- ons 12 sep 2007, 14:10
Kan det även vara ide att byta lamda om man ändå ska byta lmm? Lamda finns ju billig på Biltema och borde även den fungera ett tag.
Moderator: Moderatorer
Phantom skrev:Kan det även vara ide att byta lamda om man ändå ska byta lmm? Lamda finns ju billig på Biltema och borde även den fungera ett tag.Finns ingen ide att byta nånting om det fungerar. Mät först. Byt sen.
Phantom skrev:ok, det låter klokt :)Ett kontaktfett ska gärna finnas där för att hålla vatten ute ur kontakten. Och därmed problem med dålig kontakt med tiden.
En annan tanke jag fick när jag kopplade bort sladden till lmm var att i kontakten/sladden fanns någon sorts "fett" påminde om vaselin eller liknande. Är det något som ska förhindra korrision och ska finnas där eller ska det inte finnas något medel alls vid kontaktpolerna?
Många frågor blir det, men jag blir iaf klokare för varje svar som kommer :D
Jag gjorde ett litet eget test idag och kopplade ur lmm och startade bilen en liten stund. Kopplade sen ur batteriet för att sen återsluta. Startade än en gång bilen med lmm urkopplad och lampan tändes efter 2-3 sekunder, tidigare tänd hela tiden från start. Kopplade loss batteriet igen och vid återkoppling så kopplade jag till lmm igen. Startade bilen och lampan var släckt. Åkte en sväng och lampan var fortsatt släckt under/efter körning då jag gasade ur den ganska rejält och lät den sen gå på tomgång ett tag. Frugan är nu ute och kör och så får vi se om lampan tänds under den tiden, hon kommer att köra en lite längre sträcka.Något svar, erfarenhet eller fundering på detta någon?
Kan detta bero på felaktig lmm om lampan tänds igen? Bilen gick något ojämnt vid start när lmm var inkopplad igen, men rättade till sig efter en stund. Kände även igår när lampan tändes och jag parkerade bilen en svag tendens av bensinlukt.
Inga problem så länge skarvningarna &au[…]
Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]
Amerikanare är de största exponenterna[…]