Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaronsso
Lockis skrev: tor 15 sep 2022, 16:37
KalleJ skrev:
least skrev:Detta är positivt för nästa ägare av bilen.
I dagsläget kan inte du som köper en begagnad bil få en 360-kamera installerad i efterhand, oavsett hur mycket pengar du är villig att betala.

Och då prenumerationen är valfri, finns det ingen nackdel för den första ägaren.

Och för Volvos del blir det en vinst genom att "alla" bilar på en viss marknad utrustas med samma kameraenheter, man slipper olika varianter i inköpsledet.
Du förutsätter ju att första ägaren inte kommer vara den enda ägaren.
Antagligen får du nog rätt också, de som tänkt behålla bilen hela eller större delen av bilens livslängd kommer antagligen välja ett annat märke.
Varför välja ett annat märke? Prenumerations fenomenet är inget volvo är först ut med och därmed inte ensamma. Audi har kört det i något år nu. BMW likaså. Osäker på Mercedes, har ingen bekant som kör Mercedes och har aldrig varit intresserad av det själva, men jag gissar nästan att dem också har något liknande?
Mercedes har på sitt flaggskepp EQS en funktion där bakhjulen styr i typ 4 graders vinkel, som mest.
Men det går att få dem att styra 10 grader - om man betalar :-)
Tror inte det är någon prenumeration, men funktionen låses upp OTA.
Det är bara en tidsfråga innan prenumerationstjänster kommer på MB. Det är bara en fråga om teknik. Det ligger väl något modellår bort säkert.

Stellantis (Peugot-koncernen) sade vid en presentation tidigare i somras att man tror på intäkter på runt 20 miljarder euro (!) innan 2030 för prenumerationstjänster kopplade till utrustning.

Tesla gick nyligen ut och sa att man börjat ta betalt för sin NAV när bilen blivit 8 år gammal.

VW kallar det "pay-as-you-go" och kommer att starta hela divisioner för ändamålet. Man söker folk till det, vitt och brett.

Så helt riktigt. Volvo är varken först eller sist på det här.
Det är bara att gilla läget. Om tekniken tillåter det, kommer det att komma och finnas.
Själv ser jag det som positivt.
av Lockis
jaronsso skrev: fre 16 sep 2022, 10:06
Lockis skrev: tor 15 sep 2022, 16:37
KalleJ skrev:
Du förutsätter ju att första ägaren inte kommer vara den enda ägaren.
Antagligen får du nog rätt också, de som tänkt behålla bilen hela eller större delen av bilens livslängd kommer antagligen välja ett annat märke.
Varför välja ett annat märke? Prenumerations fenomenet är inget volvo är först ut med och därmed inte ensamma. Audi har kört det i något år nu. BMW likaså. Osäker på Mercedes, har ingen bekant som kör Mercedes och har aldrig varit intresserad av det själva, men jag gissar nästan att dem också har något liknande?
Mercedes har på sitt flaggskepp EQS en funktion där bakhjulen styr i typ 4 graders vinkel, som mest.
Men det går att få dem att styra 10 grader - om man betalar :-)
Tror inte det är någon prenumeration, men funktionen låses upp OTA.
Det är bara en tidsfråga innan prenumerationstjänster kommer på MB. Det är bara en fråga om teknik. Det ligger väl något modellår bort säkert.

Stellantis (Peugot-koncernen) sade vid en presentation tidigare i somras att man tror på intäkter på runt 20 miljarder euro (!) innan 2030 för prenumerationstjänster kopplade till utrustning.

Tesla gick nyligen ut och sa att man börjat ta betalt för sin NAV när bilen blivit 8 år gammal.

VW kallar det "pay-as-you-go" och kommer att starta hela divisioner för ändamålet. Man söker folk till det, vitt och brett.

