EX30(24-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

av Lockis
V9097 skrev:
Perra83 skrev:Det var väl rätt lätt att uppfatta det så. Man köper väl bil efter behov och plånbok?
Exakt. Man köper bil efter behov, plånbok och yttre förutsättning som tex tillgång på bränsle, ledtid på nybeställd bil, utbud på begagnatmarknaden osv.
Lockis skrev:Grattis, vill man inte köra elbil så hittar man ju såklart fel med en elbil. Om du sträckkör 30x2 mil åt gången varje dag så passar nog inte dagens elbilar dig.
Men just denna kommentar tycker jag faktiskt var en aning dryg, jag har ju bara gjort ett försök att beskriva mina förutsättningar, mitt behov och bakgrunden till mitt bilval. Jag försöker inte hitta några fel med elbil, inte heller har jag ifrågasatt någon annans val av bil eller val av eldrift kontra flytande bränsle. Jag kommer sannolikt ha elbil själv om ett några år, men just nu är förutsättningarna för min del bättre med bränslebil eller laddhybrid.
Jag har heller aldrig påstått att jag kör 2x30 mil varje dag. Men det händer tillräckligt ofta för att jag ska känna mig begränsad av de egenskaper dagens elbilar och laddinfrastruktur erbjuder.

Allt glasklart?
Har jag någonsin påstått motsatsen kring klarheten kring dina förutsättnignar? Om något så har jag ju förstått dem väldigt väl. Att du sen tycker det är en dryg kommentar? Det förstår jag inte, inget jag skriver är osanning. Det är däremot drygt att personer likt du själva alltid ska kommentera kring räckvidd och dylikt på elbilar. Räckvidden är vad den är. För de flesta så är 30+mils räckvidd nog för mer än 95% av resorna. Dem sista 5% av resorna får man anpassa sig om man vill köra elbil. För många så är räckvidden tillräcklig för 100% av deras resor.
Användarvisningsbild
av V9097
Lockis skrev:Dem sista 5% av resorna får man anpassa sig om man vill köra elbil. För många så är räckvidden tillräcklig för 100% av deras resor.
Om detta passar dig så stort grattis!
av Lockis
V9097 skrev:
Lockis skrev:Dem sista 5% av resorna får man anpassa sig om man vill köra elbil. För många så är räckvidden tillräcklig för 100% av deras resor.
Om detta passar dig så stort grattis!
Tack, jag har andra utmaningar som gjort att jag inte gjort bytet till elbil ännu.
av Lövet
V9097 skrev:Om detta passar dig så stort grattis!
När du lägger ut texten så är det inte orimlig tveksamhet kring elbilar men det första du skriver är "Att kunna köra 60 mil utan att ta 40 minuters laddstopp är mer eller mindre ett krav" vilket liksom inte alls går ihop utan de ytterligare förtydliganden som du sedan gör. Du skriver det som en allmän sanning bara och därför får du de reaktioner du får.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Jag är helt inne på Febers linje... Nya xc90, om den ser ut som på patentbilderna, är en facelift för att spinna vidare på xc90:s populäritet..

Den bil som tidigare kallats Embla och som liknar konceptet recharge är tänkt som deras riktiga elbil, men som antingen blivit försenad eller tänkt att lanseras lite senare för att inte kanibalisera på polestar 3.

Det kan inte vara så att en helt ny elbil är så lik föregångaren och samtidigt så olik konceptet och den systerbil som lanserats.

Så tänker jag.. 😀
av Lövet
Jag tror du har 100% rätt. Så EX90 blir säkert en vettig bil men jämfört med en bil som är byggd på ren elbilsplattform kommer den få sämre räckvidd och sämre innerutrymmen tyvärr.
Användarvisningsbild
av V9097
Ilduce77 skrev:Jag är helt inne på Febers linje... Nya xc90, om den ser ut som på patentbilderna, är en facelift för att spinna vidare på xc90:s populäritet..

Den bil som tidigare kallats Embla och som liknar konceptet recharge är tänkt som deras riktiga elbil, men som antingen blivit försenad eller tänkt att lanseras lite senare för att inte kanibalisera på polestar 3.

Det kan inte vara så att en helt ny elbil är så lik föregångaren och samtidigt så olik konceptet och den systerbil som lanserats.

Så tänker jag.. 😀
Intressant tanke

Själv tror jag mer på att EX90 är som patentbilerna visar. Den har all plåt ny jämfört med XC90, vilket man ser om man kollar noga. Överhänget bak ser större ut tex.
Concept Recharge fick ny bakdel och namnet Polestar 3.

Namnet Embla försvann för att Rowan inte gillade det.

Om tre veckor vet vi mer :-)
av Lockis
Lövet skrev: tor 20 okt 2022, 16:41 Jag tror du har 100% rätt. Så EX90 blir säkert en vettig bil men jämfört med en bil som är byggd på ren elbilsplattform kommer den få sämre räckvidd och sämre innerutrymmen tyvärr.
Volvo kommer väl inte köra en renodlad plattform för elbilar ändå? Det är väl hela grejen med deras nya plattformar.
av Lövet
Lockis skrev:Volvo kommer väl inte köra en renodlad plattform för elbilar ändå? Det är väl hela grejen med deras nya plattformar.
Jag ska inte säga att jag hängt med i alla turer där. Man kan dock konstatera att det finns väldigt stora fördelar med renodlade elbilsplattformar märker man.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=86&[…]

Vilken mjukvara har ni?

Men den gör nog det för att det är[…]

Belysning xc60 2021

Även då den är på vet jag in[…]

Felkod 322 - B230f LH2.4