Man vinner inte så jättemycket att ha fler amperetimmar (mer kapacitet) än runt 80-90 Ah på ett startbatteri, brukar funka bra i de flesta normalstora personbilar.
Har man bränslevärmare kan det i och för sig vara bra ha lite större batteri.
Min förra V70 MY14 bytte jag aldrig 12 volt startbatteri i (använde det som satt i från fabrik hela tiden, hade bilen till aug -21) men jag var noga med dess skötsel och ladda rätt ofta då jag använde dieselvärmaren ofta i den bilen på vintern.
Jag hade en CTEK MXS 7.0 (heter den idag, den hette nåt annat när jag köpte den typ MS 7000) laddare och den funkar bra, med AGM batterier, som du har.
https://www.ctek.com/se/batteriladdare- ... addare-bil
Eller kanske smartare med en CTEK CT5 START/STOP-batteriladdare som jag ser finns numera.
Såvitt jag vet när man laddar en nyare Volvo på dess laddpunkter under motorhuven (står i instruktionsboken) så laddas både 12 volt startbatteriet och 12 volt stöd /start-stop batteriet.
I den bilen jag har numera (en V90 Recharge) laddas startbatteriet när hybridbatteriet laddas. Så tror aldrig jag kommer behöva ladda 12 voltbatteriet i den bilen med en vanlig batteriladdare.
Har man stödbatteri/start-stop batteri så skall det laddas under laddning med batteriladdare mot bilens laddpunkter. Under körning laddas både startbatteriet och stödbatteriet av bilens generator.
Volvo tycker man skall sköta batterierna så här enligt en V90 manual:
Om startbatteriet laddas ur många gånger påverkas dess livslängd negativt.
Startbatteriets livslängd påverkas av flera faktorer, bl.a. av körförhållande och klimat. Batteriets startkapacitet sjunker gradvis med tiden och behöver därför laddas om bilen inte används under en längre tid eller om den bara körs korta sträckor. Stark kyla begränsar startkapaciteten ytterligare.
För att startbatteriet ska hållas i bra kondition rekommenderas minst 15 minuters körning/vecka eller att batteriet ansluts till en batteriladdare med automatisk underhållsladdning.
Ett startbatteri som hålls ständigt fulladdat har maximal livslängd.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.