Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Svanis
#1512389
Hade på min 99:a PPsweden’s kompletta fjäderben med gasdämpare, sedan2-3år med klonkande i låga farter, trots jag bytt ut topplagringen till original.

Gav mycket dålig ljud-kvalitetskänsla med klonkandet, även om vägkänslan var mycket god.

Nu förra helgen tog jag isär och det visade sig att efter demontage av topplagringen och dess åtdragna mutter, visade sig att den 4-vingade dämpar-/fjädermuttern inte var åtdragen.

Monterade ihop med nya Sachs oljedämpare, nya övre fjädersäten, samt flyttade över original topplagring & spiralfjädern.
Tyst blev det nu, så något fel var det på gamla fjäderbenen uppenbarligen.

Men nu är det som så att jag upplever att fjädrarna jag återanvände från gasdämpare, nu är för mjuka för oljedämpare.

Fråga 1, vad är det original typ oljedämpare eller gasdämpare ?

Fråga 2, brukar fjädern för gasdämpare vara mjukare än motsvarande för oljedämpare?

Fråga 3, för min 99:a, vilken typ av fjäder är original?
För på Skandix anger flera alternativ med färgkodning, tänkte kolla på min 97:a, med originalfjäderben kvar, men färgkodning lär knappast finnas en tillstymmelse kvar att se.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1512414
Fram är det alltid gasdämpare. Bak finns det dock både och till...

Fjädrarna är dom samma oavsett. Det är bara nivomat som har andra (mjukare) fjädrar.

(Sen finns det såklart specialfjädrar, typ förstärkta eller husvagnsfjädrar osv... Men det har inget med gas resp, ikke-gas att göra)
Användarvisningsbild
av Svanis
#1512435
Den volvomek jag förr anlitade, han upptäckte att jag bytt fjäderben och uttalade sig efter provkörning med ”varför har du bytt till sportfjädring fram?”
Även om jag förklarade jag siktat på standard, så vidhöll han sin åsikt.

Tänkte då att mitt val med gasdämpare
var förklaringen.

Men ok, så gasdämpare borde vara standard, vilket känns rimligt.
Men lite märkligt att Skandix säljer oljedämpare till S70 i så fall, eftersom Skandix känns som seriösa.
av rosefors
#1512445
Alla "gasdämpare" på normala produktionsbilar är oljedämpare. Det är oljan som gör jobbet oavsett och har således ingenting att göra med hur dämparen fungerar.

Att det kallas för "gasdämpare" beror på att en dämpare inte bara kan vara proppfull med olja. Det måste finnas plats för oljan att flytta på sig och eftersom dämparen är sluten så är således den delen av dämparen en gas. Den gasen är i regel kväve med relativt lågt positivt tryck för att motverka skumning av oljan. I princip alla moderna dämpare på marknaden är konstruerade så.

Notera att ovan avser såkallade "twin tube" dämpare, dvs med dubbla rör. Stötdämpare av monotube-typ har också gas men med mycket högre tryck och där gasen har ett annat bidrag till dämparens verkan.

Båda varianter, monotube och twintube brukar i regel ändå kallas för gasdämpare.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1512453
Aha, så för att förenkla det så är möjligen då Volvo’s original av typen twin-Tube, utan högt tryck.
Jag lär då för 3år sedan fått mono-tube med högt tryck.
Nu har jag Sachs som för mig just nu är oklart om det är old school oljedämpare eller twin tube med viss mängd gas.

Jag får fördjupa mig med artikelnumret som vägledning, på Sachs hemsida
av rosefors
#1512456
Min gissning är att både dina gamla och dina nya dämpare är twin tube. Det är högst osannolikt att Sachs skulle sälja något annat idag än med gas och det är få dämpare som är monotube då det inte är lämpligt för bilar till vardagsbruk eftersom livslängden i regel är kortare samt priset högre. De mest vanligt förekommande monotubedämparna är bilsteins B6 och B8dämpare.

Så du har troligen bara haft dämpare med olika dämpning.
Användarvisningsbild
av Svanis
#1513192
Tack, då får jag väl jämföra/mäta på min 97:a’s originalfjädrar - så får vi se om jag blir något klokare.

Klonkandet på mina PPS kom dock direkt från dag1 på uppsättning1, fick nya på garanti, men samma skit där med för uppsättning2 även om det tog 50mil innan de uppvisade samma symptom förvisso enbart den högra.
”Kul” grej är att uppsättning2 visade sig var ca 30-35mm för höga, efter 6mån var de fortfarande 25-30mm för höga.

Bytte på uppsättning1 ut topplagringen till Volvo original, men missljudet har kvarstått nu i 2år.
Dessutom så angav bilprovningen att topplagringen antas vara paj, då fjäderbenet morrar vid vrid av framhjul vid upplyft.
-Knappast sa jag då de är utbytta till original och rullat 100mil.

Så skit är det med PPS-fjäderbenen, det är helt klart.

Nu ska jag besikta om 1vecka, så får vi se om Sachs-fjäderben med överflyttade original-topplagring också morrar :-)
Användarvisningsbild
av Svanis
#1514019
Bilprovningen gick bra i övrigt, men fick än en gång påpekande att topplagring morrar.

Så alltså:
-Utbytt fjäderben till PPS morrade.
-Samma PPS fjäderben utbytt till ny Volvo topplagring, morrade.
-Ersatt med ny SACHS dämpare, återanvände PPS fjäder & Volvo topplagring, morrade uppenbarligen fortfarande igår.

Får väl droppa i något lämpligt uppifrån motorrummet, i topplagringen.
Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]

Det tackar vi för, mitt i semestern och allt.[…]

Trådlös laddning MY2026

I Volvos pressmeddelande för XC60 MY2026 fram[…]