Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
Har gjorts en 4 hjulsunställning på min S80 men cambern på vänster fram gick inte att få inom specifikationen enligt verkstaden.

Värdet på camer är -1°16 men ska vara mellan 0°36 och -1°12.

Vad kan vara orsaken till att camber inte går att justera inom rätt värden?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
Cambern fram går inte att justera vet jag nu. Har funderat lite på vad det kan bero på att den inte kommer innom värdena. Kan inte komma på något riktigt bra men är inne på att det kan vara så att allt ska lite åt vänster. Det vill säga. Svänga hjulen 1/4 åt höger justera in hjulen rakt ställa ratten rätt, (rakt fram) och sedan justera in hjulen.
Det är något i upphängningen som inte lirar på grund av tidigare justeringar som justerats åt samma håll är den tanke jag har om framvagnens justering.

?????

Användarvisningsbild
av Erik Å
GLIZ skrev: fre 09 sep 2022, 07:24 ..Vad kan vara orsaken till att camber inte går att justera inom rätt värden?
Skulle kunna vara att subframe har halkat iväg några millimeter i sidled pga dåliga gummibussningar. Värt att kolla hur de ser ut. Länkarmsbussningar är också med i loopen så att säga.
Mättes KPI upp? Där borde man kunna se sådana avvikelser.
Eller en dämpare som inte längre är lika rak som när den var ny :-D
Användarvisningsbild
av GLIZ
Erik Å skrev:
GLIZ skrev: fre 09 sep 2022, 07:24 ..Vad kan vara orsaken till att camber inte går att justera inom rätt värden?
Skulle kunna vara att subframe har halkat iväg några millimeter i sidled pga dåliga gummibussningar. Värt att kolla hur de ser ut. Länkarmsbussningar är också med i loopen så att säga.
Mättes KPI upp? Där borde man kunna se sådana avvikelser.
Eller en dämpare som inte längre är lika rak som när den var ny :-D
Vänster fram Höger fram
- 1°16 -0°34
Camber
-----------------------------------------------
3°43 3°32
Caster
0°02 0°03
Toe
Bussningarna i länkarmarna ska kollas/bytas till våren.

Nya fjäderben på.

Bussningarna i subframen kollade och uppsträkta med "pureetanpluggar".

av rosefors
Dom där lägena är inte så "fasta". Beror på att det egentligen inte finns någon styrning. Det är dessutom där camber brukar justeras.

Sannolikt är det spindelens infästning I fjäderbenet som behöver justeras. Glöm det där med att subframens bussningar skulle ha halkat iväg någonstans. Skulle det ändå inte gå att justera in inom godkända värden så är hålen till spindelens infästning i fjäderbenet sannolikt inte borrade enligt spec. I annat fall skulle fjäderbenet vara böjt men eftersom dom sägs vara nya så kan ju det uteslutas.
Det är inte någon vidare passning mellan spindel/fjäderben. Anges ingen justering på camber för v70n. Det är ofta oxiderat i aluminiumet i spindeln så hålen blir av den anledningen större.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Värt att nämna, trötta ihopsjunkna fjädrar gör att camber går mot mer negativt. Så är framvagnsgeometrin gjord, vet inte varför :-)
av rosefors
Erik Å skrev:Värt att nämna, trötta ihopsjunkna fjädrar gör att camber går mot mer negativt. Så är framvagnsgeometrin gjord, vet inte varför :-)
Ges ju av MacPherson där spindeln endast har en undre länkarm och ledad infästning på ovansidan, samt elementär trigonometri. Basen till hypotenusan blir kortare till vinkeln v, remember?

Samtidigt är det avsiktligt att vid krägning till följd av att bilen svänger ska normalen till hjulets kontaktyta stå i samma riktning som normalen till vägytan. (hjulet ska stå rakt trots att bilen kränger)

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Kolla först så du kan ha 14" p&ar[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa.