Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Ny på detta forum! Moderator får gärna lägga denna post rätt ;-)

Jag har en V60 Recharge nyare modellen med längre räckvidd, jag fick bilen 1'e Mars och efter två veckor så var bilen plötsligt "död" när jag skulle använda den. 12V batteriet var urladdat.
Verkstaden laddade ner senaste programvara och detta skulle fixa problemet.

Nu är det dock så att detta har hänt 6 gånger.. samma svar från verkstaden vid varje tillfälle.. utom denna gång (bilen är på verkstaden just nu)

Nu är svaret:
- Vi har pratat med Volvo, Det är ett inbyggt fel i ALLA Recharge "long range" Laddkabeln kan inte vara ansluten till bilen längre tid än 24 timmar annars laddas 12V batteriet ur, Volvo jobbar med problemet men det finns ingen tidsplan för åtgärd"

Kul..

Man måste alltså sätta timer om man ansluter laddkabeln... glöm att ladda på flygplats eller liknande..

Nu är detta en leasingbil, och vi kommer sannolikt att reklamera den. Min fråga till er på forumet:

- Är det likadant på de Recharge som tillverkas nu? Tänker att Volvo löst problemet i produktion men inte har en lösning färdig för de bilar man sålt i början på detta året. Jag tycker att bilen funkar perfekt för mig dock är detta problem en show stopper för mig, hade gärna beställt en ny likadan när denna är reklamerad..

Jag kan inte vara ensam om detta problem med tanke på Volvos svar ovan.. ;-)
Man skall aldrig ha något fysikt mellan laddkabeln och uttaget, som t.ex. en timer, förlängningssladd osv. för elsäkerhetens skull.

Det finns dock portabla laddboxar såsom Go-e Charger Home+ (plus) som ev. kan lösa ditt problem tills vidare.
Kolla in deras hemsida, FAQ och manualen till Go-e Charger Home+. Den går att styra manuellt på laddboxen och via app.
Så synd din ganska nya V60 leasingbil inte kan vara ansluten till laddkabeln längre än 24 timmar utan att 12 volt startbatteriet börjar dras ur.
Min V90 Recharge MY22 (som inte har long range batteri 18,8 kWh med 3 batterilager) har inte detta problem. Det vore väl mycket konstigt om Volvo medvetna om problemet släpper ut nya MY23-MY24 laddhybrider med samma problem, det tror inte jag men det är just tror. Det borde väl vara en del som postat frågor om detta problem tidigare men det har jag inte sett.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Alltså slutar aldrig problemen med Volvos mjukvara? Kommer ju nya grejer hela tiden känns det som.

Detta är ju verkligen en dålig egenskap hos en laddhybrid. Jag använder inte min bil varje dag, det kan gå två-tre dygn emellan ibland. Ska jag då alltså behöva komma ihåg att koppla ur laddsladden? Gäller detta bara V60, eller V90 också?
bem skrev:Man skall aldrig ha något fysikt mellan laddkabeln och uttaget, som t.ex. en timer, förlängningssladd osv. för elsäkerhetens skull.

Det finns dock portabla laddboxar såsom Go-e Charger Home+ (plus) som ev. kan lösa ditt problem tills vidare.

Tack för svar! Jag har Easee Laddbox, och med timer menade jag på mobilen.. ;-) Problemet är att sladden inte får sitta ansluten till bilen, tydligen stänger "min" bil inte av elektroniken för laddstyrning som drivs av startbatteriet..

Bilen är som sagt kvar på verkstaden uppdaterar om någon ny info kommer
V9097 skrev:Alltså slutar aldrig problemen med Volvos mjukvara? Kommer ju nya grejer hela tiden känns det som.

Detta är ju verkligen en dålig egenskap hos en laddhybrid. Jag använder inte min bil varje dag, det kan gå två-tre dygn emellan ibland. Ska jag då alltså behöva komma ihåg att koppla ur laddsladden? Gäller detta bara V60, eller V90 också?
Jag frågade verkstaden, då jag om jag reklamerar bilen vill ha en liknande, deras svar var ja alla modeller med "Long range". nu är det möjligt att han missuppfattade min intention med frågan men också att han inte har hela bilden, åtkopplar i tråden när jag hör från dem igen..
Survissern skrev: tis 01 nov 2022, 14:46
V9097 skrev:Alltså slutar aldrig problemen med Volvos mjukvara? Kommer ju nya grejer hela tiden känns det som.

Jag frågade verkstaden, då jag om jag reklamerar bilen vill ha en liknande, deras svar var ja alla modeller med "Long range". nu är det möjligt att han missuppfattade min intention med frågan men också att han inte har hela bilden, åtkopplar i tråden när jag hör från dem igen..
Tänk på att det är typ 18 månaders leveranstid på en Volvo v60 hybrid idag. Så vill du reklamera och ha en ny kommer det ta låååång tid. Oklart för mig hur omleverans funkar med leasingbilar om det är vad du är ute efter. Faktiskt osäker på hur man reklamerar en leasingbil och vad man har för rättigheter där.
B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]

Ta bort motorn från oket och kolla om dina s[…]

Tror det är en 10 mm. Jag bara provade med n&[…]