Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Men Tesla har ju funnits i äver 10 år så där borde man ja ha på fötterna vad som ger upp med tiden, nån statestik borde väl finnas i USA, el så får man aldrig veta det, Amerikanerna har ju ett visst sätt att driva företag om man säger så.
Derank skrev: tor 11 aug 2022, 00:13 Jah ar mobiler från 2005 som funkar än idag
Min mobil gick tre dygn på en laddning när den var ny. Nu, tre år senare behöver den daglig laddning.. :-/ Kina-batteri av okänd kvalitetsstatus.. Jag tror jag knäckte den i somras när telefonen låg kvarglömd i solen och blev brännhet, där tvärdök kapaciteten . Så tyvärr, batterier är att betrakta som förbrukningsvara, även om de nu inte är heldöda efter 10 år :-D
Det är dock skillnad på livslängden på batterier med aktiv temperaturreglering som sitter i nästan alla (Nissan Leaf och några enstaka till) elbilar idag.
Det här kan vara bra att veta: I princip alla Li-jon batteripackar har inbyggd skyddselektronik som ser till att ett djupurladdat batteri aldrig mer får laddas upp pga att det uppstår brandrisk orsakad av förändringar inne i cellerna. De flesta apparaterna stänger dock av lång innan man är nere på denna kritiska batterispänning för att rädda batteriet.
Men om man kör t.ex. en laptop tills den stänger ner pga lågt batteri och sen låter den ligga några veckor utan att ladda så kan batteriets självurladdning dra ner spänningen under den kritiska nivån där skyddselektroniken slår ifrån och batteriet måste kasseras. Så kontentan är att har man laddat ur såpass långt att apparaten stänger av så bör man ladda någorlunda snart.
Och försök ALDRIG "chocka" igång ett djupurladdat Li-jon batteri. Jodå det brukar gå och batteriet börjar ta laddning men då har man skapat brandrisken som nämns ovan. Det finns instruktionsfilmer t.ex på youtube som visar hur man gör. Låt bli!
EbbevonVolvo skrev: ons 10 aug 2022, 22:45
bem skrev:
Lövet skrev: ons 10 aug 2022, 15:33 ...
Huruvida motorerna tappar kapacitet återstår väl att se, kan inte minnas att jag sett något rapporterat som tyder på det.
Batteriet tappar kraft allt eftersom åren går tänker jag på, elmotorn orkar nog leverera sina kW även med åldern bara batteriet kan mata den med tillräcklig spänning, speciellt vid acceleration.
Nej, inte spänning utan ström!!
Av erfarenhet vet jag att när Litiumbatterier börjar bli till åren (många laddcykler, har används mycket osv) så kan det bli så att batteriet inte kan leverera samma spänning vid ökande belastning, som när det var nytt. Jag har telemetri och mäter detta med batteriet i realtid med s.k. strömmätare som även mäter spänningen, under belastning, och jag har satt viss alarmnivå när spänningen går under visst värde vid belastning. Således lätt upptäcka.
Resultatet blir att effekten minskar. Jag vill ta ut viss strömstyrka men så levererar inte batteriet den spänning jag vill ha ur det, ett trött Litiumbatteri när batteriet börjar bli gammalt och används rätt mycket. Ja somliga batterier kan vara av sämre kvalitet redan som nya så det kan ibland gå fort med försämrad prestanda. Effekten är ju ström x spänning, så får jag inte den förväntade spänning från batteriet när jag gasar på så blir inte effekten den önskade helt enkelt. Vilospänningen kan vara OK, men under belastning kan spänningen svaja och gå ner mer eller mindre.
Vissa Litiumbatterier kan vara rena skräpet när det gäller att inte sjunka i spänning under belastning medan andra kan funka väldigt bra och hålla spänningen under belastning. Visst samband mellan pris och prestanda tycks finnas men inte alltid. Har använt dyra Litiumbatterier (speciellt framtagna för just det ändamål de skulle användas till) en gång som visade sig rätt snabbt inte hålla måttet vad gäller spänningsnivån under belastning, så där gick jag på pumpen. Inte för bruk i bil jag nämner. Men principen kan vara samma för elbilar.
inns såklart batterier som dör i förtid men generrelt är ju li-jon bra batterier som inte självurladdar, tekniken har ju funnits i många många år och som sagt Tesla har ju överlevt i över 10år och köper man en 20år gammal elbil är det ju lika som att köpa en 20år gammal bil idag, allt kan hända, och det förstår man väl.

men om 20år vet vi, lönlöst att spekulera egentligen för ingen här lär ju köpa en elbil och ha den i 20år. Och om 20år är det med största sannolikhet en helt annan betteriteknik än idag, allt utvecklas ju eftersom, till det bättre. Det är väl bara ta en gammal motor i bilar på 60-70talet, du fick ju renovera efter 15000mil idag överlever motorn ju bilens livslängd med råge.
bem skrev:.
Det är p.g.a. att batteriet inte klarar av att leverera STRÖMMEN som batterispänningen sjunker. Så vid en viss belastning blir strömuttaget från batteriet för högt att behålla batterispänningen. Det är det du i ditt exempel mäter. Men det är strömmen som begränsar effektuttaget.

