Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag hade bilen på service för två månader sedan, Där tyckte serviceteknikern att bromsarna fram skulle bytas, dvs skivor och belägg.
Sagt å gjort å en halv förmögenhet fattigare var det klart.

Ganska snabbt därefter började bilen vibrera något kopiöst vid inbromsningar över 50km/h. Ringde tillbaka och dom skulle ta in och kolla på det. Var där idag men då hos en annan tekniker pga semester. Han provkör enbart bilen och säger det är nog skivorna som slagit sig.

Ja men då får ni väl ta och byta dom då säger jag. För det anser jag är ett rent garantiärende.
NEJ säger han det är slitagevaror.....MEN DU SKOJAR MED MIG!? 300mil?
Dom kan bli skev direkt bara det kommer lite vatten på dom säger han.
varpå jag säger men då kanske man inte skall köra volvo om bilarna gör sönder av lite regn.
Men han står på sig och säger att det kanske ändå kan gå på garanti men då måste dom mäta upp skevheten
Har du inte gjort det säger jag?
Nej det kostar 3700kr
Så vi kan göra det men är dom inte tillräckligt skeva när vi måter får du betala 3700kr.
Jag tar nycklarna och går å säger jag får ta det med hans kollega när han är tillbaka från semester.

Asså va fan är detta?

Någon annan som varit med om liknande?
Dels fått nya bromsar som sen slagit sig direkt?
Dels något som fått bråka med märkesverkstad kring detta?
Låter som att de inte kollat att bromsarna gått fritt med nya klotsar så att de gått varma?
Du har reklamationsrätt i tre år. Första två åren ligger bevisbördan på säljaren. Säljaren skall alltså bevisa att det Inte är ett ursprungsfel.
Köpte du skivorna före 1 juni 2022 är det första sex månaderna som gäller.

Reklamera skriftligt. E-post exempelvis. Så du har bevis på vad som sagts och när.
Vänd dig till verkstadschefen. Funkar inte det till chefen.
Min v90 CC har rullat 10 000 mil utan att byta klossar eller skivor. Vår förra XC70 rullade 14000 mil innan det var dags. Så nog har det regnat under den tiden 😀. Vilken skojare. Reklamera!
Jag var med om exakt samma sak på Mechanum i Partille. Också ca 300 mil. Enligt dom inte första bilen heller. De trodde att de gjort rent för dåligt när de bytte skivorna eller om det var en dålig batch från leverantör. Allt gick på garanti för skivorna iaf.

Ett halvår senare hade jag inne bilen för en lackskada på fronten. De monterade av hjulen för att komma åt och efter det började skivorna vibrera igen. Då jag läst att moment är viktigt kollade jag hur bultarna satt. Fick inte av dom med vanligt skaft. Åkte till en polare med momentnyckel. Tre av bultarna satt med 500Nm. 2 var knappt åtdragna. Samma på båda sidor. Drog alla med 140Nm och vibrationerna var borta efter två veckors körning.

Tror med andra ord att Mechanum inte drog med rätt moment även vid första tillfället. Mitt tips, kolla momentet på hjulbultarna och självklart ska de byta på garantin. Referera till Mechanum Partille om det skulle behövas.
För vad det är värt så kör jag Audi A6. Har 5000 mil nu med fabriksmonterade bromsskivor. Jag upplever att kommer vibrationer från framvagnen vid inbromsning. Det är värre med hårdare inbromsning och verkar bli värre med tiden.

Har en tid inbokad för felsökning den 13/7. De har inte sagt något om någon kostnad när jag bokade in mig. Låter lite dyrt med den felsökning de vill ha bara för att kolla bromsarna. Hör av mig angående hur det går.
Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]