Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Har en S70 -98 med 2,5-litersmotorn 20 ventiler där jag upptäckt problem med kylningen. Motorn kokade en dag och sedan dess har det varit strul med nivån i exp.kärlet. tar jag av locket vid start av kall motor ligger vivån stilla. När sedan termostaten öppnar börjar det komma vatten i den lilla slangen mellan termostathus och exp.kärl. Nivån stiger då sakta i ungefär den takt som vatten kommer ur slangen. Stänger jag locket höjs inte nivån mera. När sedan elfläkten slår igång sjunker vattennivån i exp.kärlet tillbaka till ungefär ursprunglig nivå. Om jag då öppnar locket börjar nivån stiga igen. Om jag inte stänger locket stiger det så att det börjar svämma över. Bilen funkar att köra men man behöver fylla på kylvatten lite då och då. Jag har kollat runt på olika forum och där pratas det om att toppackningen är problemet. Kan det stämma? Eller finns det något annat man kan felsöka innan man börjar med ett toppenjobb :bored: ? Det jag tycker är lite märkligt är att nivån sjunker snabbt när fläkten slår igång. Vad kan det bero på?
Tror inte detta är ett övertryckssystem förvisso. Såg även en youtube där man kan ta bort locket när motorn går utan att det ska hända något. Däremot om nivån steg med locket borta var toppackningen en trolig orsak. Det jag inte begriper är dock varför nivån snabbt sjunker när fläkten till kylaren slår på. Händer både med och utan lock.
Kolla om det är blött under mattan på förarsidan
Det är vanligt med läckor vid värmepaketet, då trycks kylvätska ut under uppvärmning och luft sugs in under avkylning
Luftfickor ger precis effekten att nivån hoppar upp när man tar av locket. Och visst, kyls luften ner av fläkten kommer volymen att minska..
Men visst kan det vara toppackningen. Då brukar det lukta avgas i exp- kärlet
Jag kör själv med locket löst åtskruvat pga misstänkt läcka, vill inte ha övertryck. Funkar precis som vanligt ;-) nu kör jag lugnt och sansat i och för sig :-)
Har kollat under mattan men kan inte känna någon fukt. Dock en missfärgad fläck som kanske skulle kunna vara resultatet av ett mindre läckage men skulle även kunna vara snöslask från skor. Känner inte någon avgaslukt i expansionskärlet heller. Kylvattnet är dock ganska skitigt. Vet inte om det kan ge någon ledtråd?
Hur kan man felsöka vidare? Kan man provtrycka systemet på något sätt för att veta om det är läckage?
Min erfarenhet av problem med topplockspackningen är att det långsamt blir värre, så håll koll på nivåen och hur ofta du fyller på. I takt med att packningen läcker mer börjar man få problem med vit rök, vatten i oljan eller att den startar på 4 cylindrar varm (då det trycks in vatten i en eller flera cylindrar när det är tryck i kylsystemet).
Man kan ju fundera varför den kokade..?
Låg kylvätska, trasig termostat, trasig vattenpump eller igensatt kylare. De två sista kommer att göra det svårt att få ur luften ur systemet
Det finns något tredjepartsfabrikat på vattenpumpar som tappar pumpvingarna.. Fungerar värmen? Om inte så är pumpen misstänkt..
Vet inte orsaken till att den kokade. Var inte jag som använde bilen då. Värmen funkar normalt i bilen vad jag kan bedömma. Tempmätaren ligger också i normalläge. När jag startar bilen kall och känner på övre kylarslangen så känner man att det blir varmt när termostaten öppnar och vatten börjar rinna i den lilla slangen in till exp.kärlet. så termostaten verkar öppna i alla fall men den kanske kan vara defekt ändå. Kan man kolla om kylaren har satt igen på något sätt? Går det att spola ur systemet?
Jag tror inte det ska rinna vätska ur den lilla slangen, den är nog bara till för avluftning. Tyder nog på att det är stopp någonstans. Jo det går väl alltid att koppla loss slangar och spola igenom.
Min syrra har en v70 -99, såg just att kylaren är bytt på den för nåt år sen pga att den kokade..
Har inte märkt nåt på min -00 men jag fyller alltid med destillerat vatten för att slippa pannsten (kalkavlagringar). Sånt sätter sig där kanalerna är som trängst, gissa vad som händer sen . :-/

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]