Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av glock40sw
För mig har batterival alltid varit lätt. Jag köper batteri med så stor Ah värde ,som fysiskt får plats i bilen .Alla startbatterier är ju typen blybatteri ,men utvecklingen har ju kommit huvudsaken i metallurgin ,och därför är nyare konstruktioner bättre .Senaste ville jag ha Exide AGM ,och helt klart de var billigare i Tyskland, men frakten till Sverige var svindyrt ,så det blev inget .Senare gjorde jag en Finland visit och där hittade jag Exide batteri på halva priset jämfört med Sverige.
av rosefors
Jag kan bara konkretiseras vad skillnaden för mig har varit.

När jag vridit upp volymen på stereon och jag använt vanliga blybatterier (provat olika) så har jag haft betydande spänningsfall med basgången. Fram och baklyktorna på bilen har blinkar så kraftigt att jag blivit stoppad för att det skulle ha varit fel på bilen, och då har jag ändå en 1F-konding på batteriet.

Stoppa i ett extended AGM och nu är det inget spänningsfall längre.

Dom flesta har väl inte det behovet men AGM har betydande fördelar ändå. Har man exempelvis parkeringsvärmare så borde AGM vara ett självklart val.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Värt att poängtera: agm har samma kemi som klassiska blybatterier, skillnaden är att syran inte skvalpar omkring utan är bunden i glasfibermattor.. det har både för- och nackdelar :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Man kan ha dem uppochner! :-D
av KalleJ
Lägre resistans och högre vilospänning (0.1V) när de är laddade. Är nog de jag tänker på som gör märkbar skillnad.
Motorhaveri s60 2.4T

Har man inte bytt oljepump så brukar drevet […]

tack för svar! servicen kanske inte hål[…]

Motorhuvsjustering

Hej. Jag har en 142a -72 som jag håller p&ar[…]

Halvljus

Förmodligen dålig jord/gammal lampa. Ka[…]