Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Var i kontakt med de som servat bilet sisst och de sa att de brukade släcka lampan och säga till kunderna att komma tillbaka om den tändes. I detta fallet hade inte ägarna kommit tillbaka så de antog att det var glappkontakt, men faktum är att ägarna istället brytet strömmen för att släcka lampan när den väl tändes igen.

De rekomendera mig att INTE koppla av LuftMasseMätaren, detta gick kanske på äldre bilar men man skulle inte göra det på en bil som denna!?

Förövrigt ville de börja med att byta LuftMasseMätaren, och hjälpte inte detta så gick man vidare till främre lamdasond och sen slutligen bakre. Ett total pris på ca 7000 kr om jag hade otur.
Användarvisningsbild
av Phantom
Jag vet inte vad de menade med att inte koppla ur LMM. Det skadar andra komponenter i bilen om du kör med den urkopplad en längre tid, men kopplar du bara ur LMM och startar bilen för att se någon skillnad gör det ingen skada :???: Du behöver i stort sett bara starta och se hur den går i jämförelse i- och urkopplad.
Om de ändå tänkt byta LMM, så kan du lika gärna byta den själv och spara många goda slantar :D Återkommer problemet är det bara ta hjälp av dom om du inte vill byta lamda själv.
Det är mina synpunkter... :roll:
av snowman
Jo jag håller med dig Phantom! Självklart kommer jag i första hand själv byta LMM om det nu är nästa steg som ska tas.

Problemet är väll att det är inte ett solklart fel, när lampan väl är släckt så tar det ett tag innan den tänds, vi pratar om ett par mil eller så. Detta gör ju att det blir lite jobbigt att se hur den går genom att bara stå stilla med bilen.

Eller menar du att man endast startar bilen och inte kör något med den? Ska man alltså lyssna på hur motorn går i jämförelse med när LMM är inkopplad?

Jag fick först för mig att det var en rijäl prov körning som gällde men om det kan skada andra grejer om man kopplar låss LMM så är frågan om det inte är lika bra att fixa en billig LMM och e det något mer så får man ta det sen.

Edit. Noterade att Biltema säljer Luftmassemätare av märket Bosch för 899 kr, det finns två st till S70, får väll hoppas att någon av dem e rätt nr.
Användarvisningsbild
av Phantom
Det var samma för mig. Efter att jag släckt lampan så tog det ett tag innan den tändes...kunde ta några mil. Men när du har LMM urkopplad kommer den att tändas omgående. Du behöver inte köra bilen för att testa detta.
Eller menar du att man endast startar bilen och inte kör något med den? Ska man alltså lyssna på hur motorn går i jämförelse med när LMM är inkopplad?
Ja, lyssna och titta på varvräknaren...
Edit. Noterade att Biltema säljer Luftmassemätare av märket Bosch för 899 kr, det finns två st till S70, får väll hoppas att någon av dem e rätt nr.
Vi håller tummarna för det :wink: Tyvärr var det ingen av de som skulle sitta i min bil så jag fick handla lite dyrare :(

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]