NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Första gången jag skriver här. Har ingen större erfarenhet av att mecka men läst mycket på forumet med grymt mycket kunskap!
Hoppas på att någon klok kan hjälpa mig med mitt problem.
Har en D2a som gått 25000mil. Servad enl boken. Inga egentliga problem fram tills 25000 mil.
Fick felmeddelande antisladdservice erfordras och nedsatt motorprestanda efter att ha kört 60km/t. Bilen gick in i ”limp mode” med ryckig gång och knappt någon kraft alls i motor.
Efter att ha stått över natten var det borta. Återkom efter ca 3 v med mycket blandad körning.
Felkod i VIDA: BCM-U040100
Jag har inspekterat och rengjort alla kontakter i bilens CEM. Inga trasiga säkringar.
Mätt med multimeter i CEM och i kontakten till BCM och det finns ström.
Plockat ut BCM och på vinst och förlust lött på befintliga stift på kretskort då detta tydligen kan vara dålig kontakt.
Inga övriga felkoder. Tips? Köpa ny BCM eller annat man kan testa?
Uppdatering. Jag har plockat ut och rengjort EGRen som var skitig. Ventilen hade fastnat och gick initialt inte att rubba. Efter rengöring fjädrade den tillbaka fint men kunde fastna i helt öppet läge. Osäker på om det är normalt med tanke på elmotorn?
Vid uppstart och felsökning kvarstår samma problem som tidigare med samma felkod. Motorn går ryckigt på tomgång. Andra tankar eller idéer? Tas tacksamt emot.
Det blir till att kontrollera om din ventil slår.
Ni bör vara två. En som kan starta och stänga av bilen. En som vågar hålla sin hand på EGR-ventilen eller åtminstone kan lyssna på den.
När du startar bilen för att sedan stänga av den igen skall din EGR slå ett slag för funktionskontroll. Håller man en hand på den så känner man det. Lyssnar man noga så hör man det även om man sitter bakom ratten. Dock krävs det att man vet vad man skall lyssna efter.

Förresten, kom på att du har en annan EGR än jag. Hör eller känner du inget får du ev. ta ur den och se om den rör på sig.
Personligen tror jag det är dags att byta den.

Lycka till!
Tack för all input hittills. Väldigt uppskattat!
Uppdatering på nytt. Har nu köpt en ny EGR ventil av samma typ som original och bytt. Ursprungsproblemet kvarstår tyvärr. Samma felmeddelande. Tips på hur man kan komma vidare?
Skall tilläggas att hade bilen på verkstad i somras, då på grund av läckage i slang på från partikelfiltersensor. Mekanikern sa att det fanns en felkod på en cylinder men att det nog inte var något. Har inte läst felkod efter det. Bilen har varit ryckig i acceleration vid några tillfällen innan detta problemet uppstod.
Vad jag förstår strular ofta spridarna. Kanske inte i detta fallet?
Bävade lite för detta, kabelfel i en bil. Suck…
Har iaf letat igenom kabelhärvorna från CEM ut till BCM, vidare till säkringsbox, EMC och övriga Can-H systemet. Hittade inga kabelbrott. Mätte motstånd i pin 14-16 i CEM vilket skall vara Can till BCM systemet. Det var ett motstånd på 0. Svårare att mäta volt då systemet blir halvt galet när kontakten kopplas ur.
Vidare har jag testat 14v i kontakten för BCM bortsett från pin (blå kabel) minns inte nummer.
Valde att utgå från en guide från xemodec angående felsökning BCM för äldre v70/s80 där ovanstående info indikerar på kabelbrott mellan CEM och BCM då jag i övrigt har ström och jord i kontakten. Jag fick dock aldrig tittat bakom dieselvärmaren som skulle kunna vara boven.

Upptäckte en annan sak som var konstigt, VIDA kunde inte kunde kommunicera med EMC (gråmarkerad i nätverket).
Plockade ut EMC och rengjorde kontakterna.
Därefter blev bilen helkonstig.
”Motorfel, stanna omedelbart”. Går inte att starta. ABS lampa och antisladd lyser. VIDA ger felkod Can-L kommunikationsfel och felkod ECM enligt bild.
Problemet har om möjligt blivit tydligare med absolut fel, men bilen går inte att starta. Fick bli bärgare till verkstad och förhoppningsvis den slutgiltiga domen. Uppdaterar när jag vet mer.
Bilagor
79E32B05-FBB2-4F2C-9347-B992630D7075.jpeg
79E32B05-FBB2-4F2C-9347-B992630D7075.jpeg (3.18 MiB) Visad 2851 gånger
Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]

Har fått ungefärliga prisuppgifter nu[…]

HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]