Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hybq
Hej! Verkstad vill byta hela kompressorn, misstänker lagert är kasst.
Går det inte bara byta lager istället för hela kompressor?
av Filippo76
Jag har bytt lagret i frikopplingen på min förra Xc70-15. Tror det var en Sanden kompressor.
Lagret köpte jag på kullagret.com.
Finns bra beskrivningar med bilder här i diverse trådar om detta. Bara att söka. Det som var bökigt var momentet med att få på ac remmen. Det går men man behöver en portion tålamod.
av hybq
Kanske värt att låta någon annan än Volvo titta på det.
Vore skönt att komma undan med ett lager, istället för hela kompressorn :-)
av Yaniz
Ja, jag bytte lagret med ledning av medlemmens "Pmperformance" beskrivning i ord och bild. En utomordentligt bra beskrivning som jag kan rekommendera. Går inte få en bättre beskrivning! Sök i Google "Pmperformance+byta lager i ac kompressor v70".

Sedan vad gäller montering av den korta ac-remmen, så kan jag säga att jag slet utan framgång i två dagar. Hade läst allt på nätet (tysk-, engelsk- och svenskspråkiga fora) som behandlade ämnet och kom med olika lösningar, allt från att lossa kompressorn till att använda mer eller mindre värdelösa verktyg. Till slut fick jag hjälp av berrabus här på forumet med en genial lösning med vilken jag krängde på ac-remmen på nolltid (2-3 minuter). Jag återger berrabus instruktioner:

- Lägg remmen på den övre inre remskivan och håll den där med vänster hand.
- Lägg därefter remmen på kompressorns remskiva (magnetkopplingens remskiva) så gott det går och vrid kompressorns remsiva medurs samtidigt som du håller remmen på plats med höger hand tills du känner att remmen är sträckt.
- Nu kan du släppa remmen på den övre remskivan och trycka remmen mot motorblocket samtidigt som du med en böjd ringnyckel (10mm) vrider den övre remskivan medurs med hjälp av skruvskallarna på övre remskiva. Remmen kommer att glida på plats efter knappt ett varv. Se därefter till att samtliga remmens ribbor löper i remskivans spår. Starta motorn och stäng av efter 5 sek och kolla att all står rätt till. När du väl får kläm på't är det hur enkelt som helst. Var noggrann med att säkerställa att remmens ribbor befinner sig i remskovrnas spår, så ska det gå bra.

Skickar ett tack till berrabus!
av berrabus
Yaniz skrev:Ja, jag bytte lagret med ledning av medlemmens "Pmperformance" beskrivning i ord och bild. En utomordentligt bra beskrivning som jag kan rekommendera. Går inte få en bättre beskrivning! Sök i Google "Pmperformance+byta lager i ac kompressor v70".

Sedan vad gäller montering av den korta ac-remmen, så kan jag säga att jag slet utan framgång i två dagar. Hade läst allt på nätet (tysk-, engelsk- och svenskspråkiga fora) som behandlade ämnet och kom med olika lösningar, allt från att lossa kompressorn till att använda mer eller mindre värdelösa verktyg. Till slut fick jag hjälp av berrabus här på forumet med en genial lösning med vilken jag krängde på ac-remmen på nolltid (2-3 minuter). Jag återger berrabus instruktioner:

- Lägg remmen på den övre inre remskivan och håll den där med vänster hand.
- Lägg därefter remmen på kompressorns remskiva (magnetkopplingens remskiva) så gott det går och vrid kompressorns remsiva medurs samtidigt som du håller remmen på plats med höger hand tills du känner att remmen är sträckt.
- Nu kan du släppa remmen på den övre remskivan och trycka remmen mot motorblocket samtidigt som du med en böjd ringnyckel (10mm) vrider den övre remskivan medurs med hjälp av skruvskallarna på övre remskiva. Remmen kommer att glida på plats efter knappt ett varv. Se därefter till att samtliga remmens ribbor löper i remskivans spår. Starta motorn och stäng av efter 5 sek och kolla att all står rätt till. När du väl får kläm på't är det hur enkelt som helst. Var noggrann med att säkerställa att remmens ribbor befinner sig i remskovrnas spår, så ska det gå bra.

Skickar ett tack till berrabus!
Vassego :)
av rosefors
Volvo har till och med lagerkitt/kopplingskitt till kompressorn på i alla fall somliga V70-modeller, såklart med verkstädernas goda minne. Men såklart en rejäl skinnad i kostnad att bara byta lager utan att behöva tömma systemet och byta hela kompressorn.

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]