innan rengöring.

Tack på förhand!
Bilagor
125D1479-05CA-43B4-8E19-4D9C86728D84.jpeg
125D1479-05CA-43B4-8E19-4D9C86728D84.jpeg (4.02 MiB) Visad 649 gånger
02F33A93-78BB-4687-8701-A1FA84AE2EF7.jpeg
02F33A93-78BB-4687-8701-A1FA84AE2EF7.jpeg (3.1 MiB) Visad 649 gånger
#1517725
TompaA skrev: tor 03 nov 2022, 18:14 Tack för snabbt svar! Jag ska kolla status på de sakerna du/ni pekade ut så fort jag får upp den på en lift. :)
Är det plugen jag pratar om så är det att ha lös hela växellådan. Kan vara att jag snackar i natt mössan men vill minnas det är ett hål som behövs vid gjutning som sedan blir pluggat men denna plug har en gummitätning som börjar läcka i något skede. Minns jag rätt så är erstättningspluggarna tillverkat på annat sätt och håller. Är inte 100 på detta nu men har något minne av ett sådant legendariskt läckage.
#1517737
S60FIN skrev: tor 03 nov 2022, 18:24
TompaA skrev: tor 03 nov 2022, 18:14 Tack för snabbt svar! Jag ska kolla status på de sakerna du/ni pekade ut så fort jag får upp den på en lift. :)
Är det plugen jag pratar om så är det att ha lös hela växellådan. Kan vara att jag snackar i natt mössan men vill minnas det är ett hål som behövs vid gjutning som sedan blir pluggat men denna plug har en gummitätning som börjar läcka i något skede. Minns jag rätt så är erstättningspluggarna tillverkat på annat sätt och håller. Är inte 100 på detta nu men har något minne av ett sådant legendariskt läckage.
Det är packboxen kring vevaxeln som har en tendens att ge sig, reservdelar för ett par hundra men ett gissel att byta då växellådan måste demonteras.

Vad det gäller TS fråga så skulle jag mer tippa på o-ringen på oljereturen från turbon.
Tvätta rent baksidan av motorn med bromsrengöring eller liknande, så ser du sedan bättre vart det kommer ifrån.
#1517813
Troligast oljereturen som sagt. Om det är det enda som läcker så kommer du relativt lindrigt undan, för den är enklare att fixa än alternativen.
Men du har förmodligen en vevhusventilation som behöver rensas också som är själva grundorsaken till att det börjat läcka.
#1517823
Stort tack för alla svar! Ska kolla oljereturen och vevhusventilationen! Pratade med en kompis som jobbat på Volvoverkstad som trodde samma med returen. Hoppas det inte är något annat som kostar mer än bilens värde att fixa till…! :)

Det där är väl en ID3?

Besiktade idag på Besikta i Helsingborg. Fic[…]

Okej, hittade en video på Concept Vista. Ble[…]

Är du säker på att det är bak[…]