Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Så där. Då är det bytt igen. Det gick som sagts alldeles utmärkt att göra med oljan i. Filtret såg bra ut som satt där, men jag ångrar mig inte för filtret hade hunnit bli svart på bara några dagar. Bytesdags ändå med andra ord. Filterkoppen sitter filtret löst i. Det går inte att "sätta fast". Vill man trä på innan får man göra som Vojje säger.

Tack för era svar.
Dextre skrev: tor 13 okt 2022, 20:21 Filterkoppen sitter filtret löst i. Det går inte att "sätta fast". Vill man trä på innan får man göra som Vojje säger.
Nja, filtret ska inte sitta löst i koppen. Det ska klickas fast (se video vid tid 7:32)

Svart olja tyder på att det är skitigt i motorn och att oljan gör sitt jobb. Hinner väl knappt köra en mil med en d5 innan oljan är svart ;-)
panth0n skrev:
Dextre skrev: tor 13 okt 2022, 20:21 Filterkoppen sitter filtret löst i. Det går inte att "sätta fast". Vill man trä på innan får man göra som Vojje säger.
Nja, filtret ska inte sitta löst i koppen. Det ska klickas fast (se video vid tid 7:32)

Svart olja tyder på att det är skitigt i motorn och att oljan gör sitt jobb. Hinner väl knappt köra en mil med en d5 innan oljan är svart ;-)
Mycket märkligt men intressant. Det där går inte att göra på min. Den inre diametern på ett originalfilter är större än den lilla ring som sitter i koppen. Kanske är filtret i filmen inte original. Kanske är det något som uppdaterats på nyare bilar. Jag har en från 2001.
Dextre skrev: tor 13 okt 2022, 20:21 Så där. Då är det bytt igen. Det gick som sagts alldeles utmärkt att göra med oljan i. Filtret såg bra ut som satt där, men jag ångrar mig inte för filtret hade hunnit bli svart på bara några dagar. Bytesdags ändå med andra ord. Filterkoppen sitter filtret löst i. Det går inte att "sätta fast". Vill man trä på innan får man göra som Vojje säger.

Tack för era svar.
Filtret blir nog svart gansks snabbt, helt normalt. Speciellt om det handlar om en diesel, då hinner du inte vrida om nyckeln innan olja och filter är svarta.
Dextre skrev: tor 13 okt 2022, 20:21 Mycket märkligt men intressant. Det där går inte att göra på min. Den inre diametern på ett originalfilter är större än den lilla ring som sitter i koppen. Kanske är filtret i filmen inte original. Kanske är det något som uppdaterats på nyare bilar. Jag har en från 2001.
Både Mahle (som Stefan i filmen använder) och Mann levererar "Volvo original", så det är vad som stoppas i P2-bilarna hos Volvo ÅF & det man får om man handlar över disk. Kanske fler märken finns? Kan du luska ut vad du stoppade i bilen? :-)
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

Ja, jag ser nu att det ska finnas en skidlucka i m[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]