- sön 21 aug 2022, 14:32
#1509526
Hej
Har en S70 -98 med 2,5-litersmotorn 20 ventiler där jag upptäckt problem med kylningen. Motorn kokade en dag och sedan dess har det varit strul med nivån i exp.kärlet. tar jag av locket vid start av kall motor ligger vivån stilla. När sedan termostaten öppnar börjar det komma vatten i den lilla slangen mellan termostathus och exp.kärl. Nivån stiger då sakta i ungefär den takt som vatten kommer ur slangen. Stänger jag locket höjs inte nivån mera. När sedan elfläkten slår igång sjunker vattennivån i exp.kärlet tillbaka till ungefär ursprunglig nivå. Om jag då öppnar locket börjar nivån stiga igen. Om jag inte stänger locket stiger det så att det börjar svämma över. Bilen funkar att köra men man behöver fylla på kylvatten lite då och då. Jag har kollat runt på olika forum och där pratas det om att toppackningen är problemet. Kan det stämma? Eller finns det något annat man kan felsöka innan man börjar med ett toppenjobb
? Det jag tycker är lite märkligt är att nivån sjunker snabbt när fläkten slår igång. Vad kan det bero på?
Har en S70 -98 med 2,5-litersmotorn 20 ventiler där jag upptäckt problem med kylningen. Motorn kokade en dag och sedan dess har det varit strul med nivån i exp.kärlet. tar jag av locket vid start av kall motor ligger vivån stilla. När sedan termostaten öppnar börjar det komma vatten i den lilla slangen mellan termostathus och exp.kärl. Nivån stiger då sakta i ungefär den takt som vatten kommer ur slangen. Stänger jag locket höjs inte nivån mera. När sedan elfläkten slår igång sjunker vattennivån i exp.kärlet tillbaka till ungefär ursprunglig nivå. Om jag då öppnar locket börjar nivån stiga igen. Om jag inte stänger locket stiger det så att det börjar svämma över. Bilen funkar att köra men man behöver fylla på kylvatten lite då och då. Jag har kollat runt på olika forum och där pratas det om att toppackningen är problemet. Kan det stämma? Eller finns det något annat man kan felsöka innan man börjar med ett toppenjobb
