EbbevonVolvo skrev: ↑tor 11 aug 2022, 11:04
Malmstroem skrev:Ohms Lag: U=R*I
När det gäller batterier så kan man diskutera länge om det är strömmen som går ner, spänningen som går ner eller interna resistansen som går upp. Det är på det hela samma sak från olika perspektiv. Resultatet är att effekten går ner över tid.
Lite grann som att diskutera vad som kom först -- hönan eller ägget. 
Inte enligt mig och mina erfarenheter.
Spänningen sjunker ju p.g.a. att du tar ut för mycket ström. Tar du ut lite ström sjunker inte spänningen.
P=U*I.
Ja det är nog som du säger. Nytt fräscht batteri (de jag använder) levererar ofta den effekt som (jag) önskar. Men ett äldre batteri kan det bli larm på för spänningen, som blir för låg, efter en kortare eller längre tid när jag vill ha en viss effekt (eller hk på bilars vis).
Ett fräscht kvalitetsbatteri med bra celler orkar hålla spänningen vid en viss effekt länge.
Ett "sämre" (åldrat osv) batteri kan till en början vid effektpådrag ge samma effekt, men saggar ganska kvickt efter en stund, och larm att spänningen sjunkit (för mycket) kommer som ett brev på posten, resultat effekten avtar. Det är den sjunkande spänningen jag valt att ha som bevis på detta i mitt fall, det är så min "current sensor" kan konfigureras och man kan lägga in larmnivåer vid ett visst spänningsvärde. Det är batteriets förmåga att hålla spänningsnivån under belastning jag menar, där skiljer det på fräscha batterier med bra celler och batteri med celler som börjar bli uttjänta. Jag har haft så många batteripack där detta mönster upprepas.
Det går mäta inre resistansen på battericeller, då får man en indikation hur bra det kan belastas. När den inre resistansen ökat mer presterar batteriet inte lika bra längre. När jag laddar mina Litiumbatterier kan jag i laddaren se varje cells IR värde (Interna Resistans).
Grundorsaken att batterier inte orkar leverera lika bra under belastning är väl oftast att den interna resistansen i batteriets celler börjar bli för hög, det kan ta olika tid med olika batteripack innan det kan bli ett problem.
Det gäller att man inte överskrider batteriet specifikation hur hög strömstyrka det kan leverera, det är lätt sabba ett Lithiumbatteri den vägen, i alla fall om det upprepas.
Jag har testat några gånger uppför en jämn fin och lång (ca. 1 km) men relativt brant landsvägsbacke vi har ut ur stan, att köra med min Volvo laddhybrid på Pure (ren el). Den håller farten rätt bra hela vägen, vilket tyder på att batteriet levererar en jämn hög spänning hela tiden. Kanske inte är bra belasta batteriet så men enstaka gång kanske kan vara OK. Kan vara kul testa emellanåt samma långa backe och se om bilen saggar nåt under likartade förhållanden (främst yttertemperatur och väglag) när jag åker ensam i bilen. Kanske man med tiden ser att bilens hastighet avtar uppför backen fastän jag har fullgas (i Pure körläge). Än avtar inte farten uppför.
Kapaciteten på Volvos högvoltsbatteri (enligt garantivillkoren på min V90 MY22 laddhybrid) är så här:
"Om batterikapaciteten är lägre än 70% av dess ursprungliga status (enligt specifikationen) inom 8 år eller 160 000 km (det som inträffar först) repareras eller ersätts batteriet utan kostnad."
Vet inte vad andra biltillverkare har men det är väl hyfsat garantivillkor Volvo har ovan tycker jag.
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.