Så helt riktigt. Volvo är varken först eller sist på det här.
Det är bara att gilla läget. Om tekniken tillåter det, kommer det att komma och finnas.
Själv ser jag det som positivt.
Jag ser det också som positivt. Lättare för Volvo att tillverka då alla är likadana. Du kan ångra dig om du saknar något i efterhand.
Vet att folk köper audis uppgraderade lampor på den mörkare årstiden tex.
Användarvisningsbild
av bem
Det där med att prenumerera på funktioner (man behöver ju inte prenumerera hela tiden, gillar man inte en prenumerationstjänst kan man väl alltid säga upp det man inte gillar eller har nån användning för efter att ha provat) kan om det görs på ett vettigt vis upplevas som positivt av många (men förstås inte alla). Det tror jag. Det blir väl först om man som kund upplever man blir utnyttjad ekonomiskt för vad man får i retur som tveksamheter uppstår. Finns det en tydlig prislista med abonnemangskostnad per funktion och per tidsperiod det gäller så är det förhoppningsvis hyfsat lätt bedöma om det är värt prenumerera på funktionen/tjänsten. Säkerhetsrelaterade funktioner hoppas jag blir ytterst få att prenumerera på, det skall liksom vara standard i bilar med bra säkerhet. Det man kan sätta lite frågetecken vid anser jag är om inte bilarna generellt tenderar bli dyrare tillverka om de från början skall ha utrustning i sig som krävs för att kunna aktivera olika funktioner via abonnemang? Även om du inte prenumererar på en enda funktion får du ändå åka omkring med hårdvara du kanske aldrig kommer nyttja. Du liksom betalar för det du inte använder ändå, skulle man kunna hävda?
Nåväl, prenumerationstjänsterna kommer väl och stannar, om folk verkligen prenumererar på tjänsterna. Känner jag Volvo rätt, som är mästare i att lägga olika saker i olika utrustningsnivåer så man lockas välja en högra utrustningsnivå kommer de nog lägga vissa åtråvärda funktioner som prenumerationstjänst och man frestas då lätt välja det.
Man kan ju fundera på vad det är för funktioner som är hyfsat lätt ha som prenumerationstjänst.
360-graderskamera har nämnts. Jag kan tänka mig rattvärme också. Ljudanläggning kanske? En Bowers & Wilkings hårdvara i bilen från början men ljudet är utan prenumeration High Performance, sen kan du prenumerara på ljud likt dagens Premium sound Harman Kardon eller för en än högre kostnad värsting ljud med Bowers & Wilkins? Interiörbelysning kanske ha som prenumerationstjänst? Prenumerera på HUD (Head Up Display) kanske skulle funka? Nu börjar det ta stopp i mitt huvud vad prenumerationstjänsten skulle kunna ytterligare bli. Jo förresten, varför inte ha olika kraft i laddhybrider och elbilar som prenumeration? Dagens T6 och T8 laddhybrider kanske inte skiljer nåt nämnvärt vad gäller bensinmotorn (mest mjukvaran?). Strypa elbilarna lite så de utvecklar mindre kraft som standard och så kan man prenumerera på fler elhästar? Tja varför inte?
Användarvisningsbild
av sewen
Precis Bem mfl, prenumerationer är här för att stanna. Är väl bara att acceptera men att beskriva det som glädjande vet jag som sagt inte..
Bilarna kommer möjligtvis bli något billigare att tillverka (tveksamt) men kommer knappast bli billigare att köpa (troligt).
Man kommer ha möjligheten att betala ännu lite till varje månad för att prenumerera på vissa funktioner. Det kan nån ju tycka är najs så klart.
Sen är det ju redan idag en lysande affärsidé att tillverka något en gång och sen kunna ta betalt för det flera gånger. Att producera en bil och sen sälja den en gång är ju inte det som ger de stora intäkterna ens idag. Istället är det bolagens olika lösningar för finansieringslösningar / leasing osv som drar in kosingen.
Användarvisningsbild
av Derank
Hmmm, Prenumerera lär ju betyda att funktionen med största sannolikhet redan finns i bilen, den ska bara låsas upp.............................
av jaronsso
Derank skrev: sön 18 sep 2022, 21:42 Hmmm, Prenumerera lär ju betyda att funktionen med största sannolikhet redan finns i bilen, den ska bara låsas upp.............................
Ja - så är det.
Vad är det med det då eller hur menar du?

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]