- tor 06 okt 2022, 01:12
#1514557
Kommentar till senast skrivelse av bem (ovan):
Ja, eftersom du haft din bil sedan ny, så vet du ju att inget hänt med den sedan ny, så där är alltså min teori om reparation helt fel.
Vad gäller ABY:s (trådskaparen) bil och bild på dörren, så ser det ju helt oacceptabelt ut. Inte bara att bakdörrens främre kant sticker ut, utan också att dörren mycket tydligt hänger ner - nära mot tröskeln. Det framgår inte av bem:s skrivelser om även hans dörr / dörrar hänger ner mot tröskeln, men det spelar egentligen ingen större roll, för dåligt och oacceptabelt är det i vilket fall.
Jag har aldrig varit involverad i V90:s monterings-process, så den kan jag ej uttala mig om. Men jag har sett tidigare modeller och där är det så att huv, baklucka & dörrar, noga kontrolleras och passas in före lackering och därefter monteras dessa och kontrolleras igen - med även en slutinspektör som signerar sin del av sitt ansvar. På Volvo finns det alltid noggranna föreskrifter om monterings-procedurer och ett arbetssätt enligt typ Kaizen, som också tillämpas av troligtvis nästan alla seriösa biltillverkare i hela världen.
Så jag är alltså fortfarande mycket tveksam till att det problem som tråden handlar om = dålig / felaktig inpassning, har funnits vid leverans från Volvo-fabriken. Jag spekulerar nu (helt personligt) i mitt avslut på denna skrivelse och funderar på om det möjligtvis kan vara som så: Att dörrarnas justeringsbultar blivit åtdragna med för lågt (= felaktigt moment) och att dörrarna alltså suttit helt korrekt vid slutleverans till kund, men att dörrarna - efter bilen börjat användas - med tiden konstant glidit lite, lite, lite och alltså med tiden - p.g.a. det felaktiga åtdragnings-momentet förflyttat sig. Och viktigt att tänka på - en konstant press från de inre gummilisterna - som faktiskt utgör en ganska anmärkningsvärd faktor i att trycka ut den inre delen av dörren och dessutom tyngdkraften neråt. Jag kan inte tänka mig någon annan rimlig förklaring.
Studerar man upphängningen på en V90 bakdörr, så är det fullt möjligt att det kan bli så.
Avslutningsvis: Något som vi bilförare inte tänker på, är att det finns mikrovibrationer - som efter tid kan ge olika sorts problem, typ det som tråden handlar om. För att i möjligaste mån förebygga sådana problem, utprovas och testas ett ultimat åtdragningsmoment för varje enskild del på allt i hela bilen. Detta har gjorts i flera decennier. Alla monteringsverktyg på alla arbetsstationer kalibreras till sin specifika uppgift och inga andra verktyg får användas till just den uppgiften. Med fastställda intervaller, byts verktygen ut mot nykalibrerade och de utbytta verktygen kontrolleras, återkalibreras och vid behov renoveras och kalibreras såklart igen. Alla verktyg är märkta med ett ID-nr - så att man vet när verktyget kalibrerades sist. Intervallerna för utbyte av verktyg är baserat på antalet cykler som verktyget används och ska därför inte ge problem. Men såklart kan ett verktyg bli dåligt i förtid eller ha blivit felkalibrerat på underhåll (oftast mänskliga faktorn, men inte nödvändigtvis) eller t.o.m. så dumt som att det utlämnats - för destinationen - ett till utseendet korrekt, men felkalibrerat verktyg till arbetsstationen.
Det finns inget som är säkert här i världen - förutom skatten och döden - Benjamin Franklin.
Kanske inte så många som orkat läsa ända hit, men om ni gjort det, så hoppas jag ni fann det åtminstone lite intressant…

Hälsningar Christian Sjöberg
Ja, eftersom du haft din bil sedan ny, så vet du ju att inget hänt med den sedan ny, så där är alltså min teori om reparation helt fel.
Vad gäller ABY:s (trådskaparen) bil och bild på dörren, så ser det ju helt oacceptabelt ut. Inte bara att bakdörrens främre kant sticker ut, utan också att dörren mycket tydligt hänger ner - nära mot tröskeln. Det framgår inte av bem:s skrivelser om även hans dörr / dörrar hänger ner mot tröskeln, men det spelar egentligen ingen större roll, för dåligt och oacceptabelt är det i vilket fall.
Jag har aldrig varit involverad i V90:s monterings-process, så den kan jag ej uttala mig om. Men jag har sett tidigare modeller och där är det så att huv, baklucka & dörrar, noga kontrolleras och passas in före lackering och därefter monteras dessa och kontrolleras igen - med även en slutinspektör som signerar sin del av sitt ansvar. På Volvo finns det alltid noggranna föreskrifter om monterings-procedurer och ett arbetssätt enligt typ Kaizen, som också tillämpas av troligtvis nästan alla seriösa biltillverkare i hela världen.
Så jag är alltså fortfarande mycket tveksam till att det problem som tråden handlar om = dålig / felaktig inpassning, har funnits vid leverans från Volvo-fabriken. Jag spekulerar nu (helt personligt) i mitt avslut på denna skrivelse och funderar på om det möjligtvis kan vara som så: Att dörrarnas justeringsbultar blivit åtdragna med för lågt (= felaktigt moment) och att dörrarna alltså suttit helt korrekt vid slutleverans till kund, men att dörrarna - efter bilen börjat användas - med tiden konstant glidit lite, lite, lite och alltså med tiden - p.g.a. det felaktiga åtdragnings-momentet förflyttat sig. Och viktigt att tänka på - en konstant press från de inre gummilisterna - som faktiskt utgör en ganska anmärkningsvärd faktor i att trycka ut den inre delen av dörren och dessutom tyngdkraften neråt. Jag kan inte tänka mig någon annan rimlig förklaring.
Studerar man upphängningen på en V90 bakdörr, så är det fullt möjligt att det kan bli så.
Avslutningsvis: Något som vi bilförare inte tänker på, är att det finns mikrovibrationer - som efter tid kan ge olika sorts problem, typ det som tråden handlar om. För att i möjligaste mån förebygga sådana problem, utprovas och testas ett ultimat åtdragningsmoment för varje enskild del på allt i hela bilen. Detta har gjorts i flera decennier. Alla monteringsverktyg på alla arbetsstationer kalibreras till sin specifika uppgift och inga andra verktyg får användas till just den uppgiften. Med fastställda intervaller, byts verktygen ut mot nykalibrerade och de utbytta verktygen kontrolleras, återkalibreras och vid behov renoveras och kalibreras såklart igen. Alla verktyg är märkta med ett ID-nr - så att man vet när verktyget kalibrerades sist. Intervallerna för utbyte av verktyg är baserat på antalet cykler som verktyget används och ska därför inte ge problem. Men såklart kan ett verktyg bli dåligt i förtid eller ha blivit felkalibrerat på underhåll (oftast mänskliga faktorn, men inte nödvändigtvis) eller t.o.m. så dumt som att det utlämnats - för destinationen - ett till utseendet korrekt, men felkalibrerat verktyg till arbetsstationen.
Det finns inget som är säkert här i världen - förutom skatten och döden - Benjamin Franklin.
Kanske inte så många som orkat läsa ända hit, men om ni gjort det, så hoppas jag ni fann det åtminstone lite intressant…

Hälsningar Christian Sjöberg
Christian Sjöberg
- COCS -
0707-193145
- COCS -
0707-193145