- ons 19 okt 2022, 12:18
V9097 skrev:Har jag någonsin påstått motsatsen kring klarheten kring dina förutsättnignar? Om något så har jag ju förstått dem väldigt väl. Att du sen tycker det är en dryg kommentar? Det förstår jag inte, inget jag skriver är osanning. Det är däremot drygt att personer likt du själva alltid ska kommentera kring räckvidd och dylikt på elbilar. Räckvidden är vad den är. För de flesta så är 30+mils räckvidd nog för mer än 95% av resorna. Dem sista 5% av resorna får man anpassa sig om man vill köra elbil. För många så är räckvidden tillräcklig för 100% av deras resor.Perra83 skrev:Det var väl rätt lätt att uppfatta det så. Man köper väl bil efter behov och plånbok?Exakt. Man köper bil efter behov, plånbok och yttre förutsättning som tex tillgång på bränsle, ledtid på nybeställd bil, utbud på begagnatmarknaden osv.
Lockis skrev:Grattis, vill man inte köra elbil så hittar man ju såklart fel med en elbil. Om du sträckkör 30x2 mil åt gången varje dag så passar nog inte dagens elbilar dig.Men just denna kommentar tycker jag faktiskt var en aning dryg, jag har ju bara gjort ett försök att beskriva mina förutsättningar, mitt behov och bakgrunden till mitt bilval. Jag försöker inte hitta några fel med elbil, inte heller har jag ifrågasatt någon annans val av bil eller val av eldrift kontra flytande bränsle. Jag kommer sannolikt ha elbil själv om ett några år, men just nu är förutsättningarna för min del bättre med bränslebil eller laddhybrid.
Jag har heller aldrig påstått att jag kör 2x30 mil varje dag. Men det händer tillräckligt ofta för att jag ska känna mig begränsad av de egenskaper dagens elbilar och laddinfrastruktur erbjuder.
Allt glasklart?
Kör: Hyrbil
Körde: V60 T6 Recharge Dark Ultimate -23, V90 T6 Recharge Inscription, V60 D4 AWD R-Design -20 V60 D4 Momentum Pro -19, XC70 Classic Summum D4 AWD, V60 D3 Summum -17, Opel Astra Sports Tourer
Körde: V60 T6 Recharge Dark Ultimate -23, V90 T6 Recharge Inscription, V60 D4 AWD R-Design -20 V60 D4 Momentum Pro -19, XC70 Classic Summum D4 AWD, V60 D3 Summum -17, Opel Astra Sports Tourer