Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PelleTh
För två år sedan bytte jag ett supportbatteri som sitter under motorhuven. Han frågade hur det var med det stora batteriet som sitter i skuffen, vilket jag inte har en susning om. Sedan några veckor får jag notiser från Volvo-appen om låg batterinivå osv.

Så, hur länge räcker det stora batteriet. Bilen är sex år och supportbatteriet byttes efter fyra år.

Finns det nån vits att sätta in ett batteri med högre spänning än originalet eller blir det bara problem?

Kan man ladda support batteriet med en vanlig laddare och vilken rekommenderar ni iså fall+

Pelle
av Malmstroem
Det är inte ovanligt att behöva byta batteri efter sex år.

Du kan inte ändra spänning på batteriet. Det kommer att vara på 12 volt. Det du kan göra är att skaffa ett batteri med större kapacitet, vilket oftast mäts i Ah. Se bara till att CAA (startström) inte är för låg på det nya batteriet. Jag tycker inte det behövs ett större batteri än det som redan sitter där.

Min XC90 är fem år nu, och huvudbatteriet håller fortfarande. Jag kommer att skaffa ett lika stort batteri när det ger upp, troligen direkt från Volvo om inte prisskillnaden blir för stor. Stödbatteriet börjar bli dåligt, men håller ännu ett tag efter det att laddats separat. Jag använder en vanligt CTEK-laddare (MXS 5.0). Min gissning är att mitt huvudbatteri håller ett par år till, medan stödbatteriet troligen kommer att bytas ut inom 12 månader.
av PelleTh
@Malmstroem

Stort tack för ett lättbegripligt svar. Huvudbatteriet är väl på 85 aH har jag läst mig till. Jag har sett att det finns batterier på 105 aH, men du menar att det inte ger några direkta fördelar? Har huvudbatteriet nåt att göra med stödbatteriet, tex kan det hämta ström från huvudbatteriet om spänningen blir för låg?
Användarvisningsbild
av bem
Man vinner inte så jättemycket att ha fler amperetimmar (mer kapacitet) än runt 80-90 Ah på ett startbatteri, brukar funka bra i de flesta normalstora personbilar.
Har man bränslevärmare kan det i och för sig vara bra ha lite större batteri.
Min förra V70 MY14 bytte jag aldrig 12 volt startbatteri i (använde det som satt i från fabrik hela tiden, hade bilen till aug -21) men jag var noga med dess skötsel och ladda rätt ofta då jag använde dieselvärmaren ofta i den bilen på vintern.
Jag hade en CTEK MXS 7.0 (heter den idag, den hette nåt annat när jag köpte den typ MS 7000) laddare och den funkar bra, med AGM batterier, som du har.
https://www.ctek.com/se/batteriladdare- ... addare-bil

Eller kanske smartare med en CTEK CT5 START/STOP-batteriladdare som jag ser finns numera.

Såvitt jag vet när man laddar en nyare Volvo på dess laddpunkter under motorhuven (står i instruktionsboken) så laddas både 12 volt startbatteriet och 12 volt stöd /start-stop batteriet.
I den bilen jag har numera (en V90 Recharge) laddas startbatteriet när hybridbatteriet laddas. Så tror aldrig jag kommer behöva ladda 12 voltbatteriet i den bilen med en vanlig batteriladdare.

Har man stödbatteri/start-stop batteri så skall det laddas under laddning med batteriladdare mot bilens laddpunkter. Under körning laddas både startbatteriet och stödbatteriet av bilens generator.

Volvo tycker man skall sköta batterierna så här enligt en V90 manual:

Om startbatteriet laddas ur många gånger påverkas dess livslängd negativt.
Startbatteriets livslängd påverkas av flera faktorer, bl.a. av körförhållande och klimat. Batteriets startkapacitet sjunker gradvis med tiden och behöver därför laddas om bilen inte används under en längre tid eller om den bara körs korta sträckor. Stark kyla begränsar startkapaciteten ytterligare.
För att startbatteriet ska hållas i bra kondition rekommenderas minst 15 minuters körning/vecka eller att batteriet ansluts till en batteriladdare med automatisk underhållsladdning.
Ett startbatteri som hålls ständigt fulladdat har maximal livslängd.
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
av Malmstroem
Stödbatteriet kan inte hämta ström från huvudbatteriet. Om stödbatteriet blir dåligt kommer start/stop-funktionen att sluta fungera. Kan du leva utan den funktionen behöver egentligen inte stödbatteriet bytas. Nu får du också ett felmeddelande att start/stop inte fungerar, och det meddelandet är tillräckligt irriterande för att i alla fall jag kommer att byta stödbatteriet när det blir tillräckligt dåligt.

Volvo hävdar att stödbatteriet inte behöver laddas separat. Det ska enligt dem räcka att ladda huvudbatteriet. Det stämmer inte för mig. Jag har under senaste månaderna fått upp felmeddelandet att stop/start inte fungerar två gånger. Jag har då mätt spänningen på stödbatteriet och det har varit lågt. Efter separat laddning av stödbatteriet har felmeddelandet försvunnit. Mitt huvudbatteri har laddats med jämna mellanrum, eftersom jag ibland inte kör tillräckligt mycket i relation till hur mycket bränslevärmaren körs. Det har räddat huvudbatteriet, men mitt stödbatteri är som sagt på väg att ge upp. Det kommer att bytas när det behöver laddning ännu oftare.

Ett större huvudbatteri gör att du kan ladda något mer sällan om du kör mycket med bränslevärmaren (eller har annan ogynnsam körcykel). Det argumentet räcker inte för mig. Ett större batteri är dyrare och tyngre. Standardbatteriet på 80 Ah och 800 A CAA har fungerat väl för mig. När det blir dåligt blir det ett nytt likadant. Då behöver jag inte ens fundera på om det kommer att passa.
av Malmstroem
Jag har satt klämmorna direkt på stödbatteriet.

Nu har felmeddelandet kring stop/start kommit upp för tredje gången. Jag kommer nu att byta stödbatteriet.

Det ”höll” dryga sex månader med extra laddning.
av PelleTh
Ok, men det är ju bara pluspolen som är synlig utan att skruva loss kåpan som täcker batteriet eller har jag missat nåt?
av Malmstroem
Huvudbatteriet laddar jag från pluspolen som syns i motorrummet och jordpunkten som är längre ut mot hjulhuset.

Stödbatteriet laddar jag genom att skruva bort kåpan ovanpå det och ladda direkt på bägge polerna. Jag kanske skulle börjat ladda det tidigare, jag började ladda det separat när felmeddelandet om att stop/start inte fungerade dök upp. Det räddade inte batteriet, men det har fungerat ett halvår till utan att behöva se felmeddelandet varje dag.

Så fort jag får tid byter jag stödbatteriet. Det ska definitivt bytas innan det börjar bli minusgrader ute.
av Xanthopteryx
Vänta du med stödbatteriet. Start stopp funkar ändå inte när det är för kallt så sliter du inte i onödan på ett nytt batteri.

Långtradare och trailerdragare i 90 &au[…]

Står det ingen märkning typ PP inpr&aum[…]

Om du tittar på Bxz-eller vad den nu heter, […]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3[…]