Helt off topic. Det är inget jag tycker, kolla SP500 average return sen 2008.
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanz ... rtera.html
Dra egna slutsatser.
Moderator: Moderatorer
KalleJ skrev: ↑fre 16 sep 2022, 00:54 Helt off topic. Det är inget jag tycker, kolla SP500 average return sen 2008.Min slutsats är; Var skuldfri. (Så långt det är möjligt)
https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanz ... rtera.html
Dra egna slutsatser.
Lockis skrev: ↑tor 15 sep 2022, 16:37Mercedes har på sitt flaggskepp EQS en funktion där bakhjulen styr i typ 4 graders vinkel, som mest.KalleJ skrev:Varför välja ett annat märke? Prenumerations fenomenet är inget volvo är först ut med och därmed inte ensamma. Audi har kört det i något år nu. BMW likaså. Osäker på Mercedes, har ingen bekant som kör Mercedes och har aldrig varit intresserad av det själva, men jag gissar nästan att dem också har något liknande?least skrev:Detta är positivt för nästa ägare av bilen.Du förutsätter ju att första ägaren inte kommer vara den enda ägaren.
I dagsläget kan inte du som köper en begagnad bil få en 360-kamera installerad i efterhand, oavsett hur mycket pengar du är villig att betala.
Och då prenumerationen är valfri, finns det ingen nackdel för den första ägaren.
Och för Volvos del blir det en vinst genom att "alla" bilar på en viss marknad utrustas med samma kameraenheter, man slipper olika varianter i inköpsledet.
Antagligen får du nog rätt också, de som tänkt behålla bilen hela eller större delen av bilens livslängd kommer antagligen välja ett annat märke.
jaronsso skrev: ↑fre 16 sep 2022, 10:06Jag ser det också som positivt. Lättare för Volvo att tillverka då alla är likadana. Du kan ångra dig om du saknar något i efterhand.Lockis skrev: ↑tor 15 sep 2022, 16:37Mercedes har på sitt flaggskepp EQS en funktion där bakhjulen styr i typ 4 graders vinkel, som mest.KalleJ skrev:Varför välja ett annat märke? Prenumerations fenomenet är inget volvo är först ut med och därmed inte ensamma. Audi har kört det i något år nu. BMW likaså. Osäker på Mercedes, har ingen bekant som kör Mercedes och har aldrig varit intresserad av det själva, men jag gissar nästan att dem också har något liknande?
Du förutsätter ju att första ägaren inte kommer vara den enda ägaren.
Antagligen får du nog rätt också, de som tänkt behålla bilen hela eller större delen av bilens livslängd kommer antagligen välja ett annat märke.
Men det går att få dem att styra 10 grader - om man betalar![]()
Tror inte det är någon prenumeration, men funktionen låses upp OTA.
Det är bara en tidsfråga innan prenumerationstjänster kommer på MB. Det är bara en fråga om teknik. Det ligger väl något modellår bort säkert.
Stellantis (Peugot-koncernen) sade vid en presentation tidigare i somras att man tror på intäkter på runt 20 miljarder euro (!) innan 2030 för prenumerationstjänster kopplade till utrustning.
Tesla gick nyligen ut och sa att man börjat ta betalt för sin NAV när bilen blivit 8 år gammal.
VW kallar det "pay-as-you-go" och kommer att starta hela divisioner för ändamålet. Man söker folk till det, vitt och brett.
Så helt riktigt. Volvo är varken först eller sist på det här.
Det är bara att gilla läget. Om tekniken tillåter det, kommer det att komma och finnas.
Själv ser jag det som positivt.
sewen skrev: Istället är det bolagens olika lösningar för finansieringslösningar / leasing osv som drar in kosingen.och den s.k. servicen/reservdelar...