Ja, vissa tycker att det är sak samma, men det är det inte. :-)
Ohms Lag: U=R*I
När det gäller batterier så kan man diskutera länge om det är strömmen som går ner, spänningen som går ner eller interna resistansen som går upp. Det är på det hela samma sak från olika perspektiv. Resultatet är att effekten går ner över tid.

Lite grann som att diskutera vad som kom först -- hönan eller ägget. :-)
Malmstroem skrev:Ohms Lag: U=R*I
När det gäller batterier så kan man diskutera länge om det är strömmen som går ner, spänningen som går ner eller interna resistansen som går upp. Det är på det hela samma sak från olika perspektiv. Resultatet är att effekten går ner över tid.

Inte enligt mig och mina erfarenheter. ;-)
Spänningen sjunker ju p.g.a. att du tar ut för mycket ström. Tar du ut lite ström sjunker inte spänningen.
P=U*I.
EbbevonVolvo skrev: tor 11 aug 2022, 11:04
Malmstroem skrev:Ohms Lag: U=R*I

Inte enligt mig och mina erfarenheter. ;-)
Spänningen sjunker ju p.g.a. att du tar ut för mycket ström. Tar du ut lite ström sjunker inte spänningen.
P=U*I.
Ja det är nog som du säger. Nytt fräscht batteri (de jag använder) levererar ofta den effekt som (jag) önskar. Men ett äldre batteri kan det bli larm på för spänningen, som blir för låg, efter en kortare eller längre tid när jag vill ha en viss effekt (eller hk på bilars vis).
Ett fräscht kvalitetsbatteri med bra celler orkar hålla spänningen vid en viss effekt länge.
Ett "sämre" (åldrat osv) batteri kan till en början vid effektpådrag ge samma effekt, men saggar ganska kvickt efter en stund, och larm att spänningen sjunkit (för mycket) kommer som ett brev på posten, resultat effekten avtar. Det är den sjunkande spänningen jag valt att ha som bevis på detta i mitt fall, det är så min "current sensor" kan konfigureras och man kan lägga in larmnivåer vid ett visst spänningsvärde. Det är batteriets förmåga att hålla spänningsnivån under belastning jag menar, där skiljer det på fräscha batterier med bra celler och batteri med celler som börjar bli uttjänta. Jag har haft så många batteripack där detta mönster upprepas.
Det går mäta inre resistansen på battericeller, då får man en indikation hur bra det kan belastas. När den inre resistansen ökat mer presterar batteriet inte lika bra längre. När jag laddar mina Litiumbatterier kan jag i laddaren se varje cells IR värde (Interna Resistans).
Grundorsaken att batterier inte orkar leverera lika bra under belastning är väl oftast att den interna resistansen i batteriets celler börjar bli för hög, det kan ta olika tid med olika batteripack innan det kan bli ett problem.
Det gäller att man inte överskrider batteriet specifikation hur hög strömstyrka det kan leverera, det är lätt sabba ett Lithiumbatteri den vägen, i alla fall om det upprepas.

Jag har testat några gånger uppför en jämn fin och lång (ca. 1 km) men relativt brant landsvägsbacke vi har ut ur stan, att köra med min Volvo laddhybrid på Pure (ren el). Den håller farten rätt bra hela vägen, vilket tyder på att batteriet levererar en jämn hög spänning hela tiden. Kanske inte är bra belasta batteriet så men enstaka gång kanske kan vara OK. Kan vara kul testa emellanåt samma långa backe och se om bilen saggar nåt under likartade förhållanden (främst yttertemperatur och väglag) när jag åker ensam i bilen. Kanske man med tiden ser att bilens hastighet avtar uppför backen fastän jag har fullgas (i Pure körläge). Än avtar inte farten uppför.
Kapaciteten på Volvos högvoltsbatteri (enligt garantivillkoren på min V90 MY22 laddhybrid) är så här:
"Om batterikapaciteten är lägre än 70% av dess ursprungliga status (enligt specifikationen) inom 8 år eller 160 000 km (det som inträffar först) repareras eller ersätts batteriet utan kostnad."
Vet inte vad andra biltillverkare har men det är väl hyfsat garantivillkor Volvo har ovan tycker jag.
  • 1
  • 326
  • 327
  • 328
  • 329
  • 330
  • 427
Trasig Renault Scenic

Dags för en middags tupplur efter maten. Seda[…]

Var sitter den på en turbo?

Det här var ju kul! https://i.imgur.com/33[…]

Oscillerande maskiner är inte riktigt optimal[…]