Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Phantom skrev:Kan det även vara ide att byta lamda om man ändå ska byta lmm? Lamda finns ju billig på Biltema och borde även den fungera ett tag.
Finns ingen ide att byta nånting om det fungerar. Mät först. Byt sen.
Användarvisningsbild
av Phantom
ok, det låter klokt :)
En annan tanke jag fick när jag kopplade bort sladden till lmm var att i kontakten/sladden fanns någon sorts "fett" påminde om vaselin eller liknande. Är det något som ska förhindra korrision och ska finnas där eller ska det inte finnas något medel alls vid kontaktpolerna?
Många frågor blir det, men jag blir iaf klokare för varje svar som kommer :D
av *pettson*
Phantom skrev:ok, det låter klokt :)
En annan tanke jag fick när jag kopplade bort sladden till lmm var att i kontakten/sladden fanns någon sorts "fett" påminde om vaselin eller liknande. Är det något som ska förhindra korrision och ska finnas där eller ska det inte finnas något medel alls vid kontaktpolerna?
Många frågor blir det, men jag blir iaf klokare för varje svar som kommer :D
Ett kontaktfett ska gärna finnas där för att hålla vatten ute ur kontakten. Och därmed problem med dålig kontakt med tiden.
Användarvisningsbild
av Phantom
Jag gjorde ett litet eget test idag och kopplade ur lmm och startade bilen en liten stund. Kopplade sen ur batteriet för att sen återsluta. Startade än en gång bilen med lmm urkopplad och lampan tändes efter 2-3 sekunder, tidigare tänd hela tiden från start. Kopplade loss batteriet igen och vid återkoppling så kopplade jag till lmm igen. Startade bilen och lampan var släckt. Åkte en sväng och lampan var fortsatt släckt under/efter körning då jag gasade ur den ganska rejält och lät den sen gå på tomgång ett tag. Frugan är nu ute och kör och så får vi se om lampan tänds under den tiden, hon kommer att köra en lite längre sträcka.
Kan detta bero på felaktig lmm om lampan tänds igen? Bilen gick något ojämnt vid start när lmm var inkopplad igen, men rättade till sig efter en stund. Kände även igår när lampan tändes och jag parkerade bilen en svag tendens av bensinlukt.
Något svar, erfarenhet eller fundering på detta någon?
Användarvisningsbild
av Phantom
Lampan tändes igen när hon var ute och körde, men det märks ingen skillnad i gången på bilen :roll:
Blir inte riktigt klok på detta, men får ta en genomsökning av kablar/kontakter ev lämna in bilen igen om jag inte får tag på en lmm till vettigt pris att prova med :(
av snowman
Jag har en Volvo S70 2.5T-99 och har exakt samma problem på min.

När vi körde in till Volvo för att kolla felet så höll de på en bra stund att kolla felkoder, men det enda som turades om att dyka upp var lamdasonden och LuftMasseMätaren.

Volvo ville då börja med att byta LuftMasseMätaren och sen lamdasonden fram och slutligen bakre lamdasond. Detta ger ett pris på ca 7000 kr med lite otur.

De släckte lampan och om den tändes igen så skulle vi komma in så läste de av det gratis denna gången, och den har faktiskt tänds nu igen(efter 2 dagar) så vi får se om de säger något annat denna gången.

Annars hoppas jag innerligt att nr på LuftMasseMätaren har samma nr som någon av de två som finns på Biltema(Bosch) för 900 kr / st för det är väll annars nästa steg :( . Verkar ju som att de inte kan mäta ut exakt vad felet är.
av snowman
Har nu varit inne på Volvo och fått koden avläst enligt följande:

STYRENHET – FELKOD STATUS

ECM-261A Adaptiv lambdareglering, bank 1 – Övre gräns IblFaultCurrent

Det kändes som att de inte var 100% säkra på vad som var fel trotts ovanstånde felkod!?

Enligt killen på verkstaden så bör man inte bara byta luftmassemätaren utan att updatera mjukvaran(vilket de tog par 100 lappar för)? Han ville eller kunde inte se vilken version som fanns i. Med andra ord så var detta grejer som man inte kunde själv byta för att de skule updateras på något vis för att fungera med bilen.

Det var dessutom farligt att köra med bilen när ett sådant fel som detta fanns, katalysatorn kunde gå isönder tydligen.

Annars tyckte de att motorn lät frisk.

De nämnde också att de hade hafft inne två bilar nyligen för samma sak, den ena räckte det att byta LMM (2500 kr) på medan den andra fick de byta även Lamdasonden(ca 5000 kr).

Annars tänkte jag köpa LMM själv för en billigare peng o sätta i den?

EDIT: Det stod Bosch 0280218007 9445148 på LMMen vilket gör att de 3 sissta siffrorna INTE stämmer med de som finns på Biltema :cry: Något annat förslag på var man kan hitta denna till ett rimligt pris?
av Fisketorp
Tjaa vet inget om att uppdatera programvaran, *pettson* har säkert en hint om det eller någon annan?

Iallafall så bytte volvos verkstadsansvarig LMM på svärfars S70 98a utan kostnad samt utan att uppdatera någon programvara.
bilen har rullat felfritt i 2år nu=)

Det där med katalysatorn vet jag inget om, men skulle nog satsat på biltemas LMM iallafall bara för att testa om det funkar bättre kan man byta till org sedan om man känner annledning för det.

Går väl att rycka ur kontakten så ska datorn köra på "nödprogram"? kanske inte märker så stor skillnad, svärfars hoppade och skuttade såppas så där funkade det knepet ypperligt, inga lampor tändes.

//Martin
av snowman
Kontaktade Bosch som sa att 0280218108 är ersättaren för 0280218007 ! :lol:

Frågan är då bara om det är till att byta eller man måste fibla med mjukvaran?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]