Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänkte dela med mig av ett tips jag fick som kan hjälpa andra med detta problem.

Tydligen är det så att Volvo S60/V70 har på årsmodell 2004 (min är 03 men modellen 04) en väldigt dålig styrväxel vilket gör att den börjar läcka servo olja.

Problemet är att eftersom denna styrväxel är väldigt dålig från ny så går den ofta sönder vilket i sin tur betyder den kan vara rätt svår att få tag i både som ny och begagnad.

Skall nu byta min och har fått pris från ena verkstaden på 1800€ på en Volvo original bättre uppdaterad modell som även kom med ett ändringskit för ratt stången.
Fick pris från en annan verkstad på 1200€ men man var heller inte helt säker på att den passade
Man kunde också reparera den på verkstaden med lite "hemma fix" och det skulle kosta 800€ men man kunde inte ge någon garanti på att det blir 100% bra.

Ringde till en lokal skrot/volvo kännare som kände till detta problem och dom har löst problemet med att använde en styrväxel från en tidigare modell och böja om rören och fixa till så den passar, dessutom är den modellen mera hållbar och mer lätt tillgänglig som både ny och begagnad.
Detta kommer kosta mig 500€ att byta till en begagnad.

Kommer inte ihåg vilka OEM nummer det gäller men kan återkomma med det samt en rapport om hur slut resultatet blev.

Om ni stöter på detta problem så vet ni att denna lösning finns.
Senast redigerad av 2 S60FIN, redigerad totalt 0 gång.
Gäller åtminstone styrväxlar med följande OEM nr:

8684269
8684268
30723774
30723775
36050357 (kräver omändringskit från Volvo)

Återkommer när jag vet vilken som satts in i min bil men tror det är en med nummern 8638614
klacken skrev: lör 08 okt 2022, 09:02 Att den är väldigt dålig är nog lite överdrift,brukar ju hålla till 350tkm ungefär ;-)
Jag skulle nog köpa nytt,du får ju hem en för lite över 250€ . Så har du en mindre verkstad att byta om du inte kan själv.
https://www.polar-parts.fi/Ohjausvaihde ... vZEALw_wcB
På dom flesta bilar brukar sådana här saker håll hela bilens livstid så rätt kassa är dom nog men finns som sagt bättre modeller av dem från Volvo.

Att beställa en är en djungel och köper du en för 250€ så om den passar så lär den inte hålla speciellt länge om du ens får hem den.

Kan ju kolla OEM numrorna jag skickade tidigare och söka på dem, hittad nog här och var mem oftast ute på typ autodocs sidor och därifrån handlar jag inte, har på tok för många bekanta som fått fel delar och sedan omöjligt att returnera.
sicnarf skrev: lör 08 okt 2022, 08:59 Genialt. Men tror du alla verkstäder vill ta det ansvaret/besväret att böja till rören så det passar?
Jadu, det är svårt att säga. Skroten jag har kontakt med är lite av Volvo nerdar så dom har jobbat mycket med Volvo, närmaste Volvo service du kommer utan att vara märkes service. Dom hade i alla fall kommit på denna ide och börjat göra så här pga. att flera kunder hade samma problem som jag och ingen lösning på det.
Har nu bilen på skrotens verkstad.

Satt och googlade lite på skoj på kuggstänger och såg att man fått in en som passar min bil, ringde verkstaden och dom sade att dom fick in en igår. Jag frågade om man sätter den i min bil så dom svarade att det kan dom men då spränger vi den utsatta budgeten eftersom den är betydligt dyrare för att den är så ovanlig och man ville gärna lägg i en äldre variant som håller bättre och är betydligt lättare att få tag på i framtiden och så blir det.

Det jag nu lärt mig är att S60/V70 2001-2003 har en kuggstångs modell som heter SMI. Vid 2004 bytte man till en väldigt dålig och svag ZF modell som också finns i en del från 2003 men är 2004års modell.
SMI är lätta att finna som både ny och begangnad och dessutom billigare. Lika lätt är det att hitta ZF modeller från 2005 och framåt men just 2004 är ett mellan år den ända som just har denna kuggstång som är väldigt sällsynt tyvärr.

Om den börjar läcka för mig igen så är det enkelt för det finns 3st olika SMI modeller till bilen men alla passar rakt i utan problem.

Återkommer när jag har hem bilen om slut resultatet.

Bifogar en bild, det som är inringat står det "ZF: passar endast till 2004"
Bilagor
IMG_20221018_095322.jpg
IMG_20221018_095322.jpg (462.29 KiB) Visad 1848 gånger
Då hämtade jag hem min bil från verkstaden och första intrycket av dom första 40km är gott.
Styrningen i bilen blev som ny. Försvann vissa saker som jag inte visste var relaterat till styrxäxeln. t.ex:

-lite mothugg i ratten när man svängde i t.ex. rondeller, lite som om man suttit och tryckt fram och tillbaka på gasen. Nu drar det inget i ratten fast man skulle trycka på gasen.
-ett brakande i styrningen som kunde komma emellanåt vid fullt rattutslag åt höger, trodde det var en drivknut som höll på bli dålig.
-ett klånkande mitt under bilen som kommit och gott och ingen verkstad har hittar vad det berott på trots att dom hört det när dom provkört bilen.

Så nu blir det att följa med några dagar och fylla på lite servo olja, nivån lär sjunka en aning när oljan skall leta in sig i alla delar.

nummern på den gamla var ZF OEM: 8684268 och den "nya" är: SMI OEM: 8638614

Ser ut att ha varit en lyckad reparation.
Återkommer med mer info om situationen ändras men hoppas detta kan hjälpa någon annan som får problem med sin 04.
jlu skrev: sön 23 okt 2022, 10:28 Är den från 2005-> bättre? (V70 2005) Eller är det att vänta att denna kommer gå sönder?
Så som jag förstod det av experterna så bytte man från SMI till ZF 2004. Men man hade endast denna dåliga modellen av ZF på 04, bytte sedan till en annan variant av ZF.
På 05 borde den med andra ord vara bättre men allt kan gå sönder.
Men till 05 finns det flertalet ZF modeller som passar och bättre tillgång på dem både som ny och begagnad. Bara 04 som är en plåga att finna och är riktigt svag.

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]