valln skrev: ↑tis 04 okt 2022, 20:24
Jag kör alltid adaptiv ljus och jag tycker ett stort problem är bilar/lastbilar som har för många ljuspunkter på halvljuset tända, - bilen tror det är helljus och bländar på.
Alla lastbilar vill visa hur mycket ljus dom har och bländar på under lång tid.
Har ni andra också detta problem?
Att min bil bländar på för att någon annan (lastbil) har sitt halvljus tänt har jag nog aldrig varit med om.
Däremot bländar min bil sällan av på motorvägen om mitträcket är i vägen för mötande bils ljuspunkter. Då ser helt enkelt inte min bil lastbilens ljus som är i nederkant och träffar mitträcket, medan hytten och föraren är betydligt högre upp. Då blir de bländade av mitt ljus, såklart.
Men det beror ju mest på lastbilars utformning än att det är fel på det adaptiva ljuset. Bilen bländar ju inte av om den inte möter något ljus.
Samma effekt uppnås vid backar/krön eller där det helt enkelt är lite olika höjdskillnader på vägen. Lastbilshytten möter ju min bils ljus tidigare än att våra lyktor möts, varför min bil bländar lastbilschauffören.
Numera har jag lärt mig blända av manuellt vid sådana situationer innan bilarna möts, men det var ju lite spännande i början med bilen och man blev mer eller mindre avrättad av arga lastbilschaufförers helljus.