Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lånade svärmors Xc40 -21 och körde 30 mil i mörker på blandade vägar. Kan säga att Volvos adaptiva helljus fungerar betydligt sämre än de på min Mazda 6 -19. Fick manuellt blända av flera gånger och för att återaktivera måste man vrida på vredet som är dolt bakom ratten. Om Mazdan har 95% funktion så ligger Volvo på 80.
Jag kör alltid adaptiv ljus och jag tycker ett stort problem är bilar/lastbilar som har för många ljuspunkter på halvljuset tända, - bilen tror det är helljus och bländar på.
Alla lastbilar vill visa hur mycket ljus dom har och bländar på under lång tid.

Har ni andra också detta problem?
valln skrev: tis 04 okt 2022, 20:24 Jag kör alltid adaptiv ljus och jag tycker ett stort problem är bilar/lastbilar som har för många ljuspunkter på halvljuset tända, - bilen tror det är helljus och bländar på.
Alla lastbilar vill visa hur mycket ljus dom har och bländar på under lång tid.

Har ni andra också detta problem?
Att min bil bländar på för att någon annan (lastbil) har sitt halvljus tänt har jag nog aldrig varit med om.
Däremot bländar min bil sällan av på motorvägen om mitträcket är i vägen för mötande bils ljuspunkter. Då ser helt enkelt inte min bil lastbilens ljus som är i nederkant och träffar mitträcket, medan hytten och föraren är betydligt högre upp. Då blir de bländade av mitt ljus, såklart.
Men det beror ju mest på lastbilars utformning än att det är fel på det adaptiva ljuset. Bilen bländar ju inte av om den inte möter något ljus.

Samma effekt uppnås vid backar/krön eller där det helt enkelt är lite olika höjdskillnader på vägen. Lastbilshytten möter ju min bils ljus tidigare än att våra lyktor möts, varför min bil bländar lastbilschauffören.
Numera har jag lärt mig blända av manuellt vid sådana situationer innan bilarna möts, men det var ju lite spännande i början med bilen och man blev mer eller mindre avrättad av arga lastbilschaufförers helljus.
Verkar funka olika bra på olika modeller.
V90:n - funkar inte särskilt bra.
XC60:n - funkar superbra.

Sen är det ju mycket färre dioder än på en Merca eller Audi med Matrix-strålkastare, men bländar på och av rätt och bra ljusstyrka.
Tycker generellt att det fungerat bra på min förra och nuvarande bil (XC60 -20, XC60 -22), det som är en dealbreaker för min del är att den inte bländar av för baklyktor. Kör en del GBG-Jämtland där man inte sällan ligger ganska långt bakom en annan bil, men tillräckligt nära för att man ska ha visuell kontakt. Då är helljuset på 100%, och man får blända av manuellt. Vet inte ens om den ska blända av för bakljus så jag klagar inte som så - men det gör att jag nästan aldrig använder funktionen.
Doby11 skrev: tis 04 okt 2022, 16:37 Lånade svärmors Xc40 -21 och körde 30 mil i mörker på blandade vägar. Kan säga att Volvos adaptiva helljus fungerar betydligt sämre än de på min Mazda 6 -19. Fick manuellt blända av flera gånger och för att återaktivera måste man vrida på vredet som är dolt bakom ratten. Om Mazdan har 95% funktion så ligger Volvo på 80.
Aktiva helljus finns väl inte ens till XC40 är väl endast automatisk av/på
XC60Recharge skrev: ons 05 okt 2022, 14:40
Doby11 skrev: tis 04 okt 2022, 16:37 Lånade svärmors Xc40 -21 och körde 30 mil i mörker på blandade vägar. Kan säga att Volvos adaptiva helljus fungerar betydligt sämre än de på min Mazda 6 -19. Fick manuellt blända av flera gånger och för att återaktivera måste man vrida på vredet som är dolt bakom ratten. Om Mazdan har 95% funktion så ligger Volvo på 80.
Aktiva helljus finns väl inte ens till XC40 är väl endast automatisk av/på
XC40 har Pixel-LED som tillval.
.
V40.JPG
V40.JPG (95.6 KiB) Visad 491 gånger

Tja, först och främst grått, silv[…]

V60 D4 MY15 - till verkstad

Funderar på att tillfälligt ta ur s&a[…]

HVO 100

Effektiv förbränning vet jag inte men de[…]

Det som är kvar o byta nu innan byte av styrv[…]