- lör 17 sep 2022, 19:30
Hade på min 99:a PPsweden’s kompletta fjäderben med gasdämpare, sedan2-3år med klonkande i låga farter, trots jag bytt ut topplagringen till original.
Gav mycket dålig ljud-kvalitetskänsla med klonkandet, även om vägkänslan var mycket god.
Nu förra helgen tog jag isär och det visade sig att efter demontage av topplagringen och dess åtdragna mutter, visade sig att den 4-vingade dämpar-/fjädermuttern inte var åtdragen.
Monterade ihop med nya Sachs oljedämpare, nya övre fjädersäten, samt flyttade över original topplagring & spiralfjädern.
Tyst blev det nu, så något fel var det på gamla fjäderbenen uppenbarligen.
Men nu är det som så att jag upplever att fjädrarna jag återanvände från gasdämpare, nu är för mjuka för oljedämpare.
Fråga 1, vad är det original typ oljedämpare eller gasdämpare ?
Fråga 2, brukar fjädern för gasdämpare vara mjukare än motsvarande för oljedämpare?
Fråga 3, för min 99:a, vilken typ av fjäder är original?
För på Skandix anger flera alternativ med färgkodning, tänkte kolla på min 97:a, med originalfjäderben kvar, men färgkodning lär knappast finnas en tillstymmelse kvar att se.
Gav mycket dålig ljud-kvalitetskänsla med klonkandet, även om vägkänslan var mycket god.
Nu förra helgen tog jag isär och det visade sig att efter demontage av topplagringen och dess åtdragna mutter, visade sig att den 4-vingade dämpar-/fjädermuttern inte var åtdragen.
Monterade ihop med nya Sachs oljedämpare, nya övre fjädersäten, samt flyttade över original topplagring & spiralfjädern.
Tyst blev det nu, så något fel var det på gamla fjäderbenen uppenbarligen.
Men nu är det som så att jag upplever att fjädrarna jag återanvände från gasdämpare, nu är för mjuka för oljedämpare.
Fråga 1, vad är det original typ oljedämpare eller gasdämpare ?
Fråga 2, brukar fjädern för gasdämpare vara mjukare än motsvarande för oljedämpare?
Fråga 3, för min 99:a, vilken typ av fjäder är original?
För på Skandix anger flera alternativ med färgkodning, tänkte kolla på min 97:a, med originalfjäderben kvar, men färgkodning lär knappast finnas en tillstymmelse kvar att se.
BMW i3 sportpaket 2019 (slitbil t/r arbetet + vinterkörning i saltslask)
S70 2,5T 193hk man 1999 blir skattefri 2028-nov
S70 2,5 170hk aut 1997 blir skattefri 2027-mars
S70 2,5T 193hk man 1999 blir skattefri 2028-nov

S70 2,5 170hk aut 1997 blir skattefri 2027-mars