- mån 22 aug 2022, 20:11
Hej! Första gången jag skriver här. Har ingen större erfarenhet av att mecka men läst mycket på forumet med grymt mycket kunskap!
Hoppas på att någon klok kan hjälpa mig med mitt problem.
Har en D2a som gått 25000mil. Servad enl boken. Inga egentliga problem fram tills 25000 mil.
Fick felmeddelande antisladdservice erfordras och nedsatt motorprestanda efter att ha kört 60km/t. Bilen gick in i ”limp mode” med ryckig gång och knappt någon kraft alls i motor.
Efter att ha stått över natten var det borta. Återkom efter ca 3 v med mycket blandad körning.
Felkod i VIDA: BCM-U040100
Jag har inspekterat och rengjort alla kontakter i bilens CEM. Inga trasiga säkringar.
Mätt med multimeter i CEM och i kontakten till BCM och det finns ström.
Plockat ut BCM och på vinst och förlust lött på befintliga stift på kretskort då detta tydligen kan vara dålig kontakt.
Inga övriga felkoder. Tips? Köpa ny BCM eller annat man kan testa?
Hoppas på att någon klok kan hjälpa mig med mitt problem.
Har en D2a som gått 25000mil. Servad enl boken. Inga egentliga problem fram tills 25000 mil.
Fick felmeddelande antisladdservice erfordras och nedsatt motorprestanda efter att ha kört 60km/t. Bilen gick in i ”limp mode” med ryckig gång och knappt någon kraft alls i motor.
Efter att ha stått över natten var det borta. Återkom efter ca 3 v med mycket blandad körning.
Felkod i VIDA: BCM-U040100
Jag har inspekterat och rengjort alla kontakter i bilens CEM. Inga trasiga säkringar.
Mätt med multimeter i CEM och i kontakten till BCM och det finns ström.
Plockat ut BCM och på vinst och förlust lött på befintliga stift på kretskort då detta tydligen kan vara dålig kontakt.
Inga övriga felkoder. Tips? Köpa ny BCM eller annat man kan testa?
- By AxelE80