PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
Hej... jag har en Volvo 144DL- 74 med B20B motorn. Automat... problemet är att om jag lägger i en växel o kör o sedan saktar in vid stopp/rödljus llr vad som helst så börjar oljetryckslampan o blinka... vet ej vad felet kan vara för när man kör så blinkar den inte, och olje nivån ligger precis under max strecket...

vad kan felet vara? sliten oljepump? olja + filter byttes för 250mil sedan

Mvh Lennart
av Frownlayer
kolla kontakten vid sidan av motorn, den kan glappa... testa också att byta denna. sladden så den inte är bränd eller skadad.

annars så får du plocka pumpen på den. det går att plocka den utan att lyfta ur motorn. men det e jobbigt. du får lossa kadanen och sänka den tills den nästan ligger mot torpeden.

Skulle jag vara du så skulle jag ändå byta pump om du vill ha kvar bilen ett tag till.
det kostar knappt inget. om du har extra fin bil så köp en fullflödespump.
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
ok... men den kontakten är inte bränd... eller glapp på någe vis... kan det vara så att motorn går på för låga varv... hade liknande problem fast med laddningen förut o då ökade jag tomgången något o då fungerade det
av Rådlös
Sladden som Frownlayer säger är ett vanligt Volvofel. Den skaver, vanligtvis mot oljefiltret och det ger kortis där. Gör rent kabeln och undersök. Om det är skavsår på isoleringen kan du linda med eltejp eller liknande.
Om du skall sälja bilen, så bör du ju inte vira ett för tjockt och klumpigt lager runt kabeln. Det ser bara fult och misstänkt ut. Men å andra sidan är det ett så vanligt Volvofel, så om du påpekar att du har lagat felet tillfredställande, så bör ju en köpare godta det. I alla fall om han är en Volvokännare?
Användarvisningsbild
av Hasse63
Om du bytte för 250 mil sedan så kan den nya oljan löst upp gammal smegma som sen täppt igen oljefiltret vilket kan ge blinkande/lysande lampa.

Om du har syntet eller helsyntet så är den också tunnare vilket kan ge lägre oljetryck.

Prova att byta filter, och gärna olja igen.
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
jag har ju mineral olja i motorn... o fyllde på en liter för en dryg månad sedan... o jag menar tror inte att oljefiltret skulle vara dåligt om man har lågt oljetryck... möjligen att man har lite olja... eller någe sånt
av Frownlayer
problemet med std pumpen är att den funkar dåligt på låga varv när den börjar bli sliten. fjädern i reduceringsventilen blir för svag och släpper igenom för mycket. testa med en högre tomgång tex 1000 varv.

annars så testa en bricka under fjädern i pumpen så slipper du problemet med blink. kolla också så att kolven/kulan går lätt. men ej för lätt.
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
men om jag höjer tomgången så slår växeln i när man lägger i en växel... men kan motorn ta någon skada av att oljetrycks mätaren blinkar?
Användarvisningsbild
av Hasse63
Jag hade en motor som gått långt 89.000 mil som jag bara fyllde på olja i då den drog rätt mycket. den sista tiden som den fick kämpa på så fick jag ha tomgången på 1200-1300rpm vilket jag tyckte va högt så jag skruvade dit ett nytt oljefilter och vips så kunde jag ha tomgången på under 1000rpm. oljan var becksvart och blaskig.

Hur var det med lampan innan du bytte olja?

Lyser oljelampan så hardu för lågt oljetryck vilken kan ge lagerras.

En grej som sänker oljetrycket är en sliten vipparmsbrygga.
Användarvisningsbild
av P1800
Man kan inte bedöma en motors kondition baserat på oljetryckslampan. När givaren fungerar som den ska så säger den egentligen bara att pumpen ger ett oljeflöde. Indikeringsnivån är satt så att man inte ska bli rädd i onödan, dvs så att den inte lyser på tomgång. Trycket på på driftsvarv är ju normalt flera gånger högre. Att lampan inte lyser när bilen körs betyder mao inget alls. Om den istället lyser så säger den att din motor saknat smörjning sen en längre tid... Å andra sidan är det god chans att det ärkontakten / kabeln som är fel.

Om du vill VETA ska du ansluta en oljetrycksmätare. det är ju lite meck med det men betydligt mindre än att lyfta motorn och riva den.

Lite intressant är att det inte är oljetrycket som skapar oljefilmen som krävs för god smörjning. Det viktiga är att oljan flödar till smörjstället, inte trycket. Oljefilmen byggs upp av delarnas rörelse jfr vattenplaning. En tunnare olja med bra smörjegenskaper kan mao smörja bättre en en tjockare genom att den lättare når fram till smörjstället fastän oljetrycket blir lägre-

Nytt försök med bromsarna idag. Riktigt […]

Försökte mig på en bromsservice (t[…]

Hej Vad krävs för att montera 2005 face[…]

Inte en chans. Ända gången det ä[…]